lakrits 0 Postad 26 Oktober , 2008 hej hoppas någon kan hjälpa mig,har än trä lucka på min örnvik i aktern skulle villa plasta in denna men vet ej hur man gör detta hjälp mvh thomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Orris27 1 Postad 26 Oktober , 2008 hur man gör kan du titta på youtube.com, sök på polyester eller epoxy. Finns massor att titta på, och är tämligen pedagogiskt,, t,ex, Om du skall plasta in en befintlig lucka i trä, se till att den är torr, ren och jämn. Klipp till lagom stora bitar av glasfiberduk tex 300 - 450 gr, se till att du minst får på 3 lager. Nu går skolorna isär.. Epoxy eller polyester, jag skulle köra på polyester, billigare och håller bra nog för mig och ändamålet.. blanda polyester och härdare (ca 0.5l polyester) stryk på hela skivan och lägg på första lagret glasfiber, pensla på mer polyester på den torra ytan och rolla (speciell stålroller) in ifrån och ut, så att du får ut eventuella luftbubblor. Fortsätt att lägg ut mattbitarna och plasten tills allt är täckt, fortsätt med lager nr 2 och vidare till lager nr 3. När allt är torrt (ca 3-4 timmar beroende på temperatur) så kan du spackla allt med epoxyspackel. Köp ett kilo talk (från bryggan blir den blå, från seasea svart,, smaksak) Tag ca 2 dl polyester och häll i ca 3 dl talk, blanda i en hink med en pinne tills det blir en kraftigare smet, Blir det för torrt, ta in mer polyester, för vått mer talk. häll i härdare och blanda tills allt är ordentligt blandat.. tag en spackel och spackla av hela mattan så det blir jämt och slätt. Slipa, eventuellt får tu spackla ett varv till.. Gör rent allt med aceton efteråt! Lycka till Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dawa 0 Postad 28 Oktober , 2008 Jag undrar om du inte kan skippa glasfibern helt och egentligen bara lägga på polyester... Glasfibern är väl till för att armera plasten och har du en träskiva så funkar väl den som armering, eller är jag helt ute o cyklar nu? (någon som är kunnig inom plast som kan rätta mig?) Skulle du däremot tillverkat en egen plastlucka så kunde du bygga upp den av t ex ståltråd som du plastar in med glasfiber som armering...så har jag byggt en bakskärm till en Harley en gång...=) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lakrits 0 Postad 29 Oktober , 2008 tack för tippsen . skall prova å återkommer mvh thomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
orven 0 Postad 29 Oktober , 2008 Om du vill ha det snyggt så gör en form och en lucka är inte svår att kopiera. Gör den i masonit och det finns oljehärdad sådan. limmar på lister m.m. där du vill ha kanter eller upphöjningar. Smeta sedan in lister och masoniten med linolja och låt det torka (suga in). Sedan tar du och strängar med silicon där du vill att det ska vara små runda kanter. Innan du siliconar så sätter du maskeringsteip så att du kan dra siliconen till en jämn och slät rundning. Låt nu allt torka till. Om du vill och för att vara säker på att få loss det du gör i formen så köper du släppmedel eller bara ren båtvax som du smörjer in formen med. Oftast så räcker det med linoljan. Börja sedan att plasta i formen och rulla (helst) ut väven med en (speciell) rulle och var noga med att du får ut luftbubblor som kan bildas. Rulla vått i vått några lager i taget, så går det inte åt så mycket plast. Det är ju väven som är armeringen. Har du nu gjort ett bra underarbete, så kan du skaka ut en fin och slät lucka som du kan spackla upp ev. ojämnheter på. Sedan måla och laca eller så kan man i den färdiga formen måla i gelcoat. som sedan sitter på den färdiga luckan. Lycka till. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser