Gå till innehåll
onsdag 11 december 2024
Businessman

Har någon köpt båt eller har erfarenhet av denna firma?

Rekommendera Poster

Hej alla glada båtmänniskor!

Jakten på USA-DC med midcabin fortsätter...

Har nu hittat en båt som jag är intresserad av hos Hermans Båtar i Vara. Båten är en Sea Ray 240 Sundancer-96 med motor från -04.

Vad tror ni spontant om detta exemplar?, samt är det någon som känner till/Har erfarenhet av firman???

Glömde länken: http://www.blocket.se/vi/16903548.htm?ca=18_s

Har pratat med ägaren av företaget. Båten är importerad 2004, då med ny motor installerad i USA. Skall vara i fint skick med grejorna i full funktion. Max ca. 100 motortimmar enligt Herman.

Dock så finns det tyvärr inte så mycket dokumentation om vare sig båt eller motorbyte. Är det ett big no no att köpa en USA-båt utan dokumentation eller skall man istället gå på känsla och skick??? Båten är heller inte CE-märkt. Har inte sett den i verkligheten än, men funderar skarpt på att åka och titta. Han erbjuder sig att göra ett kompressionsprov om jag önskar.

Är den här båten något att satsa på eller vad tror ni?? Vad har ni för åsikter om priset?

Det finns ingen på detta forum som bor i närheten av Vara och skulle kunna tänka sig att åka och titta på den??

 

Tacksam för all nyttig input.

 

Ha det gott!

//Christoffer 



Senast ändrad av Businessman | 05 november 2008 | 10:08

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Någon i detta avlånga land måste väl ha erfarenhet/hört talas om företaget Hermans Båtar??? Eller.......

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det verkligen en näringsidkare som säljer båten?

Så här står det på sjöfartsverkets hemsida:

Det är alltså inte tillåtet att som distributör sälja båtar som inte är korrekt CE-märkta och därmed inte uppfyller de väsentliga säkerhetskraven.

Med distributör avses varje fysisk eller juridisk person i leverantörsledet som hanterar båten kommersiellt efter det den placerats på den gemensamma marknaden. Det vill säga alla näringsidkare som handlar med båten.

Även om man själv struntar i detta fiasko som kallas CE-märkning så kan det ju vara intressant att ta reda på om det är en näringsidkare eller privatperson som säljer båten. Skiljer väl en hel del när det gäller konsumentskydd osv?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Hej intressant att du undersöker firman som vill sälja båt till dig annars kan det bli som det blev för mig ..köpte en sak fick en annan...men du tycker kanske att amn får skylla sig själv? eller som du skrev till mig när jag blev lurad:

Mossan... du ville köpa dyra apelsiner till priset av ruttna äpplen och när du istället erbjuds en grapefrukt så struntar du i att kolla upp den och blir sur som en citron... =)

Folkets domstol, fall 1. Dömer till Oceanmasters fördel.

Anledning? Efter allt gnäll från Mossan så verkar det ändå som att när båda sidor presenterats så är båda parter överens om att man följer lösningsförslaget från Oceanmaster, vilket tyder på att detta hade kunnat lösas tidigare, enklare och utan all smutskastning från Mossans sida.

Tycker gott att du själv får stå för kostnaden att typa om kärran. Det är ju du som gjort fel i den här affären, något du borde vara medveten om eftersom du själv säger att du är en affärsman. (affärsmän är de värsta kunderna, och när jag hörde att frun gav sig in i diskussionen fick jag en klar bild av situationen =)) /DAWA

Hoppas att du får in tillräckligt med uppgifter/info innan du köper något

Ha en bra dag

/mossan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu var ju iofs inte DAWA som skulle köpa en båt av Herman- men jag kan ju förstå att du är lite putt på honom efter den ganska beska komentaren du fick av honom i din tråd om Oceanmaster.

Kan kanske vara på sin plats med en liten ursäkt från herr DAWA efter som det inte verkar hända något i din affär med Oceanmaster..eller....??

Roger

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu återgår vi till den ursprungliga frågeställningen, min varningsklocka ringer när jag läser på Hermans Båtars sida på Blocket:

Välkommen till Hermans Båtar!

Tillgången på begagnade exklusiva båtar från USA är mycket stor. Om du är sugen på något speciellt hör alltid med oss.

Vi har kontakter utöver det vanliga!

Vi jobbar enbart med båtar av märket: SeaRay
Alla våra båtar har godkänd CE-märkning.

Öppet
Mån - Fre 07.00 - 17.00
Lördagar öppet enligt ö.k.

Samma text finns på deras hemsida.

100 timmar på 3 - 5 säsonger, betalar man så mycket för en båt vill man ju använda den, återigen ringer det en varningsklocka.

Å andra sida kan det vara en mycket bra båt till ett bra pris, nu har dollarkursen rusat uppåt så USA import blir dyrare.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle uppskatta om du läste vem som ställer en fråga och vad frågan handlar om, innan du attackerar den tråd jag skapade av ett annat syfte än vad gäller Oceanmaster.

 

Självklart undersöker Jag det företag jag eventuellt skall ge över en kvarts miljon till.

 

Mvh Christoffer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag uppmärksammade även jag dessa saker. Stämmer ju inte riktigt att alla båtar är CE-märkta. Antar att han  menar de båtar som de själva importerat??? Denna är ju inbytt...

 

Sedan är det ju en annan diskussion om CE-märkning är nödvändig eller ej??

Hur ställer ni er till att dokumentationen är så pass knapphändig? Är det vanligt på importerade beg. båtar eller? ska man fästa stor vikt vid det eller strunta i det och gå på helhetsintrycket...

Är det ingen som köpt båt av Herman?

Mvh Christoffer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Herman säljer ju också hojar. jag har precis köpt min andra hoj av honom och jag kan bara säga sköter han båt affärerna hälften så bra som motorcykel affärerna finns det inget att vara orolig för!

 

MVH

Mikael

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inbytt eller ej, han får som näringsidkare inte ta i den ens med tång (satt på marknaden efter -96 (2004)  == CE-tvång.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har helt rätt, minnet svek, det magiska datumet är: den 15 juni 1998. Skäms


God marginal även mellan 1998 och 2004...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Frågan ställde jag tidigare också, det blev ett J..la liv..Skrattande Komihåg datum 16/6-98!!!!! Därefter är det CE-KRAV enl lag såvida båten inte är svensksåld/av firma CE-märkt. Kolla gärna själv med , förs.bolg, myndighet. Har själv fått svar på fråganCool 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har varit och kollat på en rinken som står hos hermans båtar han sa till mig att alla båtar han hade va CE märkta och don som inte är det kommer att vara det när den säljs, jag fick ett mkt bra bemötande och intrycket jag fick va att han är seriös, jag hade inte tvekat på att köpa båt av honom men tyvärr räckte inte pengen till rinken han hade...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Det tycks råda några oklarheter samt frågor här, framförallt avseende CE-märkningen som inte är så komplicerad men ändock invecklad, båten är dock ett bra köp generellt som håller bra kvalitet och har bevisat goda sjöegenskaper.

Men först till firman som inte alls ser så illa ut vid en ytlig anblick. Men mitt råd till Dig är att lyssna vidare i forumet om någon köpt båt därifrån tidigare och hur det gick med leveransen då, kolla upp firman på ex UC eller motsvarande kredit institut. Följ tråden och kolla hur ägarbilden ser ut om ledan personer varit med om konkurser, betalningsanmärkningar o s v.

Du kanske kommer ihåg en ökänd herre som var/är inblandad i många båtimportbolag i Sverige men bor i USA.

Det har i alla fall skrivits spaltmeter om honom och diverse företag som handlar med US båtar, det viktiga är att inte frånhända sig handpenning som överstiger 10% vad de än lockar med. Det är många som betalat upp till 80 % för något de bara sett på bild, måtte de ha bättre båtvett än sitt omdöme av egen ekonomi.

Sedan finns det ju en personlig reflektion, EU länder och jänkare investerar i Sverige nu med anledning av den låga kronkursen, vad är det som lockar Dig att köpa båten på andra sidan pölen i stället för i Sverige ? som idags läget är en förmodligt bättre affär.

Då de investeringar som behöver göras på importbåtar förmodligen dessutom redan är gjorda (landström 220V, Värmare, öppen pulpit, ankarspel bak, godk lant, urtvättning,  m m.  Många av båtarna säljs mot kiloprisprincip då de varit med i stormar eller andra saker som skadat de båtarna svårt.

Det är hyggligt enkelt samt billigt för en oseriös säljare där borta att kosmetiskt lyfta bort dessa skador och sedan sälja vidare. Nästan omöjligt att upptäcka för en lekman, men man kommer att upptäcka detta om några år och då är det försent. Om och när Du tar hem en jänkare var extremt kritisk, titta under varje mattskarv, öppna så mycket så bara är möjligt, lukta efter ”blöt mögel lukt” kolla om du kan hitta spår av sand under mattor, durkar i större omfattning. Detta är ett vanligt tecken på att de legat i marvatten, för det är till 99% säkert att de tagit bort ”körförbudsdelkalen” som US coast guard satt på

.

Nåväl detta gäller grovt, avseende CE märkning av båtar och omfattar båtar mellan 2,5 och 24 m som tillverkats efter den 15 juni 1998, samt alla båtar som importerats efter detta datum och som är tillverkade efter 1950. Från 1 januari 2006 gäller kraven också för vattenskotrar. Även båtmotorer ska uppfylla krav rörande avgaser och buller.

Det är olagligt att sälja båtar som omfattas av Direktivet men som inte är CE-märkta. Sjöfartsinspektionen är ansvarig för att kontrollera att Direktivet följs och gör stickprovskontroller av båtar som säljs och importeras. Den som i första skedet är ansvarig för att importerade båtar är CE märkta är Importören, NOTERA detta gäller även privatimporterade båtar och inte som vissa rufflande firmor vill göra gällande att detta är undantaget.

Det är olagligt att både använda och att sälja båten innan CE-märkningen är utförd., Tullen kan och ska stoppa fritidsbåtar som saknar CE-märkning och/eller erforderlig dokumentation.

Redan CE-märkta båtar som importeras behöver inte omcertifieras oavsett vilket land de kommer ifrån.

Kontrollera att CE-märkningen stämmer i enlighet med certifieringsorgan.

Begagnade importbåtar ska uppfylla samma krav som nybyggda CE-märkta båtar. Det innebär att varje importerad båt ska provas och dokumenteras enligt Fritidsbåtsdirektivet 94/25/EG och 2003/44/EG:s krav. För att vara säker på att båten är korrekt CE märkt skall Du be att få den skriftliga försäkran om Överensstämmelse om att just den båten uppfyller de Väsentliga Säkerhetskraven i Fritidsbåtsdirektiven 94/25/EG och 2003/44/EG. Kolla även på akterspegelns styrbordsida på vilken det ska finnas en skrovidentifieringskod (CIN, Craft Identification Number) finnas. Den består av 14 tecken, som ger information om båten (ursprungs-/importland, tillverkningsår, modell och modellår).

Dessutom skall det finnas en CE-skylt i båten samt en Instruktionsbok på det landets språk inom EU där båten sattes i bruk.

 

På CE-skylten ska det framgå:

 

• Antalet personer som båten är godkänd för.

• Sammanlagda vikten på besättning och bagage eventuell utombordsmotor som båten är godkänd för.

• Maximala tillåtna motorstyrkan på utombordsmotor, om båten är utrustad med sådan.

• Maximalt tillåtet tryck i lufttuber om det är en uppblåsbar båt (RIB el. liknande).

• Designkategori* (A, B, C eller D).

* Designkategorierna visar vilka farvatten båten är tänkt att segla, uppdelat på fyra olika kategorier enligt:

 

Kategori A – ”Ocean”: Båtar konstruerade för färder då vindstyrkan kan överstiga 8 Beaufort (> 17 m/sek) och med en signifikant våghöjd** på 4 m eller mer, då dessa båtar skall kunna klara sig själv.

Kategori B – ”Utanför öppen kust och utomskärs”: Båtar konstruerade för färder utanför kusten då vindstyrkan kan vara upp till och med 8 Beaufort ( ca 17 m/sek) och med en signifikant våghöjd på upp till och med 4 m.

Kategori C – ”kustfarvatten och inomskärs”: Båtar konstruerade för färder nära kusten, i stora bukter, flodmynningar, sjöar och floder då vindstyrkan kan vara upp till och med 6 Beaufort (ca 12 m/sek) och med en signifikant våghöjd på upp till och med 2 m.

Kategori D – ”skyddade farvatten”: Båtar konstruerade för färder på mindre sjöar, floder och kanaler då vindstyrkan kan vara upp till och med 4 Beaufort (ca 8 m/sek) och med en signifikant våghöjd på upp till och med 0,5 m.

** Signifikant våghöjd är medelvärdet av de 33% högsta vågorna under en viss period. Denna höjd överensstämmer med hur vi upplever höjden på vågorna

Not on the rocks, only around

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Till prins;
Ce-märkning av båtar är en märklig historia, dels därför att svenska tullen bryr sig noll vid import från USA, dels därför att fortfarande har tydligen inte ett enda fall om import av ej CE-märkt båt prövats av svensk domstol. Inom vänkretsen har 5 båtar privatimporterats från USA mellan 2005 och 2008, bra båtar mellan 18 till 34 fot till bra priser, inte ens en fråga från svenska tullen vid avhämtningarna. Inte heller några problem vid försäkring. De enda problem som möjligen kan nämnas är de svenska importörernas ovilja att sälja reservdelar när dom får höra att det är en egenimport. Men dom kan man nog räkna med kommer att konka framöver, med den sysnen på att göra affärer, så det stör inte mina vänner särskilt mycket.

Så, CE-märkning ett dj-a skit, slutligen baxat änd hit, inte ens tullen har råd att hålla på med eländet.Flört

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Visst är det så att det importeras båtar och att myndigheterna inte gör något vilket i sig är för..dj då CE är för var och ens egen säkerhet, men det jag skrev i mitt inlägg är fakta sedan är det ju upp till var och en att bilda sig sin egen uppfattning. Dock skall man beakta det som Du säger med tillhandahållandet av reservdelar men framförallt när det blir dags och byta då är det som med bilar, givetvis är den alltid mindre värd än motsvarande svensksåld, likaledes kan man ha en försäkring som skall täcka fullvärdes skada men den som lever får se, vet att försäkringsbolagen inte alls är glada i importbåtar när det gäller ersättning även om de vänt i frågan om att försäkra desamma.

Det är roligt att se att Dina vänner haft framgång med sina importköp och att det fungerat men jag har 3 st som haft superstrul med sin import båtar där de fått allt annat än det som var överenskommet vid ingåendet av affären. Men som tur lever vi i ett demokratiskt land där var och en får ha sin egen åsikt i varje enskilt ärende. Och jag skulle aldrig ta i en importbåt från US med tång, har sett detta på nära håll då jag jobbade i FT under drygt ett år. Fundera på varför de skulle vilja göra dåliga affärer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, CE-märkning är et skit och en helt orättvis lag som slår fel, och ämnet har behandlats i ett antal trådar redan. Vad jag tänker säga är att; importerar du själv en båt så hade jag satsat på att låta bli att CE-märka så länge det går. Köpa icke CE-märkt båt av handlare hade jag aldrig gjort. Blir det problem så kan det ta tid att reda ut på vem ansvaret ligger och man kanske står där med en dyr båt som man inte får använda utan att först hosta upp en jäkla massa pengar till märkning. Kontrollerna har varit obefintliga och myndighterna verkar inte ha brytt sig tills nu, men för ett par månader sedan så anställde Transportstyrelsen-Sjöfartsinspektionen personal vars enda uppgift är att kontrollera CE-märkning på fritidsbåtar. Platsannonsen var ute i tidningar och på Sjöfartsverkets hemsida. Av det kan man kanske dra slutsatsen att reglerna och framför allt kontrollerna kommer att skärpas. Så, var försiktig, det vore tråkigt om du råkade på problem när du sett fram emot en båtsommar.

Lycka Till!!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...