Gå till innehåll
fredag 29 november 2024
Xtrimmer

Tips på bra seglarstövel för vintersegling?

Rekommendera Poster

Tjena!

Tränar kappsegling hela vintern och fryser om tårna. Vad ska man ha? Halkfritt, vattentätt, smidigt och varmt vore drömmen för att vare sig frysa bort tårna eller halka på isigt däck.

Jag råkar ha liten storlek (37) och därför funkar inte Aigle Racing GTX Gore tex Boot, Helly Welly, Puma Gore tex boot, som annars är ideala för förhållanden som dessa. (De tillverkas bara i stora storlekar).

Mycket tacksam för andra tips!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag brukar ha mina goretex vandrarkängor när det är riktigt kallt och blött. Köps på närmaste outdoor-affär. vet inte hur bra grepp de har jmf riktiga seglarstövlar. Har inte halkat i alla fall.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En lite för stor stövel med plats för extra sockor av ylle.

Att klä sig så varmt att man inte fryser hjälper också då blodomloppet till händer och fötter fungerar. Fryser kroppen stryps blodtillförseln till händer och fötter.

Har åkt rätt mycket MC och märkt att händerna och fötter inte fryser om man är ordentligt påpälsad.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

PowerBoots! Du köper dem t.ex i fiskebutiker. Lätta och SUPEVARMA och bra grepp. Jag kan lova att ingen KAN frysa i dem. Jag har mina (går in på 6e året nu) till höst o vinterfisket, såväl isfiske som trolling och även efter en heldag på isen med bara tunna strumpor i är fötterna det som är varmast när jag kommer hem på kvällen.

Relativt billiga med, ligger nånstans runt 7-8 hundralappar och mina har som sagt hållit i 5 år nu

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dessa nedan i länken från Jula, 399 kr,  håller mig absolut varm och torr under vinter/höst-segling. Var ute förra november i -4 och 12 sekundmeter. Tillsammans med en flytoverall för 899kr  från samma firma blir hårdväderssegling under den bästa säsongen en ren njutning.

Stoppa i ett par ullsockar också så klarar du dig ned till -35 .

http://www.jula.se/e-Sales/esa/default.jsp?mainpage=ItemDetails.jsp&@where.ItemID@EQ=912081

Fair winds,

Leif, Gbg

Senast ändrad av leleif | 09 november 2008 | 14:53

Senast ändrad av leleif | 09 november 2008 | 14:55

post-17090-1394235676,458_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Loggar in och vad ser man? Massa bra svar! Tack för det, fantastiskt.. Nu har jag lite tips för att leta vidare. Poweboots låter särskilt lovande.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Musto HPX Ocean Musto HPX Ocean finns i storlekar ner till 38, det bör du kunna fylla ut med en rejäl socka. Har jag själv alltid kört med, helt perfekta. Visst kostar de en slant men de håller garanterat bättre än ett par från Jula.

Det var då självaste vad svårt det skulle vara att lägga in en länk! :)

Senast ändrad av Olle_64 | 13 november 2008 | 20:57

Senast ändrad av Olle_64 | 13 november 2008 | 20:59

Senast ändrad av Olle_64 | 13 november 2008 | 21:05

Senast ändrad av Olle_64 | 13 november 2008 | 21:07

Senast ändrad av Olle_64 | 13 november 2008 | 21:08

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tja, mina från Jula har då hållt tre säsonger nu höst/vinter/vårsegling åtskilliga sjömil. Ser knappt använda ut... Jag har seglat med dom i svinblöt sittbrunn i minusgrader och kuling och varken frusit eller blivit det minsta våt.

Men det är ju naturligtvis upp till var och en om man anser att en finlogga på stöveln är värd tre lax...

Fair winds,

Leif, Gbg

bloggen Oceanplurra

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja det är lustigt, min erfarenhet säger raka motsatsen; att det alltid är värt att satsa på beprövade produkter, även om det innebär att det sitter ett fint märke på som kostar 3 lax.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Och min erfarenhet säger mig att det inte finns några fullständigt generella sanningar kring detta.

Ofta är grejorna från Biltema och Jula rent skräp..och ibland kan man tjäna tusenlappar på deras prissättning som baseras på stora volymer. Handlar det mesta på Hjertmans eller Sjösport men att det ALLTID skulle innebära högre kvalitét, det tror jag inte en sekund på. 

I det här fallet tjänade jag alltså tretusen. Och det har jag ingenting emot Skrattande

sail on...

Leif, Gbg

Oceanplurra

Senast ändrad av leleif | 18 november 2008 | 13:15

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tränade idag, fortfarande gympaskor.. Vi fick ägna en halvtimme åt att skotta fram båten ur snön men hade sedan en härlig segling i vackert vinterlandskap. Dock: kallt om tårna och gräsligt halt!

Någon som har provat de här? Borde väl vara varmare än gummistövlar i alla fall?

http://seglarstallet.se/index.php/Gill/Skor/Stovlar/Gill-Hiking-Boots.html

Senast ändrad av Xtrimmer | 22 november 2008 | 23:19

post-10005795-1394235691,6694_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag vet, de är grymma. Vi rekommenderar dem till mitt kappseglingsteam. Tyvärr görs de inte i mindre storlekar - fattar inte varför. Inte heller de andra bra stövlarna jag nämner högst upp. Är det bara storfotade som fryser om fötterna?

Tack för feedback om Gill-skorna! Då slipper jag göra ett dåligt vintersko-köp.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag köpte ett pat Musto HPX inför denna vinter. Visst, svindyra, men jag har inte ångrat mig en sekund. Ett av mina bästa klädköp någonsin, alla kategorier. Speciallt nöjd är jag med de dubbla skaften med dräneringsöppning baktill för vatten som letar sig ned mellan ytter- och innedskaftet. Lös innersula, mycket porös och välisolerande mot underlaget. Tät utifrån och andas inifrån. Man är alltid snustorr om fötterna - en förutsättning för att inte frysa.

Rekommenderas varmt!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bra så du inte får sittbrunnsfot...  Bra föredrag i SXK Bo.  Gillade dock mannan med snorkelsegling bäst. (fast ska man inte stanna vid kaj vid vintersegling sådant väder?

Såg att din båt var borta i fredags, var det helg tur eller har du flyttat den?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för de vänliga orden. Vad kul att det kom så många till vinterseglarträffen!

Har flyttat båten för tillfället. Var ute för några veckor sedan och det var fullt med is i hamnen och inte minst i viken utanför, eftersom trafiken till industrihamnen legat nere över jul- och nyårshelgerna. Fick ägna mig åt isbrytning en bit... Det är såpass sjölä, att isen lägger sig gärna...

Vill inte bli infrusen om det blir några kalla veckor i februari...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...