Gyttjedykaren 1 Postad 6 Oktober , 2008 Har en Eberspächer D1L i båten nu. Inget direkt fel på den men jag är ändå inte helt nöjd. Tycker att den drar aldeles för mycket ström! Samt att den väsnas för mycket. Om ni skulle köp en ny värmare till nästa säsong vad hade ni köpt då? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gunnar_ 5 Postad 6 Oktober , 2008 En Glembring! http://www.glembring.se/prod/s_produkt.htm Med vattenslinga och några -husvagnselement- får man hemmakomfort (mjukvärme), helt tyst, ett knappt hörbart surrande från cirkulationspumpen är allt som hörs. Den har t.o.m. kokplatta så man kan värma/koka mat på den om man behöver. Strömförbrukningen består i princip av cirkulationspumpens, min drar 1,1 Ampere . Stänger man av cirkulationspumpen och nyttjar enbart kaminens strålningsvärme (som är avsevärd även i minimiläge) så är det bara diselpumpen som drar ström..knappt mätbart, milli-ampertetimmar. I vintras (januari-februari 2008) hade jag på min Glembringskamin i 20 dygn i sträck (utan cirkulationspump, öppna dörrar/luckor) som frost/frys-skydd, och strömförbrukningen kunde inte mätas (jag har batteriövervakningsdator). Ska för ordningens skull nämnas att jag har solpaneler och vindgenerator som håller batterierna laddade om solen lyser eller vinden blåser, men ändå..kommer inte ihåg att det varken blåste särskilt mycket eller var väldans ljust då P.S. T.o.m. eberspächer själva tycker att en D1L drar för mycket ström: http://www.eberspaecher.se/servlet/PB/menu/1029067_l15_piframe/index.html Senast ändrad av Gunnar_ | 06 oktober 2008 | 22:43 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ThomAh 0 Postad 7 Oktober , 2008 Klockren värmare, Gunnar Dock - du säger att du hade den igång i 20 dygn utan att den drog speciellt mycket el... men hur mycket bränsle drar den? Har precis köpt min båt och ekonomin tål inte riktigt en sån här investering just nu (när man som bäst behöver den... blä) men inför nästa år - den här vill jag ha /thomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gunnar_ 5 Postad 8 Oktober , 2008 Min modell drar 0,21 L/timme vid mineffekt (1kW) och 0,5 L/timme vid maxeffekt (3,5 kW). De mindre modellerna drar ~0,1 L/timme vid mineffekt (0,4/0,5 kW) och 0,2-0,3 L/timme vid maxeffekt (1,8-2 kW). Senast ändrad av Gunnar_ | 08 oktober 2008 | 09:23 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gyttjedykaren 1 Postad 8 Oktober , 2008 Tackar för ett intresant förslag. Kanske inte en av dom vanligaste värmarna i den svenska fritidsbåtsflottan. Ska ta mig en rejäl funderaren på var jag skulle kunna placera en sådan och utgå från det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 605 Postad 9 Oktober , 2008 Hade också en D1L tidigare, men bytte inför förra säsongen till en D4 Airtronic. Stod i valet mellan D2 och D4, men eftersom det alltid är gott med lite extra effekt valde jag D4. Ångrar det inte en sekund !! D1L må vara rätt ok, men Airtronic'en är något helt annat. Drar ungefär hälften vid uppstart och normalt väldigt mycket mindre under drift. Min D4 drar runt 0,7A med 1 kW uteffekt, och då är den så tyst att jag måste hålla handen framför utblåsen för att veta om den är igång. Placeringen är identisk med D1L, och när den startade vaknade jag alltid. Jag levde i tron att en Eberspächer eller Wbasto alltid väsnas och drar ström, men det har hänt en del på värmarsidan. Mitt tips dock - tycker Du D1L inte räcker till alla gånger så gå upp till D4. Men är den gott och väl OK så är D2 ett alternativ. Bättre med en värmare på halvfart och marginal än en som alltid får köra på max. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser