Gå till innehåll
torsdag 27 februari 2025
Flipper-Jocke

Materialval nya dynor - tips & förslag önskas!

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har en Nimbus 2600 och ska byta alla dynorna i vinter hos en dyn-firma, men jag kan inte riktigt bestämma mig för val av material på dynorna. Dynorna är;

1) Förruff Akterruff = TYG - Inget att tveka på.

2) Förarstol Passagerarsoffa soffan mitt emot passagerarsoffan = ????

3) Soldäcket över akterruffen ???

Konstläder är ju lätt att torka av Stryktåligt   Vattentåligt (inga vattenfläckar), men det blir ju skoll-hett en varm sommardag!

Kan man satsa på blått väv-tyg på (2) och konstläder på (3) - hur bra blir det om man blandar material, om man försöker göra allt i samma färg och form?

post-20224-1394235608,4615_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en Maxim som har exakt samma planlösning som din Nimbus.

Jag sydde om dynorna i sittbrunnen med Sunbrella dynväv, jag tycker det känns så mycket fräschare och modernare än galon. Jag valde att ha sofforna marinblå, och sen tidigare fanns det en dyna ovanpå akteruffen som var i vit galon. Vitt/ljust är nog den enda färgen på galon som inte blir skållhet en varm dag. Jag tycker inte att det ser alls konstigt ut att blanda de två färgerna. Har man en vit dyna på akterruffen så smälter den fint ihop med gelcoaten. Jag tror däremot att det kan vara svårt att hitta galon som har samma färg som den blåa dynväven, och dessutom blir det nog som sagt väldigt varmt!

post-13759-1394235608,5229_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bytte inredningen på en flipper jag hade tidigare och valde då att köra på galon/konstläder i sittbrunnen för att behålla originallooken, men visst ser det modernare ut med marinblått sunbrellatyg, som jag nu har i min Yamarin DC. Inte lika lätt att hålla rent men skönt att sitta på.

Om du satsar på två olika material ska du nog också välja olika kulörer, personligen tycker jag blå galon känns lite 70-tal och det brukar inte bli snyggt att försöka matcha lika färger av två olika material.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...