Gå till innehåll
fredag 27 september 2024
ThomAh

Klass tre kedja/lås... men är båtens bygel också klass tre??

Rekommendera Poster

Att köpa en klass tre kedja samt klass tre lås kostar en del pengar, men är det något man måste ha så får jag väl köpa det... Men min kompis ställde en bra fråga som fick mig att pausa lite - han undrade om själva bygeln i båten som man sätter kedjan i är klass tre.

Är den inte det är det ju bara att klippa den, eller?

Båten är en gammal Ryds Camping från 1979

(Ursäkta om jag kastar ur mig en massa frågor, men jag är så ny på det här. Försöker hitta svaren på mina frågor först innan jag ställer dem dock)

 

/thomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur ser öglan ut? Är det original är den garanterat inte klass tre. Då kan den både klippas eller skruvas ur från insidan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Thomas.

Köpte själv båt för 2 veckor sen, en liknande din, och jag ställde mig precis samma fråga. Frågade försäkringsbolaget och svaret jag fick var: har du klass 3 kätting och klass 3 lås, så duger det för försäkringen. Alltså har jag inte gått vidare i ärendet, utan är dom glada får väl jag också vara det... ;)

Lycka till med båten!

/Lars

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur kan du va nöjd med det? Det du skrev var ju en FRÅGA från försäkringsbolaget. DVS har du inte klass 3 så är det inte ok. Vet du inte ta reda på det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du vill göra det riktigt så finns det ju stävöglor med knäckmuttrar som är klassade så slipper du fastna i någon finstilt paragraf när tjuven varit framme.

 

 

STÄVÖGLA KL.3 RF
Rostfri stävögla klassad enligt Svensk Brand & Säkerhetscertifiering.

post-16310-1394235616,3675_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet att jag har en riktig ögla (samma som på bilden ovan), men försäkringsbolaget brydde sig inte ens om att fråga om det. Det enda kravet de hade, var som sagt: klass3 kätting och lås.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med modifikation kan man nog säga... Givetvis gäller det hela låsanordningen (läs det finstilta i ditt försäkringsavtal)

 

Skulle inte tro att man får ut ett jota om man inte har rätt klass hela vägen...Sen är det rätt illa på vissa marinor... Vad på bryggan/kajen har rätt klassning om man ska vara petnoga?

 

 



Senast ändrad av Rigor73 | 12 september 2008 | 15:54

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag kollade på försäkringar på Länsförsäkringar fann jag detta: Båten låst med lås, kätting och stävögla - samtliga av klass tre - 5%

Man får alltså 5% rabatt på försäkringen om man har detta. Det är alltså inget krav?

/thomas

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror att försäkringsbolagen trycker mindre och mindre på det här med lås på båtar då det börjar bli lätt att forsera även klass 3-4 produkter, visst kanske håller de ögonblickstjuven borta men ska båten bestämt skälas så stoppas ingen av ett klass-3 lås. 

Det som gäller idag är larm med GSM/GPS sändare som istället talar om när båten är på drift och vart den tagit vägen.



Senast ändrad av Krille_T | 12 september 2008 | 16:13

post-10002606-1394235616,429_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har inte heller uppfattat det som att det finns krav på låsöglan...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har äntligen någon hittat samma frågeställning som jag haft i flera år

Tack det bevisar att jag inte är nojjig

Problemet är även att i vår båt hamn så är det träbryggor och dessa är defenitivt inte klass 3 !!

Min lösning klass 3 kätting lås= Jag får ut försäkrings pengar SkrattandeSkrattande

Vill någon ha din båt så kommer denne någon att ta den i alla fall. Frågan är bara hur stor åverkan de gör på din egendom, som du sen får betala=självrisk

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter att ha haft vår tidigare båt förtöjd vid en träbrygga så ställde jag frågan om detta till vårt försäkringsbolag. Med en motorsåg så vore den båten loss på ca 10 sekunder. Det finns inga krav på infästning i bryggan. Försäkringsmannen och jag skojade om att lägga den stöldklassade kättingen över en krökt 4-tumsspik på bryggan och han sa att det inte skulle påverka regleringen vid stöld...

(även om det inte är att rekommendera!)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Va kul och veta att man måste lägga ut en j-vla massa pengar på stöldskydd för att försäkringsbolagen skall känna pengar när det igentligen inte spelar roll

Kanske skulle man byta sida om lagen antingen kännar man grova stålar el. så får man gratis Kost & logi med fri internet uppkoppling Obestämd

/sp

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Huvet på spiken! Och spelar roll om man har klass3 lås, bygel, kätting. Du kan dra dessa på 2 sätt. Genom en ipankad ögla på bryggan eller några varv runt ybommen.. Dom allra flesta ybommar går att skruva av.. Alltså får inte bara tjyven en fin båt, aset får även med sig en ybom.

Tar man en tur i hamnen där jag har min båt så hittar man allehanda mer eller mindre lyckade lösningar.. Vissa är så korkade att d tillomed hade varit bättre om dom gett fan i o låsa.. Jag har iaf kommit undefund med en sak o d e. Ska man klara sej hänger d inte på valet av lås. Utan valet av båt o motor, en båt med inombordare är inte lika intressant att sno, den ger inte lika snabba pengar och blir stor o skrymande för tjyven att mygla undan.. Ska man åka utombordare, bör man undvika nyare 4-taktare då dessa står högst upp på tjyverilistan.. Dom gammla 2-taktarna må vara miljöbovar men jag har fått haft mina ifred, och d är värt mycket för mig.. Inte roligt att börja sesången med en stulen motor, hög självrisk osv.. Därför har jag en lagom skruttig motor till styrpulpetarn, och inombordare till storbåten.. Nästa båt jag köper kommer oxå att bli en med inombordare, lås o larm i all ära. Men dagens samhälle är ett skämt, tjyvarna får en klapp på axeln en månad i buren max oså e dom ute igen och knycker nya prylar.. Vad fan inger d för respekt, näpp hårda tag samhällstjänst, gräva diken för hand. rensa avloppsanläggningar etc i 1 år borde vara mer passande starff för dylika samhällsparasiter.

!!!MVH REXCO!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Känner inte till att det finns nå krav på fästanordning på bryggan. Skoja också med en försäkringskille. Men jag tänkte inte kröka spiken. Då måste du ju låsa upp låset, smidigare att bara kunna lyfta av det från spiken Oskyldig Jag har båten låst i en halvrutten telestolpe.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...