Gå till innehåll
torsdag 27 februari 2025
Krille_T

Yamarin 6110 som sjönk

Rekommendera Poster

För några veckor sedan sjönk min Yamarin 6110, i nuläget finns ingen förklaring till varför. Båten låg förtöjd mellan y-bommar och sjön kan ha legat på från aktern. Självlänsen fungerar och dyvikan har inga tecken på att ha kunna läckt. Båten har alltså uppenbarligen fått in vatten mellan skrov och innerline. Enligt varvet har de haft en lika dan båt inne för just sjunkskada och inte heller då konstaterades något fel. Jag undrar nu om det finns någon annan som har hört om något liknande eller har någon idé om orsaken?

Har fått båten till ett bra varv och är försäkrad i svenska sjö och hittills har det bara varit ett bra bemötande så det finns hopp om att allt är ordnat till nästa säsong.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har följt Yamarin 6110/6420/64 DC på nätet och i tidningar i mer än 2 år och har aldrig hört nåt liknande! Hur kan det vara möjligt att vatten kan sänka en båt på det sättet?

Enda missödet jag varit med om var en 6110 som jag funderade på att köpa i Finland. Den var tydligen så eftertraktad att den blev stulen - är förmodligen längre österut nu.

Om du inte får ordning på din 6110 så kan du köpa min 6420 -05 :-) för nu har hustru bestämt att det ska vara HUSBIL några år.

Å sen ska jag köpa min drömbåt Yamarin 64 DC igen och då med 200 hk - YES!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Finns väl inget annat än dyvikan som vatten kan komma in utifrån vad gäller under vattenlinjen? Skulle nog kolla tätningen runt dyvikan. Skruva bort den och lägg på nytt sikaflex så du vet att det är tätt samt lägg på nytt vattenfast fett på gängorna och byt till ny gummi ring runt dyvikans skruv.
Det behövs ju så jädrans mycket vatten i båten innan den sjunker så att det regna in borde vara uteslutet (dock kan det komma in vatten via relingslistens springa mot skrovet och sen vidare in mellan över och underskrov men osannolikt i såna mängder).
Har du luftventiler i motorbrunnen? Kanske det blåst på med vågor akterifrån och tryckts in vatten i dessa? Och sen vidare ner kölsvinet.

/Bo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I slutet på augusti åkte jag förbi en sprillans ny liten buster med en 30 hk selva som hängde i Y-bommarna. Den låg i höjd med Selvaloggan på motorn under vattnet.

Visst det hade regnat en del men de skall väl ändå inte sjunka. Även fast dyvikan är ur så skall väl båten flyta?

CE-märkning?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Visst, det måste krävas mängder med vatten för att sänka båten då det utan problem går att lasta i ett ton. Det finns ett urluftnings uttag högt upp på akterspegeln som luftar mellan ytterskrov och innerline, det är en teori om än långsökt att det kommit in en halv kaffekopp vatten för varje våg i en vecka och att den slutligen sjunkit av detta. Om detta är fallet är det ju en otrolig konstruktionsmiss.

Vet inte riktigt vad som händer när väl självlänsintaget i sittbrunnen kommer under vattenlinjen, men det bör väl få motsatt effekt och ta in vatten istället, även om gummiklaffen ska hålla något sånär tätt.

Någon som har koll på om luftuttaget finns på 64:orna?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

CE-märkningen är ett skämt om du jämför med den blå skylten, där en vattenfylld båt skulle flyta med besättning och packning samt inte kunna kantra o.s.v. Dessa tider är förbi och idag är det få båtar som är osänkbara.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag vet att det i mina försäkringsvilkor för ca 15 år sedan fanns en text om att det inte var godkänt att förtöja båten med aktern utåt. Detta pga de enorma påfrestningar som förtöjningarna utsätts för när vågorna slår emot en plan akterspegel. Risken att vågorna skall bryta över och fylla båten är ju också ganska stor, iallafall med en mindre båt med lägre akterspegel. Om vågorna kastar in 5 liter vatten var 5:e sekund så räcker inte självlänsarna långt och när båten sjunker djupare kan vågorna kasta in ännu mera vatten tills båten tillslut sjunker. Nu är ju inte en Yamarin 6110 den minsta båten men finns det inte en möjlighet att vågorna har kunnat slå över?

Jag kollade mina försäkringsvilkor och skrivelsen tycks numera försvunnit men det finns ialla fall  en liten varning kvar.

Om du har en tung motor monterad i aktern, eller båten ligger väldigt utsatt för svall, rekommenderar vi att båten förtöjs med aktern mot bryggan. Annars är det lätt hänt att det slår in så mycket sjö i båten att den sjunker!

/Björn

Senast ändrad av mahaffa | 17 oktober 2008 | 18:34

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hade när min styrpulpetare var ny ett problem med att det kom in vatten mellan skroven. Man kom fram till att det var gummibälgen runt styrkabel etc i motorbrunnen som inte slöt tätt. Det kom nog in 50 liter på en dag med blåsten in från aktern vid bryggan gissar jag.

Hoppas det ordnar sig för dig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Någon som har koll på om luftuttaget finns på 64:orna?

Om jag kommer ihåg rätt så sitter de små ventilerna högre upp än tex röret med kablaget från motorn sitter - och även högre upp än det möjliga vattenintaget som finns inuti ankarboxarna som -iallafall på min 6420 -05 - har öppningar i ovankant som gör det möjligt med tex kabeldragning mm mellan skroven - upptäckte det när jag installerade VHFen. Men det ser ju inte riktigt likadant ut på 6110 - de är väl ännu högre upp.

En möjlighet kan - som nån sa - vara att själva plattorna som är fastskruvade i båten som har dyvikaskruven och utloppet för självlänsen - läckt in vatten.

Ta loss dessa två och täta med sika innan du skruvar fast dem igen. Kolla samtidigt slangarna hela vägen från insidan på båten till utloppet bredvid dyvikan. Var kranen stängd eller öppen?

Lycka till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej.

Om jag inte missminner mig så har inte Buster självläns. Så att en Buster är på väg att sjunka är inte konstigt.

//Pirayan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...