Gå till innehåll
fredag 27 september 2024
Niclas_O

Novis på v8:a

Rekommendera Poster

Hej.

I min nya båt sitter det en elektrisk bränslepump mellan motorn och bränslefiltret. Motorn är en 5,7 l vp från -90 enligt säljaren. Är detta en special lösning eller ser det alltid ut så? Jag har aldrig tidigare haft inombordare och känner mig som en novis.

Insuget på motorn är bytt till ett edelbrock performer, betyder det också att jag har en edelbrockförgasare eller har jag en rochester, se bild.

När jag accelererar hårt så känns det som att motorn tappar orken, det borde väll vara bränslerelaterat? Min båt är en fjord 24 weekender och gör 22 knop vid 3500 varv och 28,5 vid 4400 som är max, drevet är ett 280, borde inte båten gå lite över 30 knop? (farten är givetvis mätt med gps).

/Niclas

post-28665-1394235613,8704_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Niclas!
Det finns en uppsjö av varianter med både elektriska och mekaniska bränslepumpar. Din motor kan ha haft en mekanisk bränslepump från början, men p g a problem eller trimning (t ex i samband med byte av insug och förgasare) så har någon bytt till en elektrisk bränslepump. Så länge som det fungerar så behöver du inte fundera vidare på det Skrattande.

Det är olika insug för tvåports- respektive fyrportsförgasare, så det går inte att säga vilken förgasare du har bara med info om att det är ett Edelbrock-insug. Jag tycker dock att det ser ut som en Edelbrockförgasare.

När det gäller din toppfart så kan jag ge dig en referens på vår båt. Det är en 25-fots amerikansk DC som väger ca 2,5 ton. Orginal hade motorn (från 1997) 260 hp, men i somras bytte jag till Edelbrock fyrportsförgasare och insug. Enligt uppgift från Hansen Racing så skulle detta ge ca 20 ytterligare kusar och toppfarten steg från ca 33 knop till 35 knop vid ca 4900 rpm (lite övervarv, ska byta propeller i vinter), vilket innebär att det förmodligen stämmer. Anledningen till bytet var dock inte effektökningen, utan trögstartad och tjurig motor p g a dålig orginal Mercarb-förgasare.

Nuvarande propeller har 17 stigning och 14,5 diameter.

En tänkbar anledning till att du inte får bra respons i accelerationen kan vara att accelerationspumpen i förgasaren inte fungerar/har hängt sig. Med motorn avslagen, testa att pumpa till på gasreglaget hastigt samtidigt som en kompis tittar ner i förgasaren. Det ska komma en ordentlig stråle med bensin.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Fjorden är 24 fot lång, 2.9 meter bred, skapligt v-bottnad och väger nog också 2,5 ton med bränsle och lite packning så jag tycker att den är ganska jämförbar med din båt. Toppfarten borde med andra ord vara lite över 30 knop.

Jag ska kolla accelerationspumpen i helgen. Behöver jag skruva av locket på förgasaren för att se om den fungerar som den ska? Bränslefilter ska jag även kolla.

/Niclas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har en Rochester. Troligtvis en 750 CFM, finns även i 800 CFM men redan 750 är i största laget.

Accpumpen aktiveras av en arm på toppen av förgasaren på främre vänstra sidan via ett stag ner till primärspjället. Du kan kontrollera funktion genom att föra armen uppåt. Först måste du ta av flamdämparen ovanpå förgasaren, sedan för du armen uppåt och då ska du se två strålar, en i varje port spruta in ner i förgasaren. Du kan bara upprepa detta ett par gånger med motorn avslagen eftersom utrymmet inte fylls på med motorn avslagen.

Funkar detta OK är det dags att låta kolla tändning, renheten i förgasaren, i filtren som leder fram till förgasaren och liknande. Mvh Martin

 

 



Senast ändrad av bigg_martin | 11 september 2008 | 17:31

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om den elektriska pumpen är ditsatt i efterhand kan det vara bra att kolla att den är förreglad på rätt sätt. Jag minns inte riktigt hur, men det handlar om att den skall stanna om du får motorstopp. Med en mekanisk pump sköter sig ju detta själv av naturliga orsaker.

/Sven

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok. Det låter ganska enkelt att kontrollera acc pumpen.

Är det stroboskoblampa som gäller för att kolla tändningen eller finns det något jag kan kolla utan en sådan?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Elpumpen är antingen kopplad på tändningen eller på manuellt tillslag,så det är inget problem,skulle det vara så att pumpen ger ett för högt bränsletryck så skulle Rochestern flöda över och detta botas genom att man har en tryckregulator och sedan en returlina till tanken från regulatorn,pumpen i sig jobbar kontinuerligt och ger stadigt bränsletryck,kör aldrig  en elpump torr stor risk att den förstörs(jag har förstört nån ja när jag åkt dragracing genom åren).

Accpumpen ger bara extra bränsle vid gaspåslag ej under kontinuerlig drift det hörs på namnet accelerationspump när du väl kommit upp i önskat varvtal tar förgasaren bränsle genom vanliga ventilerna och då har accpumpen ingen funktion i sig,däremot är den viktig för att du snabbt ska komma upp i fart samt varvtal.

Edelbrock performer är bara ett vanligt ersättningsinsug motsvarande original järninsug så det medför i sig inte nån förändring och kan inte ses som nån trimning det påverkar inte heller gången på motorn i sig den uppträder som original,fördelen med aluinsug är annars viktbesparing och värmeavledande egenskaper framför allt ser det bättre ut rent estetiskt,tillsammans med annan kamaxel ger performer insuget högre effekt/flöde och dessvärre högre förbrukning och att man flyttar motorns arbetsområde uppåt i varvtal.

Insugets platta där förgasaren sitter är ett så kallat spreadbore och du kan alltså sätta på diverse olika typer av spreadbore förgasare,dessa görs av olika tillverkare som Edelbrock,Holley,Rochester.

Du har som tidigare sagts en Rochester en mycket bra förgasare väl lämpad för sjön den ska du behålla se till att den är i bra skick så kommer den att fungera på ett bra sätt lång tid framöver.

Edelbrock,Holley är mer för dom som vill gasa lite och mer rejs applikationer framför allt Holleyn som fungerar bäst på fullgas eller nästintill ;^)



Senast ändrad av badcam70 | 12 september 2008 | 09:37



Senast ändrad av badcam70 | 12 september 2008 | 09:41



Senast ändrad av badcam70 | 12 september 2008 | 09:43

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Det stämmer att elpumpen börjar surra när jag slår på tändningen. Är det normalt att elpumpen hörs trots att motorrummsluckorna är stängda?

/Niclas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det är fullständigt normalt dom kan surra rätt friskt beroende på märke det finns tystare och mer livliga,men rent generellt låter dom en del,personligen tycker jag det är rätt tryckt att höra.

mvh Mats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Anlutningen av elektriska bränslepumpar på Mercruiser i orginalutförande innebär att bränslepumpen matas via startläget på tändningslåset samt via en oljetryckskontakt. Det innebär att pumpen startar när startmotorn går (bensinen i flottörhuset i förgasaren räcker för att starta motorn) samt när motorn går igång och får oljetryck så matas pumpen via oljetryckskontakten.

Om din bränslepump matas via tändningen så är det viktigt att inte låta motorn stå med tändningen på och motorn avslagen - flödande förgasare innebär brandrisk...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glömde svara på din fråga om tändinställning... Det gör du med en stroboskoplampa. Du skriver inte vad du har för motor (Mercruiser, Volvo Penta eller hemmabygge) eller tändsystem (t ex Thunderbolt 4 om det är en Mercruiser).

Om det är elektroniskt tändsystem så behöver tändförställnings/knackningsautomatiken kopplas bort, annars är det hopplöst att se hur tändningen står (strecket på remskivan hoppar fram och tillbaka). På Mercruiser så finns det en svart/lila sladd som ligger ovanpå motorn som ska jordas när man ställer tändningen. Vår motorn ska ha en grundinställning på 8 grader förtändning (= före övre nolläge på ettans cylinder) på tomgång. Tändsystemet justerar sedan detta med ytterligare 25 grader beroende på varvtal. Vid 3000 rpm så är det max och då står tändningen på ca 30 grader. Det går också att kontrollera med stroboskoplampan, men då behöver du sannolikt göra ett par märken till på remskivan (skalan går inte så långt) med t ex en silverpenna.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enligt han jag köpte båten av så är det en volvo penta. Om jag har brytarlöst tändsystem har jag ingen aning om.

I grunden är väll mercruiser och volvo penta samma motor (cheva 350) men med olika kringutrustning eller jag missuppfattat det hela??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är samma GM-block i Penta och Mercruiser, men tändsystem, förgasare, drev m.m. är olika. Jag skulle gissa att du har ett elektroniskt tändsystem om motorn är från -90. Tidigare tändsystem byggde på vaccumstyrning eller fjäderbelastade vikter i botten på fördelaren som vred tändplattan och ställde upp tändningen i takt med ökande varvtal. Lyft på fördelardoslocket och titta om du har brytare eller inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...