ulfa 2 Postad 9 Oktober , 2008 Själv betalade jag igår 1.757 kr för service med motorn på båten: 1.000kr Årlig (100 timmars) service och vinterkonservering 144 kr 4 tändstift 309 kr motorolja 36 kr 2 st oljepackning 118 kr oljefilter 150 kr växellådsolja Motorn är en Yamaha 4-takt F115 av årsmodell 2007 och servicen var på en Yamaha auktoriserad verkstad (stämpel i serviceboken). Intressant och se vad priserna ligger på där ni andrar servar era motorer. //Ulf Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bamse8 5 Postad 9 Oktober , 2008 Helt OK tycker jag Jämnför med en service på bilen då framstår detta ytterst rimligt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 9 Oktober , 2008 ja enl yamaha service ysr så ska bara delarna gå på 1459:- moms så inte vet ja vad du har fått för service gjord,bara arbets tiden är 2,6 timmar ,låt säga att de tar lågt räknat 450:- timmen de är 1460:-inkl moms Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thorre 0 Postad 10 Oktober , 2008 Jag betalade oxå runt 1700kr för service på en 50hk 4takt -08. Tycker det är i översta lagret, kan ju inte mer än max 30 min att fixa. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 10 Oktober , 2008 30min????? ja inte vet jag hur man ska bära sig åt då men efter yamahas tidlista så är det 2.6tim,å ett helt checkshema som ska göras. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 10 Oktober , 2008 servic priser exempel http://www.segervaldsmotor.se/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PiOh 0 Postad 10 Oktober , 2008 Låter som bra pris tycker jag. Har själv fått olika högre bud än detta. Antar att du har yamaha power insurance med 5 års garanti och då är det ju noga med auktoriserad stämpel. Angående att serva hos Yamaha center eller hos Yamaha auktoriserad verkstad för att få 5 års garantin att gälla: Jag har läst lite på forumet om detta och detta är mitt inlägg: Jag har lusläst allt som finns, och det står ingen stans att man måste serva hos Yamaha center eller hos den Yamaha-handlare där man köpte båten. Det som gäller är yamaha auktoriserad verkstad. Men när man pratar med Yamaha om detta så hävdar dom att den måste servas där, men de kan inte visa något papper på detta.... Jag kommer att serva på auktoriserad verkstad, det räcker för att garanti skall gälla. Och det blir billigare för mig Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PatricS 2 Postad 10 Oktober , 2008 Hämtade min Yamaha 150 hk 4t -05 från marinverkstan idag. Vinterkonservering ca 3500:- (Stabil i bränsle 65:- undrar va de e´ ?) Ifjol betalte jag ca 4900:- för service och vinterkonservering. Hmmm - ställde in den i varmförvaring för vintern nu - undrar om det var helt onödigt med vinterkonserveringen??? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 10 Oktober , 2008 Verkar vara känsliga grejer de där motorerna. Om jag skulle ha betalat 4000 kr per år på vår dieselmotor under de 30 år den nu uppnått skulle det bli 120.000 kr. Men å andra sidan skulle den kanske hålla i 150 år då. Vad är det som är så viktigt att byta bara för att det blivit slut på sommaren? Om motorn används i Californien t.ex, blir det lika dyrt med underhållet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Morris5 0 Postad 10 Oktober , 2008 4700kr på Yamha auktoriserad verkstad har en 100 hk 4 takt Yamaha 2002 då ingår service på hela motorn ventiler,konservering m.m samt byte av kamrem. är det någon som lämnat in för kamrems byte på en liknande motor på verkstad och vad kostade det? //hj Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
trillium 4 Postad 10 Oktober , 2008 Håller med Piho fänrik Pierre,, När det gäller bilar så har EU:s konkuranslag satt stopp för dumheterna, Du måste inte serva bilen på volvo eller saab verkstad. räcker med aktoriserad, Trillium Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 10 Oktober , 2008 Ang 100 fyrtakt belt byte ska göras vid 1000 Tim eller 60mån beror på vad varje verkstad har för tim deb utgår från 600:- tim. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 10 Oktober , 2008 Hej, På Yamaha F115 kostar det ca 5000 kr att byta kamrem inkl spännrulle på Yamaha verkstad. Skall nämligen byta på min nu till torsd. Borde kosta nåt liknande för Yamaha F100. /Bo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ulfa 2 Postad 10 Oktober , 2008 Hos Yamaha Center räckte det med att motorn var servad hos auktoriserad Yamaha-verkstad/marina. Visar därefter upp kvittot hos Yamaha Center och de stämplar serviceboken. Sparar mycket pengar på det... //Ulf Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 10 Oktober , 2008 1757:- för service på en yamaha F115 måste vara helt galet ,eller så är det bara en halv service,eller icke yamaha aukt service. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
575fredrik 8 Postad 11 Oktober , 2008 Inga dåliga pengar ni lägger ut för service och dyligt på era fina 4 taktare 2000 här och 5000 där. Är det verkligen så lönsamt att åka 4T? Man får ju en hel del soppa för dessa pengar. //Fredrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
df90 14 Postad 11 Oktober , 2008 Eller så köper man motorolja,filter,växelhusolja,tändstift och packningar m.m. Kostar ca 700:- och gör jobbet själv på en dryg timma. Får visserligen ingen stämpel i boken men det kan jag leva med. //df90 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sativa 0 Postad 11 Oktober , 2008 Svar nej,där slipper man konserveringen.Servicepunkterna varierar ju på hur mycket motorn används' kamremsbyte ventiljustering mm behövs ju inte vid varje service . OM man tittar i serviceboken så är det lätt att se vad som skall göras vid olika intervaller.Sedan så jämförs ju priserna här med förvaring mm. Tips lyssna på Wanmar han VET vad han pratr om. PS kan ju bli dyrare i Californiat eftersom man kanske kan använda prylarna mer där. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 17 Oktober , 2008 Hej, Bytte kamrem och impeller på Yamaha F115 4-takt samt årsservice inkl konservering, kostnad:Material:Tändstift 4 st (LFR6A11): 450,50 Vattenavskiljande filter (element): 394,00 Motorolja Yamalube 4S 10W40, 4,5 liter: 383,50 Packning (N261): 55,00 Växelhusolja Yamalube GL4 SAE90: 137,30 Packning oljeskruv växelhus: 18,30 Bränslefilter: 116,40 O-ring (1WG): 7,50 Impeller: 310,40 Packning vattenpump: 48,00 Kamrem: 665,00 Spännrulle för kamrem: 1944,40 Diverse förbrukningsmtrl: 32,00Arbetskostnad: 1840,00Miljöavgift: 24,00 Summa: 6399,60 exkl moms Moms: 1599Totalt: 8000 kr inkl moms Stämpel i sevicebok inkl notering om impellerbyte och kamremsbyte samt serviceprotokoll. Allt utfört hos auktoriserad Yamahaverkstad. Impeller byter jag efter var 3:e säsong och kamrem skall bytas var 5:e år (el var 1000:e timme vilket som inträffar först) på Yamaha 4-takt. /Bo Senast ändrad av bossee | 17 oktober 2008 | 19:59 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
uter 0 Postad 17 Oktober , 2008 Har nyligen servat Yamaha F80 och fått uppift på att impellern skall bytas varje år!!?? Har andra samma uppfattning? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 18 Oktober , 2008 vid 200 timmar kontrollera varje år Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
elfanomad 8 Postad 18 Oktober , 2008 Lånar tråden lite. Tänkte serva min lilla gummibåts motor som är en nyinköpt 4-taktare 2,5 hk. Alltså, den har max gått 5-8 timmar i år. Enligt manualen så ska man göra service på den men att lämna in den för att få en stämpel känns nästan overkill...Vad skulle ni göra med en så pass billig/liten motor? Själv-service va? Mvh Elfanomad Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 18 Oktober , 2008 Allt utom impellerbyte och kamremsbyte skulle jag nog försöka klara av själv på en såpass liten motor. Visserligen är det ett plus att ha stämplar i serviceboken den dag du ev säljer motorn men näe jag tror inte det lönar sig ändå riktigt. Spara alla kvitton på det som behövs för årsservicen så har du nåt bevis för att du bemödat dig med att servica själv. Att du gör det fackmannamässigt kan man ju inte begära av en lekman så att säga men att göra service på en 4-takt är inga Einstengrejer, utom när det strular med elektriska och liknande som kan kräva felssökningskunskaper och lämpliga instrument. Det du kan ha glädje av om du skall serva och mecka själv är en verkstadshandbok till motorn. Marinshopen har t ex el tar hem. Annars är det bara följa handbokens servicepunkter och se glad ut. /Bo Senast ändrad av bossee | 18 oktober 2008 | 16:01 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonas478 27 Postad 18 Oktober , 2008 Mycket Yamaha i denna tråd, men det kanske är intressant att jämföra med annat märke och storlek? Jag har en Mercury 4-takt 50 hk årmodell 2005 och har alltså nyss gjort en fjärde service. Alla 4 gånger på Skanstull Marin i Stockholm. Priserna inkl moms har varit: oktober 2005: 2018 kr (inkl ventiljustering 292 kr) oktober 2006: 2238 kr (ventilkontroll 292 kr tändstift 176 kr) oktober 2007: 3084 kr (ventilkontroll 560 kr) oktober 2008: 2469 kr (hade bara kört 3 gånger i år, så jag bad dem skippa ventilkontroll) Arbetskostnaden var 1290 kr de första två åren, 2050 kr de två senaste (båda inkl moms), så Skanstull Marin höjde sina verkstadspriser rejält förra året. En bra förbättring i år var att jag med kvittot fick en rapport från Mercury Marine Computer Diagnostic System som visar exakt hur många timmar jag kört totalt och inom olika varvtalsintervall sedan båten var ny (bra bevis på sansad körning när jag ska sälja). Tänkvärt att folk diskuterar kostnaderna för bensin och försäkring så mycket --- för mig har service varje år utom det första varit den största kostnaden (första året var försäkringen lite dyrare). Fast jag ska sälja denna båt till våren (har köpt större) så då lär jag väl inse att VÄRDEMINSKNINGEN är den allra största kostnaden (åtmistone om jag räknar med för GPS, bättre propeller, och annan extra utrustning). Senast ändrad av Jonas478 | 18 oktober 2008 | 18:11 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Marrexxx 66 Postad 18 Oktober , 2008 hmmm det verkar dyrt att äga en ny fyrtaktsutomboradre. Man undrar hur mycket av den servicen som är nödvändig eller ekonomiskt försvarbar. Men det verkar vara lite som skrivare ni vet man köper en skrivare för några hundralappar men när bläcket är slut så kostar patronerna över femhundra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 18 Oktober , 2008 Är det en vanlig årsservice och man gör det själv så är det inte så dyrt på en 4-taktare. I mitt fall kan jag säkert strunta att byta stiften varje år (450 kr) då de säkert går bra att ha i två säsonger. Men när man skall byta kamrem och impeller samt serva samtidigt på verkstad drar det iväg det håller jag med om. Men man får trösta sig med att de går mycket mjukt och fint samt bullrar väldigt lite på lägre varv och är trivsamma att använda i största allmänhet. Att äldre tvåtaktare med förgasare är lite enklare att serva och kostar mindre att göra årlig service på är en av dess fördelar men så får man betala med att bullrar mer och osar mer bensin under gång (speciellt i medvind) och dricker en hel del mer bensin samt är inte snälla mot miljön heller. Visst svider det lite i plånboken när man skall göra mer än bara årlig service på en 4-taktare men det är jag medveten om och tycker det är värt detta trots allt när man tänker på vilken glädje båten och motorn kan skänka under sommarhalvåret. /Bo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lill-Hugge 0 Postad 18 Oktober , 2008 Skall till att köpa en ny båt med en 150 hp motor till våren. Har hela tiden varit inne på en 4-takt, men har börjar fundera på en Evinrude E-tec. Det enda jag är osäker på är hur den egentligen mår av att köra i snigelfart timme efter timme, då jag trollar mycket. Uppskattningsvis trollar jag ca 80-90 timmar på en säsong. Tacksam för svar. /Lill-Hugge Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Matsarna 0 Postad 19 Oktober , 2008 Jag har trollat med min E-TEC 115 i ca. 180 timmar i sommar utan problem. Senast ändrad av Matsarna | 19 oktober 2008 | 07:16 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lill-Hugge 0 Postad 19 Oktober , 2008 OK! Tack Matsarna! Det låter riktigt bra. Kommer att gå vidare med detta spår. Lill-Hugge Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Suckan 1 Postad 20 Oktober , 2008 Svaret ifrån Matsarna skall du ta med en nypa salt, eftersom det företaget vid flera tidigare tillfällen använt detta forum till reklam för sina produkter, däribland utombordsmotorer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser