Gå till innehåll
fredag 29 november 2024
mcflyfisher

förarbevis"kontrollera hur"!!!????

Rekommendera Poster

har tänkt ta förarbevis i vinter  men nu till frågan

hur ska dom kolla detta i våra insjöar när det knappt

finns snutar i småstäderna än mindre då på sjön

blir det att man inte får teckna en förs utan f.bevis

eller skit höga böter och olovlig körning om nå`t händer

fast man har försäkrat

folk i mindre insjöar kommer nog köra livet ut utan kort

som man alltid gjort

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Troligtvis så blir det ingen koll i mindre sjöar utan att det händer något. Båtstölder och polis är där och kollar. Båtolycka sker utan att det är ditt fel men du åker dit för olovlig körning, eller olovligt framförande. Att någon med onda ögat anmäler dig anonymt är också ett exempel. Blir nog framledes sammankopplat med det vanliga körkortet och då finns det risk att det åker vid olovligt framförande.

Är en sådan liten kostnad att ta båtkörkortet så det är värt dom pengarna för du kan t.o.m. hyra båt på annan plats, vilket du inte kommer att kunna göra senare om du inte kan styrka lämplighet. Försäkringsbolagen kommer att ställa krav vid tecknandet av försäkring är också något att beakta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag går precis nu en förarbeviskurs, först var det kanske mest för att det skulle komma en lag. Men nu såhär en bit in i kursen så känns det mest som att det är bra å gå. Man får lite nya insikter, lite teori etc.

Antagligen kommer jag aldrig att pappersnavigera, jag har plotter. Jag kommer antagligen aldrig navigera efter fyrar etc.

Men det är ju bra å veta. Framförallt så är det bra för min tjej som går med mig på kursen. Hon har nästan ingen teorikunskap alls å väldigt lite praktisk erfarenhet.

Hon måste ju oxå kunna om det skulle hända något.

Antagligen blir det väl som så att man måste ha förarbevis för att få försäkra.

Man kan köra utan bilkörkort oxå, ända tills man blir stoppad......

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men hallåCool inte tar du förarbevis för att få ett papper att visa upp utan för att få fördjupad insikt om på sjön gällande umgängelseregler. Sedan är det alltid bra att ha ett dokument som visar att man vet/kan vad som gäller när ex om olyckan skulle vara framme. mvh/Nitro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller med Nitro. Själv brukar jag under vintern köpa in mig på litteratur och läsa på inför nästa säsong. Inte för att få något papper på förarbevis, men för att jag vill lära mig och även att jag saknar båtlivet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte du behöver oroa dig för att försäkringsbolagen kommer kräva förarbevis för att försäkra båten. Det finns en alldeles för stor marknad som de missar då.
Som försäkringsbolag vill du ha business, inte agera polis. Skulle det visa sig att kostnaderna för skador går upp så höjer man premien för den gruppen istället för att vägra försäkra.

Ska du gå en kurs för förarbevis så gör det för din egen skull och de du har ombord.
Du tar väl inte körkort för bil för att inte råka illa ut i en poliskontroll? Det gör du väl för att svärmor ska våga åka med?

Kommer det sen en lag, vilket verkar dröja (varje vinter hör man att just den här sommaren kommer det) så kan det självklart bli en annan del att ta ställning till vid olyckor osv. men den sorgen den dagen. Då har du ju redan ditt förarbevis ändå...just för att du är rädd om de du har med dig i båten.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förabevis och liknande läser man väl inte för att få ett papper, utan för att lära sig lite om sjömanskap och navigation - åtminstone i teorin.

 

När jag gick en navigationskurs 1970 var det skepparexamen som gällde (förarintyg var nog inte påtänkt då) i Början av 1990-talet läste jag skepparexamen igen, bara för att frächa upp kunskaperna. Jag hoppade över tentamen - jag hade ju redan papperet.

 

En del försäkringsbolag har lägre premie om man har föraintyg.

 

tommy

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag har redan besämt mig för ett f.bevis..då jag vill ha klämm på vad pinnarna

i farleden på sjön betyder då jag ska fiska i okända sjöar o inte vet var grynnor etc är.

och man åker på rätt sida o slipper grunda båten pågr av okunnighet 

men jag hade bara en fundering om en del bekanta som tycker det gått bra i alla år och tänker fortsätta med det...med eller utan kort då dom inte kommer byta sjö

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är uppväxt med båtliv och har ett stort praktiskt kunnande, men min skepparexamen gav mig en mycket större trygghet på sjön. Att framföra en båt utan teoertisk/praktisk utbildning anser jag är ren dumhet. Det borde vara ett självändamål att känna sig säker. Sticker en säkring på plottern i oväder ska man inte behöva ringa SRSS...

Att kunna navigera såväl i dagsljus som i mörker och föra bestick borde vara ett självändamål, det gör dessutom båtlivet roligare.

Vad jag kan säga är väl att Skepparexamen för mig var ngt overkill som utöver det man lär sig i förarbevisutbildningen även omfattar deviation och avdriftstabeller. Förarbeviset räcker gott och väl för dom allra flesta om man inte ska skaffa en monsterbåt såklart.

Tycker vidare att utbildningen borde omfatta mer praktik, t ex angöring som faktiskt kan vara lite trixigt för den oinvigde.

Mvh Fredric

(som aldrig gått hårt på grund. Jo förresten, smällde ju visst på i Stegösund för många år sedan med farsans 42-fotare. Det blev en J-A smäll, men det var innan jag hade Skepparn Flört)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

vi kan ta ett ex jag har åkt hoj sen jag var 10 o vart ingen bättre förare av att jag tog kort

utan jag tog det för att åka lagligt på väg

men jag erkänner att ett båt kort behöver jag för jag växte upp vid en sjö där det inte fanns

några farleder o vet därför inte vad märkerna betyder o vad som gäller i en farled

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag som senasy hört så låg detta enbart som förslag med båtkörkort...men utbildning borde nog alla som är på sjön ha!!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte utbildningen man behöver, det är kunskapen man får antingen genom en kurs praktik eller genom att på egen hand ta reda på vad som gäller och praktisera.

Det finns många som efter gymnasie eller högskola fortfarande inte kan omsätta teorin i verkliga tillämpningar.

 

Kontrollera hur som frågan var, säkert samma som biltrafiken, knappast aldrig. I mindre insjöar, säkert var 100:e år.

 

Kör ca 2000 mil om året och det var nog minst 10 år sedan någon polis ville se körkortet. Sett en enda fartkontroll de senaste 5 åren.

Polisen på land har ersatts av plåtpoliser. Snart får vi sådanna på sjön också.

Det vktigaste måste vara att man skaffar (på något sätt) lämplig kunskap för sin båt och så man tänker använda den.

mvh Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hustrun & jag tog förabevis tillsammans, dels var det massa trevliga båtmänniskor vi träffade så man såg verkligen fram emot Tisdags kvällens teoripass, anledningen var att få grundkuskaper i navigation och lära sig använda de hjälp medel som finns ombord, sjökort, kompass, plotter och ekolod dessa kunskaper har garanterat hjälpt oss att flytta fram den tidpunkt vi kommer att gå på grund vid ett tillfälle.

Har aldrig blivit stoppad på sjön men förarbeviset ger lite rabbat på försäkringspremien och det är ju inte så dumt :-) samt lite för självkänslan oxå

 

/Kenbja

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag hörde en grej i helgen som berättigar till en lag

vi har en gubbe i stan som har bra med stålar

och han måste ju köpa en stoooor båt för han har råd

och måste hävda sig med de andra 2 som har 40-fotare i sjön

men han fick fråga efter hjälp att köra o manövrera båten

för han hade aldrig kört eller ägt en båt 

hade jag han som granne i hamnen så skulle jag ha båten på trailer

de 2 första åren

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är problemet? Det är väl jättebra att han ber om hjälp med att köra båten om han inte kan själv?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ah...du tog orden ur mun på mig...

Tycker det låter vettigt att man inser sina begränsningar. Nä, torka bort avundsjukan nu och snacka med killen. Kanske slutar med att ni sitter på hans dyra, fina båt och tar en pilsner i sommar...med dig som kapten. =)

Lättöl eller för ankar naturligtvis(ev. bryggsegling), alkohol är ej förenligt med framförande av fordon.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Beror väl på vad man räknar in i bättre förare. Handlar ju inte bara om teknik.

Låter skrämmande om du inte utvecklats i din mc-körning sen du var 10... Flört

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

det är väl så he.he.he

åker fortfarande o leker i skogen mest

men nu med 220 kg african twin

mkt dyrt om man sopar omkull

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag mena bara det att de nya förarbeviset med manöver prov kan vara bra

jag körde mina första båtar över 40-50 fot i florida förra året

och det var lite annorlunda mot min 19-fotare

o sen stå på flybridge o styra var ju rätt fränt

men det var lite nervöst att pröva lägga till vid kaj

var inte helt lätt märkte jag...det är ju dyra prylar att skada

men hade en yrkeskapten som hjälp

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men faktum kvarstår väl att det är ett tecken på gott sjömanskap att låta någon annan köra båten om du är osäker själv? Och att man har rätt att ÄGA vilket fordon eller flytetyg man vill utan att nödvändigtvis själv kunna KÖRA det?

Och så länge en kompetent person gängar rodret på 40-fotaren, finns väl inget skäl för dig att vara orolig i egenskap av båtgranne?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

det har du rätt i

då jag åker hoj så har man en riktig farlig kategori

dvs de äldre som hade en rödmyra i sin ungdom

och tror att det inte är nån större skillnad att köra en

custom på dubbla vikten och effekten orutin

som tur är inser många det o tar en avrostnings kurs

men långt ifrån alla

nu kom vi ifrån ämnet   har anmält mig till ett förarbevis nu

så nur blir det av i vinter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är väl trevligt med lite glamour även i Sverige. Titta nere på rivieran. Då anlitar man ofta yrkes-skeppare som rattar dig längs kusten medans båtägarna smuttar på skumpa och äter snittar..

post-15211-1394235684,2823_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jo tack ...vad tror du min kompis i florida hade som yrke

han kallade det nannydriver el.. taxidriver

cruisa omkring  med ägarens dotter o 2 kompisar runt 20 och latinos

som låg o sola på fördäck

sämre dag har jag haft o fick dessutom betalt som matros den da`n

men det var den bästa dan för fiske på  de 4 veckor jag var där visade sig

o ta med grejer på den turen var nog tabu

men fin utsikt hade vi

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...