Gå till innehåll
söndag 01 december 2024
Link

4300:- för ingenting!

Rekommendera Poster

Fick problem med min utombordare i somras (Mariner 75 -91). Motorn tappade ork och varvade max 4000. Jag har plockat bort förgasarna för att göra rent, kollat slangar som ser hela och täta ut. Fick även hjälp att kolla gnista och mäta kompressionen på cylindrarna, allt såg ok ut. Insåg att detta reder jag inte ut och lämnar in båt och motor hos en verkstad som finns i anslutning till min båtplats.

Efter ca 3 veckor får jag ett samtal därifrån där man påstår att det inte är något fel på motorn. De har då bytt propeller från 17 till 11. Helt plötsligt varvar motorn en bit över 5000 varv men det innebär ju förstås att toppfarten blir betydligt lägre. För att kunna marcha i ca 20 knop måste jag nu hålla fullt och släpper jag på gasen till behagligt varvtal så är det knappt att båten planar.

 Jag blev uppmanad att komma och hämta båten och känna efter hur den kändes så kunde jag höra av mig ang. betalning. Jag anser dock att problemet kvarstår, detta är bara en nödlösning som har gjorts för att man inte kunde hitta felet. Efter några dagar fick jag ett samtal då de undrade hur det hade gått samtidigt som de säger att detta kostar 4300:- ink propeller byte. (min gamla propeller behöll de)

Jag vill själklart göra rätt för mig, men låter detta rimligt? Är det bara att betala och se glad ut och lämna in till annan verkstad. Jag måste ju fortfarande få ordning på problemet.

Vidare kan tilläggas att jag varit tydlig från början att jag vill ha prisuppgift innan det görs något som kostar mycket pengar. Skulle vara tacksam för lite vägledning...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förutsatt att motorn orkade med den gamla propellern innan du upplevde att motorn blev slö är det naturligtvis inte rätt att hävda att det inte är något fel på motorn nu men att den bara orkar med en mindre propeller helt plötsligt.

Be dom specificera exakt vad dom gjort med motorn dom har väl rätt att ta betalt för åtgärder dom gjort på själva motorn men jag skulle inte betala för propellerbytet! En idiotlösning anser jag, har don inte utfört några andra åtgärder än propellerbytet skulle jag kräva min gamla propeller tillbaks och ta motorn till en annan verkstad.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Jag sitter i en liknande situation, du bor möjligtvis inte i Kungsbacka-området? Kanske har vi anlitat samma verkstad...

I mitt fall lämnade jag in båt och motor för att motorn inte gick jämnt utan pendlade varvtal ungefär som fyrkantvåg några hundra varv (uppskattat, har inte någon varvräknare) vid halvgas och uppåt. När de börjar meka med motorn säger de att de inte ens får igång den, de felsöker och tror att det är tändmodulen (tror jag). Jag får prisuppgift på denna som visar sig vara utan moms när jag väl skall betala. Summa summarum kostade det ca 9000 för felsökning och byte av tändmodul, men felet kvarstår. De hade inte ens testat under last, det borde väl inte vara så svårt för en stor verkstad? Har man ingen stor balja man kan testa i? De sa bara att nu fungerar den, vi har provkört på gården i en halvtimma.

Är inte så sugen på att lämna tillbaka den för fortsatt felsökning som de föreslog... Kan man gå till ARN med sånt här eller är det lönlöst?

/per

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

För mig är det obegripligt hur dessa verkstäder tänker när lämnar ut en motor efter reparation som inte går normalt. De borde ju ha all kunskap, verktyg, testtunna, dator med diagonstikprogram att ta till (till nyare motorer) osv.
Om jag lämna in en motor för åtgärd så förväntar jag mig att få tillbaka en motor som fungerar som den ska. Att det sen må kosta är en annan sak.

Bakläxa som jag ser det hela. De har ju inte slutfört jobbet/uppdraget.
Var noga att specificera va de skall fixa till.
Ge dem en chans att rätta till. Gör de inte det så kanske det kan vara läge att börja vifta med ARN så kanske de vaknar till.

/Bo



Senast ändrad av bossee | 13 september 2008 | 21:19

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om en båtmotor går bra utan problem med en 17 propeller, plötsligt blir slö och lösningen blir att gå ner till en 11-propeller, ja då har de nog genat bra genom kurvan!

Det kan väl vem som helst fatta att motorn då orkar, men tappar massor av toppfart...

Enligt min mening så är det nog att klassa som en stöld och kanske då också kan polisanmälas?!?  :-)))   Kanske inte, men betala INGENTING!  Precis ingenting!

Det är snarare de som ska betala Dig då de fått en 6 större propeller.

Mitt råd: Skriv ner hela storyn från början till slut (?) och delge detta till den lokala Konsumentvägledaren för hjälp och råd. Denne man är konsumentens hjälp i sånna här fall. Gnäller de ingen om betalning, så hänvisa bara till konsumentvägledaren.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Först: behöll de din gamla propeller? varför? har du betalt för den nya propellern så ska du ju naturligtvis ha din gamla propeller tillbaka. Sedan, om det inte ÄR något fel på motorn, (som verkstaden hävdar, och ditt kompprov antyder) så har du förmodligen rejält med beväxning under båten. Min båt gjorde 23 knop i våras, nu toppar den 14-15, och motorn varvar inte ur. I mitt fall så VET jag att beväxning under vattenlinjen är orsaken. Kanske är det likadant för dig?

Mvh Labbibia

post-22515-1394235622,5674_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska kanske tillägga att än så länge har jag inte betalat en krona. Tänkte plocka bort propellern och kräva tillbaka den gamla. Jag måste ju ändå ha rätt storlek när jag väl får ordning på motorn.

Vad kan vara skäligt att betala för felsökningen? Eller ska jag bara strunta i att betala? Utbytespropellern vill de ha 500:- för...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

500 låter väl ok för en propeller gav själv 800:- för en helt ny 15tummare som blivet liggande pga av felbeställning hos handlare.   11 tum låter på tok för litet min gamla 80hk varvar ut helt på 15 men tvekar lite med 17 tummare men det är så klart murclan behöver ju bara min lättdrivna alu pråm till båt att förflytta..

orkeslös motor antagligen brister mängden soppa men det kan du ju kolla på stiften om de går för varma eller lukta på avgaserna eller så hänger inte tändningen med

eller så går något väldigt tungtGlad kanske dags att byta ut vattnet i växelhuset och prova med olja istället.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Byt tillbaka propellern,Felsökningen skall du nog betal,men inga fantasisummor,OM dom inte hitta ngra fel så kan det inte röra sig om timmar.Pellesnurr i ditt fall skulle jag göra likadant har dom bytt en fungerande box mot en ny o felet kvarstår så skulle jag be dem byta tillbaka.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du tappar så pass mycket fart så tror jag inte att det endast är beväxning. Har aldrig hört talas om så mycket fartförlust p g a havstulpaner m m. Kör båten genom en bottentvätt och kolla om så är fallet innan du tar upp den för allt i världen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...