Gå till innehåll
fredag 29 november 2024
Jonas478

D6 eller KAD 44 --- för- och nackdelar ?

Rekommendera Poster

Länken fungerar inte...

Akvavit,

Varför skriver du den senaste tiden enbart inlägg som ger negativ info om VP-motorer --- har du nyss blivit säljare för en konkurrent?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

jag läste att någon hade fått för sig att volvomotorerna läker kylvatten.

De kan uppfattas så men felet som många gör är att fylla expantionskälet till maxstrecket,

det skall endast fyllas så att det täcker minstrecket när motorn är kall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jberg,

Lyfter även denna tråd, så den blir lättare för dig att hitta -- fortsätt gärna diskussionen här, bättre än om vi skickar meddelanden med Maringuidens märkliga internpost...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej alla.

Jag är spekulant på någa 26:or som är ute till försäljning nu men har inte riktigt kunnat testa en båt med KAD44 fullt ut. Jag har provkört både KAD43 och D6 och det skiljer ju en hel del i vrid i dessa båtar. Tycker iofs att KAD43 räcker till men knappt. Fast vilken känsla att med D6:an varva 2500 varv och ändå ha en fart på 25 knop! 

Ni som har KAD44. Hur upplever ni den? Jag vet, svår fråga som har tagits upp vid ett flertal tillfällen men jag provar lyckan ändå...

Även: hur stor skillnad mellan 43 vs 44 borde det vara? Hur mycket gör de extra kilona som D6 har? Finns även en båt med D4 300 till försäljning. Kanske är det mest optimala valet? Lätt och stark...

Dock ligger båten med D6 närmast till köp just nu...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Snart 3 år sedan jag startade denna tråd. Efter över 1000 distansminuter med KAD44 så tycker jag helt klart att den motorn räcker till en 26HT. Skulle gärna slippa ljudet från kompressorn, men det är sällan vi kör mellan 7 och 17 knop...

Om de kostade lika mycket skulle jag så klart hellre ha en D6-motor, de argument som jag skrev om då finns kvar.

MEN nu tre år senare kan jag ännu mindre motivera den skillnad på 150.000 kronor som var då, gissar att prisskillnaden finns kvar? Man kan göra väldigt mycket annat för de pengarna och någon gång i framtiden kommer motorn ju att behöva bytas ut, vare sig man väljer D6 eller KAD44.

KAD43 behöver nog inte vara sämre, förutom att toppfarten blir lite lägre. Men det krävs nog att man då har propellrar som är anpassade, så att man kommer upp i planing.

D4 har jag inte provat, men det är en motor med mindre volym än D6 som är hårt trimmad om den ger 300 eller 330 hästar, så kostar de lika mycket verkar det rimligt att D6-310 har längre livslängd och bättre bottenvrid. Men D4 är ju en modernare common-rail, så hellre den än KAD44, givet att priset är lika.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag själv är spekulant på en båt (43 fot) som finns antingen med dubbla KAD300 eller dubbla D6:or.

Har läst intressanta diskussioner på länkarna nedan (KAD 42,43,44, 300; D6 310-370):

 

Testfakta: http://www.windy.no/performance_tests.html

Ägardiskussioner/erfarenheter: http://www.ybw.com/forums/showthread.php?t=185065

http://www.ybw.com/forums/showthread.php?t=113457

http://baatplassen.no/i/topic/17722-kad300-vs-d6-310/

http://clubsearay.com/archive/index.php/t-35319.html

http://www.thehulltruth.com/boating-forum/8767-volvo-kad300-reliability.html

http://boatdiesel.com/Forums/index.cfm?CFAPP=6&Forum_ID=624&P=7

 



Senast ändrad av livinstone | 18 augusti 2011 | 23:23

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

ja det finns ju en hel del att välja mellan på Blocket idag. Kad43, Kad44, Kad300, D4 och D6. Även några bensinare och en Cummins men de är inte intressanta för mig. Bensinare är ointressanta öht och Cumminsdieseln är väl svårare att få tag på delar till...

Jonas - problemet med båtarna är att de skiljer sig så mycket i pris - och det verkar vara oberoende av motor. Finns en hel del båtar med Kad44 som kostar mer än de med D6 (finns iofs en D6-båt ute nu som varit ett uthyrningsobjekt och gått över 1000 timmar. Den är väldigt sliten invändigt också så den ligger lägre i pris av de orsakerna). Några båtar saknar ankarspel å andra är knappt körda. Det finns som sagt en hel del att prova just nu. 

Tack Livinstone. Perfekt att grotta ner sig i. Tack för hjälpen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Priserna på Blocket -- tror de innehåller mycket förhoppningar och jag tror att många skulle behöva gå med på att pruta 20% eller mer för att få sälja. Detta (orealistiska priser) finns diskuterat i andra trådar, men jag tror att en viktig förklaring är att många bara vill sälja om jag får bra betalt -- annars behåller de båten en sommar till, istället för att byta. Säljaren önskar kanske byta till en större båt, men inte om mellanskillnaden blir för stor.

Väldigt sliten invändigt -- kan ju vara värt att fråga ett varv hur mycket lack och polering de kan fixa för t ex 100.000 kronor. Jag tror att man skulle kunna få en 26HT att se ut som ny om ett proffsigt varv som har de rätta maskinerna för polering och ytbehandling ägnade 2 veckor åt båten. Även om de tar 800 kronor timmen så kostar 80 timmar bara 64.000 kronor.

Fast... När man faktiskt använder båten så blir det snabbt smuts i hörnen, så efter ett par somrar orkar åtminstone inte jag bry mig ifall det blir en repa till i plasten. Det är rätt skönt att det redan fanns en del repor när vi köpte båten, så att man inte behöver bry sig när det (lätt hänt med 3 barn) råkar bli några märken till.

Jag är nöjd så länge allting väsentligt fungerar (färskvatten, spis, toa, ankarspel, osv).

Därför har jag väldigt svårt att förstå att någon skulle tycka att det är värt säg 300.000 kronor extra för att en 26HT är från 2007 istället för 2003. Även om den som är hälften så gammal har en lite starkare motor. Jag kan förstå att de som har väldigt gott om pengar köper en helt ny båt, men om man ändå köper en begagnad så verkar det orimligt att betala 75.000 kronor extra per år --- det är väl i så fall värdeminskningen man själv skulle drabbas av de följande 4 åren?

Just nu finns 30 begagnade 26HT på Blocket -- billigast 579' och dyrast 1699' -- jag har aldrig på dessa tre år sett så många till salu i Sverige. Det finns knappast 30 köpare = många säljare kommer att få behålla båten...

Om nästan alla vi som köper begagnat tänker som jag, så borde det betyda att begärt pris på Blocket inte blir verklighet för de som köpte en 26HT ny för 2-3 år sedan och nu hoppas att bara få en värdeminsking på 10-20 procent. Istället finns en smärtgräns kring 1 miljon kronor och det är svårt att få mer för en begagnad 26HT. Det är min känsla...



Senast ändrad av Jonas478 | 27 augusti 2011 | 11:06

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I min mening så skall man ställa frågan KAD-300 (som har 260 Hk) eller D4-300 (med 300 Hk) då det är dom motorerna som har jämförbar litervolym, vridmoment och vikt. En D6-motor kan jämställas med gamla TAMD 63L/P (305/370 Hk). Och om jag kunde välja så gick jag förstås med D6 i en 43 fots prestandabåt. Speciellt om det handlar om D6-350 och uppåt som då också har kompressorn som ger extra vrid som hjälp över planingströskeln.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Jonas och alla andra,

Ang. nästan ny båt - Jag landade i detta val (köpte en -07 förra året), och mitt resonemang var lite uppifrån och ner istället för nerifrån och upp, d.v.s. jag ställde det mot att köpa helt nytt och kunde inte motivera i runda slängar en halv mille för känslan av helt nytt när jag kunde få en knappt inkörd båt för en rimligare peng. Ungefär som när man som privatperson köper bil, väldigt många köper 2-3 år f.d. leasingbilar som fortfarande är fräscha men som kostar 60% av en helt ny. Jag gör dock inga anspråk på att ha gjort något superklipp, och sommarens utveckling på marknaden pekar ju snarare på motsatsen men vem visste det förra året?

Sen är jag lite nördig när det gäller motorer, så för mig var (och är) det emotionella mervärdet av en D6:a kanske större en det rent rationella...smiley

Båtar på blocket - Tror också det finns många som låter annonser ligga i förhoppning att någon kommer och slantar upp. Jag började aktivt leta båt för 18 månader sedan, och det är minst 3 st 26HT som har legat ute hela denna tiden, i några fall med helt oförändrad annons. Det kostar väl inte så mycket att annonsera, men jag undrar ändå om det är taktistk - som spekulant undrar man ju lätt om det är något fel (på båten eller t.o.m. ägaren) när annons ligger ute jättelänge, och så drar man sig kanske för att ens ringa/åka och titta.

Skick på båt - Detta skiljer sig väldigt mycket, när jag åkte runt och tittade förra året såg jag t.ex. en -04 som såg ut som den kom från fabrik och en -07 som var klart sunkig. Att bjuda ut skitiga båtar med matrester på durken, bajsränder i toan osv övergår mitt förstånd - men det var sannolikt en av dessa med förhoppningar. Säljaren var i detta fall helt ointresserad av att diskutera pris, så jag drog vidare.

Fint väder idag, tror det blir till att bränna lite diesel i eftermiddag - kanske åka och äta på en skärgårdskrog. Herrejösses vilken härlig båtsommar det varit.

Hälsningar/staffan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En fråga jag tagit upp tidigare, men ser att jag inte uppdaterat är hur vilken typ av ljud som kommer från en D6 jämfört med KAD44. Så här skrev jag för tre år sedan i en annan tråd:

Stor skillnad. D6 låter ungefär som att åka flyglan, ett jämt svagt brum. KAD 44 låter ungefär som en lastbil som kämpar i en uppförsbacken, motorn dunkar och hostar lite hela tiden. Fler dB är det helt klart med KAD 44, men även denna diesel är klart mer behagligt än den Aquador med bensinmotor jag testat, jag tror det främst beror på lägre varv, vilket ger en mörkare klang än en bensinmotor.

Men nu har jag 3 års erfarenhet och har lärt mig mer. Dels att man kan köra antingen under 1500 varv eller över 2800 varv, så slipper man höra kompressorn på KAD44. Dels att ljudet på tomgång är mycket värre de första 4-5 minuterna, innan motorn blvit varm. För är motorn iskall på våren så går även kompressorn på vid tomgång = rejält med oljud.

Och det är då medan motorn är kall som KAD44 dunkar och hostar lite. Nu när jag vet om detta, så stör inte detta extra buller tycker jag, det är ju bara en kort stund.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med dig. De båtar jag kikar på är dock från 2003 - 2007 och då fanns ej D4 300 (kom väl bara för 2 år sedan), bara KAD 300 tom 2005 och de levererades med D6 310-350 därefter.

Det som talar för D6:an är prestandan och att man slipper dieselknacket som finns på KAD:arna, det som skrämmer mig är barnsjukdomarna och att de är mindre servicevänliga. Vet någon om de flesta barnsjukdomarna på D6 var över 2005-2006?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet någon om de flesta barnsjukdomarna på D6 var över 2005-2006?

Vi har en D6 310 från 2006 som vi kört i två somrar nu, cirka 350 timmar, vilka konkreta barnsjukdomar pratar vi om?

Har bytt ett motstånd till generatorn och gjort normal service, det är allt, spinner som en katt, silkeslen harmonisk gång i alla varvtal utom tomgång.

Ville helst ha en Yanmar pga av tidigare goda erfarenheter med Japansk kvalitet, men D6:an är ju faktiskt väldigt trevlig, snål, tyst och urstark.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det vore onekligen intressant att få se felfrekvensen på ett urval av säg 500st D6 motorer som gått minst 100 timmar jämfört med andra motorer, t.ex KAD eller Yanmar. Att dra slutsatser på enstaka erfarenheter går tyvärr inte (det krävs statistisk signifikans).

Det går att läsa om olika problem som kan dyka upp, se t.ex

Injektorhaveri:

http://volvoforums.com/forum/penta-37/piston-problem-volvo-penta-d6-310a-16723/

http://www.batliv.com/wip4/disc/detail.epl?id=14533

http://www.batliv.com/wip4/detail.epl?id=179395

http://www.batliv.com/wip4/bildekarusell.epl?id=179395&offset=2

 

Övriga problem:

http://www.batliv.com/wip4/detail.epl?id=432635

http://www.batliv.com/wip4/disc/detail.epl?id=15665

http://www.batliv.com/wip4/detail.epl?id=432430

http://www.maringuiden.se/forum/;thread=296233#loopstart

http://baatplassen.no/i/topic/32015-troebbel-med-volvo-penta-d-serie/

http://www.ybw.com/forums/showthread.php?t=161523

 

Fel inträffar på alla motorer, så det vore som sagt intressant att se om felfrekvensen är högre och ifall nivån på reparationskostnaden är högre jämfört med andra motormodeller, samt om vissa D6 modeller eller årgångar har högre felfrekvens än andra. Detta vet nog enbart VP själva, och de vill självklart inte ge ut sådan info av konkurrensskäl.

http://www.thehulltruth.com/boating-forum/287195-good-bad-volvo-d6-310hp-330hp-diesels.html

Är problemen nu över?

http://www.boattest.com/engine-review/Volvo-Penta/330016_D6-435-(435-hp)

 



Senast ändrad av livinstone | 31 augusti 2011 | 22:45

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jovisst, jag läste också om de Norska problemen innan vi köpte båten, men båtmodellen finns bara med Volvo Penta, för säkerhets skull har jag tecknat ett extra motorförsäkring(inte dyrt) om något skulle hända...

Pratade även med en auktoriserad Penta-verkstad om deras uppfattning, om dom hade mycket problem med D6, han förstod knappt frågan, den är tydligen väldigt problemfri enligt dem. 

Om jag tolkat det hela rätt så så har de Norska problemen upphört, eller förekommer problemen där fortfarande?

Såhär sa Volvo Penta 2007:

Sedan vår första kontakt med Båtmagasinet har det i våra reklamationssystem tillkommit ett antal fall som gör att vi idag totalt har 26 st inrapporterade fall med samma feltyp i hela världen. Bland dessa fall finns motorer med olika typer av transmissioner.
Av de inrapporterade fallen finns 25 i Norge och 1 på Färöarna. Baserat på våra rapporterer har vi konstaterat felutfall från Stavanger och norrut.
Sedan introduktionen har Volvo Penta levererat uppemot 35.000 motorer i D4/D6-serien, varav knappt 3.000 till Norge.

Vi har kartlagt de tekniska händelseförloppen på de inrapporterade fallen och vi arbetar sedan en tid tillbaka tillsammans med våra underleverantörer för att hitta den bakomliggande orsaken. Detta arbete består bland annat av analyser av komponenter och bränsle.

Som världsledande och global motorleverantörer tar Volvo Penta självfallet fullt reklamations- och serviceansvar för samtliga produkter och komponerat som vi har levererat till våra norska kunder.

Finns det någon i Sverige som haft större problem med D6-motorn?

När det gäller service, så är det en fröjd att göra den årliga servicen, allt sitter så lättåtkomligt.

Det enda som är litet bökigt är att det är 20 liter motorolja som ska sugas ur, men det sitter en speciell slang monterad för just oljebyten, så att man slipper gå via oljestickans rör, tack för den Volvo!  

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Pratade lite med min aukt VP-verkstad (en av Sveriges största) i samband med bokning av service och vinterförvaring. Har väl inte något statistiskt signifikant att tillägga, men frågade om det brukade vara några problem med D6-orna. Mycket fina motorer utan några problem som sticker ut var deras allmänna omdöme. 

Några turbotrycksgivare har gett upp, då tappar motorn all ork.

Locket till sjövattenfiltret är en känd svaghet.

Styrslangarna håller inte bästa kvalitet.man bör hålla ett öga på dessa.

Rem/remspännare och hjul är inte sämre än för någon annan motor, men är slitdelar som behöver bytas då och då.

Av ovanstående är locket till sjövattenfiltret det som är värst, och detsom kan leda till totalras om det inte upptäcks snabbt. Hade själv koll på detta när jag letade båt och motor, och i mitt fall är det utbytt till VP's genomskinliga heavy duty-lock som spänns fast med 4 rejäla skruvar.   Dels gör konstruktionen att det blir oerhört mycket lättare att hålla tätt, dels behöver man inte ta av locket för inspektion. Man tittar rätt ner i filtret och ser om det är dags att göra rent, man ser även impellern. Man kan tycka att detta lock borde vara standard på en så pass dyr motor, men rent pragmatiskt kan jag bara rekommendera alla med D4'or och D6'or att byta till detta lock. Kostar enligt webshopen 375 spänn. Art nr 21400685. En mycket låg kostnad för att eliminera ett potentiellt allvarligt problem, dessutom känns det tryggt och gör daglig inspektion mycket enkel.

Hälsningar/Staffan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...