RDauksz 0 Postad 9 Oktober , 2008 Jag har hittat en metanoldriven bränslecell som heter EFOY när den säljs till husbilsägare, samma bränslecell säljs till oss båtägare under namnet Max Power av Plastex för ett helt annat pris såklart. Den tillverkas av ett företag i tyskland som heter SFC (Smart Fuel Cell) Kolla websidan www.efoy.com Den verkar fantastisk, drar bara 1,1L metanol/kWh och lämnar vatten och co2 som avgaser men det är jättesvårt att få reda på t.ex. livslängd på anoder och katoder i den. Den är ganska dyr 35.000kr för en 1600W och metanolen till den säljs i fin dunk för 36kr/L Har någon av er någon erfarenhet av dessa i båten? Jag önskar synpunkter och erfarenheter om någon använder den. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman Postad 9 Oktober , 2008 Superintrressant. Har du adressen till dem? Fast priset är verkligen avskräckande. Frågan är om den klarar att driva en kraftig elmotor motsvarande säg 10 Hp. Å vad drar den i soppa då. Vänstar med spänning på ev ägare som testat. Vi får kanske söka på husvagnsforum? Hälsningar, Kalman Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 9 Oktober , 2008 För det första så är effekten klart överdriven 1600W jo tjena, är 65 w på den största för 44 papp Länk till mer info Senast ändrad av Gelis | 09 oktober 2008 | 16:01 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RDauksz 0 Postad 10 Oktober , 2008 Ett förtydligande måste tydligen till. Den största heter EFOY 1600 och denna ger jo tjena 1600W per dygn och det finns information på en websida Klicka här Campingmodellen säljs av JR Larmcenter AB och Båtmodellen av Plastex Jag vet vad den kostar, jag vet vad den ger för effekt, jag vet vad den är till för ,nu är Jag ute efter synpunkter på funktionen om någon provat den. Senast ändrad av RDauksz | 10 oktober 2008 | 10:05 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PCP-Roger 14 Postad 10 Oktober , 2008 En synpunkt: Varför lägga 30-40.000:- på bränsleceller i en båt när en bra solcell på 100 w ger i stort sett samma funktion för ca. 6000:- ???? Roger Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 10 Oktober , 2008 Lustigt sätt att räkna på. Skriver man att den nästan ger 11 kilowatt i veckan så låter det ju ännu bättre Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sativa 0 Postad 10 Oktober , 2008 40 spänn/kw låter inget vidare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PCP-Roger 14 Postad 10 Oktober , 2008 Inte bara lustigt-felaktigt också, borde väl vara kwh alltså energin den ger dvs. effekt x tiden. Roger Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 10 Oktober , 2008 Ja just 1600w på ett dygn men det skrev du inte i ditt första inlägg, så Jo tjena står jag för. Utan där kunde man lätt tro att cellen var på 1600W dvs 1,6kW och då pratar vi helt andra anv.områden Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flummo 2 Postad 10 Oktober , 2008 kWh används för att ange effektmängd per tidsenhet - 1kW i 1 timma ger 1kWh, 1W i 1000 timmar ger också 1kWh. kW (eller W) anger den effekt som ges/förbrukas vid ett visst ögonblick (när man mäter alltså, denna typ av grejer ger ju samma hela tiden.) Att ange kWh/dygn eller annan längre period på denna typ av grejer är rent lurendrejeri! Det är en helt annan sak att ange hur många kWh ett kylskåp eller liknande förbrukar på en viss period, dessa går ju bara en del av tiden så en totalförbrukning över en period säger mer än förbruknbingen de stunder kompressorn går. När uteffekten är så låg som från dessa bränsleceller ser jag dom inte ens som ett alternativ, annat än möjligtvis som demonstration av funktionen i ett klassrum. En solcellspanel ger nog i de flesta fall motsvarande effekt för en bråkdel av pengarna, möjligtvis undantaget de mörkaste månaderna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 10 Oktober , 2008 Ett vanligt fel att blanda ihop begreppen W och Wh. Den första uppgiften att den drar bara 1,1 l per kWh verkat rätt (men ganska dåligt utbyte). 1 l etanol borde ge c:a 8 kWh om man eldar upp det med 100 % verkninggrad. Ger den 60W betyder det att den ger det så länge den är igång. Är den igån i 10 timmar så har den gett 600Wh (W*h) där h är timmar. Således ger den 60*24 på ett dygn vilket väl blir c:a 1600Wh. W är effekt t.ex en glödlampa är 100W. Wh är energi t.ex en 100W glödlampa brinner i 10 timmar blir 1000Wh eller 1kWh. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PatricS 2 Postad 12 Oktober , 2008 -Jag vet vad den kostar, jag vet vad den ger för effekt, jag vet vad den är till för ,nu är Jag ute efter synpunkter på funktionen om någon provat den. Nån som har några erfarenheter?? I båt eller husvagn eller husbil eller någonstans. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser