Anders_W 0 Postad 13 September , 2008 Hej, Jag har sökt lite på oljeläckage i forumet! Jag har en Flipper 700 med en Aq130 (-76). Vid låg fart är det inga problem, men när jag belastar motorn, så läcker det ut olja ~1,5 liter under 30min. Båten har då gått i 15-18 knop, och planar inte ut! Jag har sedan dess kollat hur det ser ut i vevhusventilationen, slang, burk o luftfilter, och det såg väl skapligt ut ar lite olja/fett, men det har jag tagit bort. Jag har fotat med digitalkamera under motor, men ej sett något extremt fuktat ställe på motorn. Motorn har haft bra och jämn komp.. Har läst lite om filtpackningarna som sitter i AQ130! Tror ni att det är en bakre packningen på vevaxeln som är kass? Det skall ju finnas en fram också, eller kan det vara något annat? Hade ev. tänkt att ta upp båten, lyfta ur motorn byta filtpackning mot pack box - sjösätta o testa för at ha det klart till våren! Behöver man tömma ut oljan innan man byter tätningen? Skall man göra något annat när man ändå har motorn ur? Tacksam för tips ang. mitt oljeläckage! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 13 September , 2008 Om du kör i 30 min och båten imte planar så får motorn jobba satan så hårt under den tiden. Om det läcker 1,5 liter så måste det synas var på motorn det blir blött, jag menar det är ju inga små mängder. Kommer du åt med handen under motorn, så du kan känna om det är oljigt. Är det bakre vevaxeltätningen som läcker så är det blött under sprängkåpan. Främmre tätningen går att göra på plats då den sitter i transmitionskåpan och med olja i motorn men den bakre måste motorn lyftas ur eller kunna flyttas fram så pass långt så man får bort svänghjulet, oljan kan även här vara kvar. Hur är det med oljekylaren där kan det också läcka olja Ska du ändå riva i motorn så kan det ju vara ide att göra en snikrenovering dvs lager o ringar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_W 0 Postad 14 September , 2008 Om det läcker ur den bakre tätningen, kan oljan även då rinna ner under motorn, eller hamnar den i kåpan bakom motorn (jag tyckte det fanns en öppning)? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Draco78 0 Postad 16 September , 2008 Du säger planar inte ut är det så att den inte orkar plana ut du menar? Då kan det vara så att motorn är slut, kompen går rätt igenom fast kompression är jämn så kan den vara låg på alla cyl... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_W 0 Postad 16 September , 2008 Jag kommer inte ihåg exakt vad komp'et va när jag mätte det för et par år sedan, tror det var 11-12 på alla cylindrarna. Gjorde testet när jag monterade en modifierad biltopp på motorn! Båten jag har är en Flipper 700 (-76) och den är ju i största laget för motorn, misstänker jag! När jag säger att dan inte planar menar jag att den inte kommer upp helt ur sjön, men jag kan väl pressa upp den i 21-22 knop! Har funderat på att köpa en renoverad motor eller ev. renovera min egen! Vad kostar en renovering, och är det värt att göra det på en så gammal motor? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser