tamg 0 Postad 8 September , 2008 Kör dielselmotor. Har haft problem med laddningen till batterierna under sista året. Visade sig vara fel på generatorn och laddningsregulatorn. Har två batteripaket ombord. Någon sa att man inte ska starta mha startbatteriet för att sedan först efter starten koppla in förbrukningsbatterierna ... Har det någon betydelse för generator/reläer? Maxim Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 8 September , 2008 Har man en manuell inkoppling av batteribankens laddning kan det möjligen bli en så kraftig gnista om man bryter laddningen men startbatteriet är ju fortfarande kvar och håller uppe strömförbrukningen så strömspiken som blir när man bryter en kraftig ström i en spole (generatorns) borde inte slå ut dioder eller regulator. En dålig förbindelse eller att någon kommit åt huvudströmbrytaren kan snarare vara anledningen. När generatorn börjar ladda efter ett stopp ska skiljereläet dra. Då är det ännu ingen större ström i laddkretsarna så ett rätt inkopplat skiljerelä ska inte förstöra nån diod eller regulator. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser