Riro 115 Postad 4 September , 2008 Har en gammal öppen plastbåt på drygt 4m. Den är dubbelbottnad d.v.s. durken är plastad och under den ligger förmodligen någon form av poröst material som flyter. Jag har uppmärksammat (borrade ett dräneringshål) att det har läckt/läcker in lite vatten under durken. Fanns tidigare ett litet hål i kölen som jag plastat igen. Det finns även en del små sprickor i durken som regnvatten nog kan leta sig in genom. Ser ingen större risk med detta. öppnar dräneringshålet inför vintern (brukar komma ca 2-3lit.) så den inte ska frysa sönder. Jag vet att detta kan åtgärdas genom att öppna durken, torka, byta flytmaterial, plasta igen men båten fungerar bra som den är. Vad kan det vara för material under durken, borde rimligtvis inte absorbera vatten eller? Risker om jag inte åtgärdar detta? Har haft båten i 8 år på detta viset utan att något hänt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Krille_T 0 Postad 4 September , 2008 Materialet kan nog liknas med det som används som skumfog vid byggnationer, tyvärr absorberar det vatten i och med att det är poröst och det du riskerar är att båten mer och mer fryser sönder på vintern även om du tycks ha klarat dig hittills. När materialet kommer i kontakt med vatten kan det småningom lösas upp och du får då en durk som blir svampig då bärigheten i materialet försvinner. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
535GT 36 Postad 4 September , 2008 På en så liten och gammal båt, är det inte alls säkert att du har något material mellan skrovet och durken. Flythjälpmedlet i detta fall är troligen bara luften som blir mellan ytorna. Om du borrat hål, borde du kunna se om du har flythjälpmedel, eller bara en luftspalt. Om du knackar på durken ger en fylld spalt ett helt annat ljud än om du bara har dubbelskrov med luftspalt. Vill du vara säker på att när du har fått vatten mellan skroven och vill säkerställa att du får ut allt vatten varje höst, är det ju bara att väga båten. Borde inte väga så mycket mer än att du kan använda dig av en alternativt två vanliga badrumsvågar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Riro 115 Postad 4 September , 2008 Förhoppningsvis har du rätt att det bara är luft under durken, i så fall är det ju bara att se till att dränera väl inför vintern. Ska prova att sticka in en svetstråd eller ddl. i dräneringshålet och känna hur långt in under durken jag kommer och om det som stoppar upp är hårt eller mjukt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Riro 115 Postad 4 September , 2008 Tror nog att materialet redan är upplöst om det funnits något. Drog mig till minnes att orsaken till att jag en gång borrade ett dräneringshål var att det skvalpade om båten då jag flyttade den på land. Durken är helt stum, så materialet var i så fall inte till för att styva upp den. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser