fcinf 0 Postad 29 Augusti , 2008 Hej Jag undrar om det är någon härinne som har erfarenhet av Nimbus 2600. Jag tänker då framförallt på vilken motor man skall ha. Hur mycket drar en Nimbus 2600 per sjömil i marsch respektive full fart? Är den svår att hantera i hamnar om man inte har bogpropeller? Hälsn Niclas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 29 Augusti , 2008 Lite taskigt skrivet, bogpropeller är till för bilister. På riktiga båtar finns det inga dylika anordningar. (skriver en som har bogpropeller. Eller med andra ord, bogpropeller är inget man måste ha. Det har i alla tider gått att ta sig in i trånga utrymmen utan bogpropeller. Eftersom Nimbusen har en rak axel medför detta att båten är lite svår att trixa med. Men träning är det som ger mästaren... När det gäller motor till Nimbusen så har det med största sannorlikhet orginal suttit en MD 21. Och det behöver väl egentligen inte sitta i någon större motor i båten för den gräver bara ner häcken ifall man försöker köra fortare än 7 knop. En lämplig marchhastighet följdaktligen lite under 7 knop. Bränsleförbrukningen ligger någonstans kring 230 g/kWh vid marschfart för att gå upp till ca 300 g/kWh vid fullgas. Slutomdöme, köper eller har man en Nimbus 2600 har man mycket båt för pengarna. Men man skall vara medveten om att de flesta motorer inte är purunga och bör behandlas med den respekt åldern rätt medför. mvh/Nitro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipper-Jocke 2 Postad 14 September , 2008 Hej Niclas! Nu har vi haft vår Nimbus 2600 under en sommar och vi är helnöjda! De flesta av båtarna har Volvo Penta Diesel; TMD30 på 100Hk, och på senare modeller finns även TAMD31 på 124-130Hk. Med lilla motorn toppar den ca 15 knop, och med stora; ca 22. Jag har en -85:a, med en TAMD 31-92 i. Den toppar 22,8 och går fint ur sjön, i princip upp i planing! Marschar fint i 12-16 knop. i marschfart drar den ca 1,3 liter/sjömil och kanske 1,6 -1,8 liter diesel / Nm i Toppfart. Visst, en bogpropeller hade ibland varit perfekt att haft. Alla båtar med rak axel har som negativ sida att de ger ingen större styrverkan bakåt, måste då ge på med rejält med gas! Samtidigt så ger övning en viss färdighet så det är inte omöjligt! Kölen sticker lite mer på mitten för att minska avdriften (vid sidvind) och hjälpa till vid backning.... i övrigt så är vi Toppennöjda med vår båt, en i princip perfekt familjebåt! Maila eller svara här om jag kan hjälpa dig på något vis med någonting betr. Nimbus 2600, Mvh Jocke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser