frippe73 0 Postad 28 September , 2008 Hej jag har tappat min utombordare(yamaha 8 hk)i sjön. Fästet gick av och moton hamnade i sjön medans det gick för en kort stund. vad kan jag göra nu.? mvh frippe Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BMoon 1 Postad 28 September , 2008 Det du kan börja med är ju att fiska upp den ur sjön! Sen skölj av den, ta ur tändstift och kolla om det är vatten i motorn. I så fall så häll ur det! Dra runt motorn för hand ett par varv och se så inget tar emot och så du får ur vattnet. Sen är nog det bästa att försöka starta den så fort som möjligt så den blir torr. Finns nog andra som kan detta bättre än mig dock. Söker du så lär du nog kunna hitta ett par trådar om det också... Senast ändrad av BMoon | 28 september 2008 | 10:29 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 28 September , 2008 Viktigt är om det var i sötvatten eller salt? Är det sötvatten behöver du inte skölja den utan snarast få den torr och startad. Salt vatten lämnar saltet kvar när vattnet torkat och motorns elektriska delar blir väderkänsliga. Saltet drar åt sig fukt och överslag i högspänningsdelen blir följden. Saltet fräter också på metaller. Har den drunknat i salt vatten så är det bra att den får en stund i sött vatten. T.ex några dopp i en sjö så saltet blir urlakat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser