Gå till innehåll
onsdag 11 december 2024
kingnick

Båtidentifiering

Rekommendera Poster

Hej.

Jag köpte mig en ny båt i somras som jag nu har fått en förvisso regnig men dock en sommar med, Jag vet inte så mycket om båtar utan är mer en gammel bil man men det skulle vara intressant att veta lite mer om denna båt.Båten är 18fot har en aq130 motor med ett vp100 drev, verkar vara välbyggd med väldigt fina planingsegenskaper och en hyfsad utrustningsnivå. Gissningsvis så är båten byggd någon gång under 70-talet.

Säljaren påstod att båten är en okelbo men efter en del surfande så förstår jag att så inte är fallet, men jag skulle uppskatta om någon där ute visste något om min båt och ville dela med sig av kunskaperna, det skulle eventuellt kunna vara ett hembygge  då jag inte kan hitta några plåtar av något slag . Men jag har svårt att tro det eftersom den verkar så välbyggd.

Tacksam för information, Nicke.

post-29411-1394235640,742_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du försäkrat båten ?

Isåfall så har du lämnar ett skrovnummer , eller hur ?  detta nummer säger en del !

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag är lite ute o trampar vatten nu men jag har haft en Oldenburgare en gång och jag tycker att din båt påminner lite om den. Jag vet inte så mycket men jag tror att kunstuktören heter Bo Oldenburg kanske kanske kanske

mvh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Nicke.

Det är en Marieholm båt du har.

Mvh kurran

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

..om jag ändrar ordet till HIN nummer så kanske jag får ett bättre svar av dig än ''286''

( för det var väl inte ''286'' du lämnade till försäkringsbolaget när dom ville veta , just skrovnummer ?)

På min gamla båt så är HIN =   CC,modell,månad, år.  ..kanske är unikt USA ?? eller ?

..så här står det på Svenskasjö hemsida när man fyller i försäkringsuppgifter

Ange båtfabrikat:*   Ange skrovnummer: Ange byggnadsår med 4 siffror:*    Ange längd i meter:*    Ange bredd i meter:*

Senast ändrad av Jocke-SeaRay | 05 oktober 2008 | 22:09

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Varför skulle han inte lämna 286 till försäkringsbolaget? Om det är vad han har?

Jag har inte heller något HIN nummer, vad jag vet, men så kör jag norskt....inte amerikanskt

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

... jag tyckte bara att ''286'' lät lite väl enkelt för ett skrovnummer ?

Skrovnummer brukar innehålla massa fakta att utläsa , nu är jag van vid USA båtar och hade bara deras sätt som utgångspunkt ... och de va kanske inte helt rätt !

-Så kan de gå .... 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Låter ju som ett bra system...men det är nog amerikanskt...hur emotsägelsefullt det än låter...;-)

Själv hade jag det alldeles unika skrovnumret 418 på min gamla båt....nu har jag avancerat till ett fem-siffrigt tal...så snacka om att det går framåt....

Fridens...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag sitter själv i liknande sitts, fast sämmre.

Saknar skrovnummer. håller med de andra svaren att har du

ett skrovnummer bör nog saken vara löst, själv har jag inte

hittat nåt sådant på min. vart ska man leta?

Säljaren sa att de var en smuggler 21 dc cabin.

kan det stämma? (kolla bild)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...