Capitan 288 Postad 6 Oktober , 2008 Tänkte köpa en pinnsvets för hobbybruk. Någon har erfarenhet av tex Biltemas och Julas dyrare svetsar? Något att ha eller ska man köpa en begagnad kvalitets svets. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Orris27 1 Postad 6 Oktober , 2008 allt hänger på hur tjockt du skall svetsa. själv har jag en billig ny i obruten förpackning, och en gammal svets som har ca 30 år på nacken. Båda klarar att svetsa, men genombränning blir svårt på 3 mm om man inte fasar ned kantera. tjocka pinnar... bara att glömma. skit lönar sig aldrig och billigt blir bara frustrerande.. speciellt vid svetsning... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 288 Postad 8 Oktober , 2008 Får nog bli en begagnad 380 svets då Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Uttern510 0 Postad 8 Oktober , 2008 Hejsan! Leta upp närmsta kemppi handlare och köp en svets av dem!!! MVH Mikael Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Orris27 1 Postad 8 Oktober , 2008 kolla på denna http://www.blocket.se/vi/17919398.htm?ca=11_s peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
zappe 1 Postad 10 Oktober , 2008 Min rekomedation är, köp en Invertersvets. Det är små och lätta svetsar läpliga för reperations- samt underhållningssvetsning. Mycket goda svetsegenskaper i både tunnare och grövre material. Lätta att transportera. 230 v 1-fas 16A säkring gör det enkelt att koppla var du befinner dig. Pris mellan 5000 - 6000 kr ger dig en bra svets. Har själv en REHEM Boster 140 som fungerar utmärkt. /Zappe Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ramsdal 0 Postad 10 Oktober , 2008 Hej! Om du har funderingar på att köpa en inverter svets, så är mitt råd till dig att inte köpa en alltför gammal sådan. jag har inte så mycket erfarenhet, men dom lite äldre modellerna som jag har prövat är mera svårtända än nya. själv så har jag en fronius och är helnöjd. det är inte några problem att köra med 3,2mm pinne. det som du ska komma i håg är att en invertersvets inte är gjord för en hel dags intensivsvetsning, utan för mindre konstruktionssvetsning mm. lycka till. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BMoon 1 Postad 10 Oktober , 2008 Bror min köpte en invertersvets på Jula. Fungerrar finfint för lite småarbeten. Lätt, smidig och presterar skapligt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 288 Postad 11 Oktober , 2008 Denna kanske? http://www.blocket.se/vi/17716441.htm?ca=15_s&last=1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Orris27 1 Postad 12 Oktober , 2008 http://www.drift-underhall.se/#showProduct.php?id=2910 kan vara ett alternativ. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BMoon 1 Postad 12 Oktober , 2008 En liten inverter som går på 230V har ju den stora fördelen att man kan ha med sig o koppla in dem nästan överallt. Ovärderligt om man vill hålla hus på lite olika ställen! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sativa 0 Postad 12 Oktober , 2008 Om ditt hobbybruk handlar om tunnplåt så anser jag att du skall ha en Mig istället. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 288 Postad 12 Oktober , 2008 Nä har en kraftig trefas Kemppi MIG så det får vara en svets som klarar av lite mer än den. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sativa 0 Postad 12 Oktober , 2008 Då ska du nog inte köpa en 220 pinn från Jula eller Biltema Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser