Gå till innehåll
lördag 30 november 2024
evson

Surfa trådlöst i b.la Stockholms skärgård

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har under ca 2h tid surfat runt för att försöka få en klar bild över vilket mobilt bredband som har snabbast uppkoppling (turbo3G) till bästa möjliga pris. Känner mig för närvarande Yyyr. Jag kommer åka runt i Stockholms skärgård, uppåt Nprrtälje treakterna, Hjälmaren och nere på Västkusten. Vilken operatör är bäst och billigast? Jag har noterat att vissa gästhamnar har internet, brukar det vara gratis, om det inte brukar vara det, vilken operatör använder de vanligtvis?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

..jag har Telia med ett USB modem . Att påstå att det går fort är inte helt rätt ...men de duger . Ibland är det bara trevligt ATT kunna koppla uppsig .

Tycker att 3g är som en trög gammal modemuppkoppling ... :-)

Telia bjussar på ett modem ( 1200kr) just nu !

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har oxå Telia..7,2 Mbit...funkar skitbra. KanonnöjdSkrattande

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har du verkligen lyckats få 7.2 Mbit? Jag har försökt i hela stockholms skärgård med Telias och jag lyckas inte få denna hastigheten någonstans och i ärlighetens namn inte inne i stan heller.

Men det går att surfa nästan över allt i skärgården men till mycket låga hastigheter!!!! Som duger i de flesta fallen.

Per

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Telia, i ena hörnet av altanen har vi 2-3 Mbit i andra 1-1.5. Det funkar iaf.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Har haft 3 kontant i sommar, bor i norrtäljetrakten.

Det har funkat bra, Jag tror de sa max 3,6 i hastighet i de trakterna.

Tror inte att jag kom upp till 3,6 nån gång(mätte ej), kändes lite segt jämfört med hemma, men det har varit helt ok.

Att kunna ha tillgång till internet på landet känns bra, även om hastigheten inte varit jättesnabb.  Kommer att köra det nästa år igen.

Senast ändrad av bigl | 29 augusti 2008 | 09:17

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag säger bara en sak ICE.NET. Funkar kanonbra. Att de dessutom kan leverera en trådlösrouter som man petar in SIM-kortet i och hela familjens datorer kan använda samma mobilabredband gör ju inte saken sämre. Dvs du behöver inte logga in på något separat nät för att få kontakt, du har bara ditt WLAN aktiverat på datorn.

Hur fort det går vet jag inte, men enda gången det var segt var när sonen satt och spelade över nätet med en komis samtidigt som han pratade via Skype och jag var ute och surfade. Men det var ju förståeligt.

Enda nackdelen är att man har begränsad användning. Jag tror att det ligger på 5 Gb per månad.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det vet jag inte, men jag har det modemet och det fungerar kanonbra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har Tele2 från jobbet, funkar helt ok. Som någon skrev så är det väldigt beroende på var man är, kan skilja massor i fart på bara en liten bit. Under kanske 4-5 timmars resa från trakten av Ingmarsö mot Kallskär så lyckades jag i alla fall tanka ner en film till barnen, helt ok fart tycker jag.

/Marcus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tackar för alla svar, ICE.NET måste jag definitivt kolla upp!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Kalman

Grabbar, torska inte dit.

Ta det billigaste bara.

Det är Tele2 som äger och sköter all 3G trafik och Telia hyr av dem. Så ock de andra. I princip.

Hastigheten beror på hur många som sänder samtidigt.

Jag bor mellan tre master och har oftast 4 pinnar på min mottagningshastighet.. På landet.

Nära Hälsingborg mitt i en tätort får jag 1 eller två pinnar. Flyyttar jag mig ut på gatan och det är natt med lågtrafik får jag kanske tre, ibland 4.

Så vem ni väljer har inte så stor betydelse faktiskt.

Å alla modem kommer från samma Huawai och samma sändare och samma hastigheter vare sig man betalar för 3G eller Turbo sådan.

Så köp det billigaste. Jag betalar 99:- per månad och ett tak på nedladdning av 5 Gigabyte.

Hälsningar,

Kalman

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag lägger härmed in en protest! :-)

Efter att ha gjort en del tester mellan olika modem, olika leverantörer och olika operatörer så kan jag konstatera att det absolut finns skillnader. Ice.Net använder desutom ett eget nät, det är väl inte ens GSM-teknik?

På jobbet har vi Telenor, funkade inte i hemmahamnen. Provade då reservdongeln som går på Telia, inte täckning där heller. Tecknade ett eget avtal med Telia och fick ett annat modem än det vi har på jobbet, fin teckning i hemmahamnen.

Min flickvän som bor i Strömstad hade Tele2, det fungerade bara vid fullmåne i köket om man räckte upp ena handen och ropade Wuappeeeee! Grannen hade 3 och det gick lika fint som om det var fiberlan hemma.

Så kort sagt; Prova! Köp det som fungerar bäst där du behöver vara. Köp gärna en dongel med uttag för extern antenn.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns två 3g-nät (förutom ice.net som har CDMA450), med olika täckning, så man bör ju använda det som är bäst där man i huvudsak har tänkt sig att surfa.

Det är en väldig skillnad på att surfa med 3g (384kb/s) och turbo-3g (7Mb/s). Det är turbo-3g (HSPA) som i allmänhet avses när man pratar om mobilt bredband, då 384kb/s är frustrerande att köra på.

GSM har inget med detta att göra.

Jag ser fram mot 4g där det ska bli upp till 150Mb/s......

Senast ändrad av Flipper_510_HT | 24 september 2009 | 15:46

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har provat Telias trådlösa i sommar, fungerar ibland ,ibland inteRynkar. Frustrerande när man ska kolla ex.vis vädret till nästa dag.

Kommer att byta till IceNet som går på det gamla 450 nätet nästa år -skit samma om det är lite dyrare.

Roger

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

*OffTopic* eftersom jag refererar till västkust-erfarenhet...Skäms

Jag körde med 3:s gamla dongle i somras när jag körde Danmark runt.

Det funkade klockrent (hastigheten mätte jag inte, men jag surfade mest väder, GP/DI/SVD/DN och naturligtvis MG  Flört och det funkade perfekt).

Fördelen med 3 är att man surfar till samma kostnad i såväl Sverige som Danmark i 3:s egna nät, alla andra (3G) kostar typ 20 kronor moms per MB utanför Sverige Gråter så för mig som kör på västkusten är valet självklart..

Senast ändrad av Gunnar_ | 24 september 2009 | 22:14

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst KriK

Ärligt talat gubbar!

Hade det inte varit gött å slippa datorn ute på sjön?

Jag kommer aldrig att ens överväga att sitta å surfa på nätet när man kan njuta av granit och salta bad!

/KriK

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi ser livet på olika sätt. Vissa inkl mig själv inser fördelen med att kunna använda de hjälpmedel som finns tillgängliga idag. Jag har tex alltid de senaste och färska väderprognoser via min dator likaså har jag aktuella vindar i detalj via nedladdade GRIB-filer.

Men du kanske inte använder andra moderna påhitt som GPS, plotter, mobiltelefon etc heller.  CoolCool

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst KriK

Hoppsan, trampade visst på lite ömma tår här!

Det var inte meningen att reta upp någon, utan bara en liten kommentar för eftertanke.

Året runt sitter vi alla framför tv och datorer och min tanke var att vi ibland kanske behöver vara i naturen utan att tillgång till hela världen och att slippa informationsflödet och att släppa kontrollen lite.

Detta har för mig inget att göra med GPS:er, telefoner osv som i mitt tycke är bra hjälpmedel för oss sjöfarare. Vad det gäller att ha koll på vädret funkar telefonen som ett utmärkt hjälpmedel. Plottern är fantastisk när man åker fort.

För mig stannar internet hemma, när jag skall ut i skärgården och njuta!

Ha det gött alla goa gummor å gubbar!

/KriK

PS Ny teknik och prylar är det bästa som finns DS

Senast ändrad av KriK | 26 september 2009 | 22:42

Senast ändrad av KriK | 26 september 2009 | 23:04

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Absolut inga ömma tår...  Cool

Men jag förstår inte att du kan få tillförlitliga väderprognoser i din telefon. SMHI har jag inte mycket för och vinduppgifter därifrån kan man kasta direkt. Dom ges bara i stora drag för ett stort område och dom brukar inte vara rätt heler.

DMI ger tex aktuella radarbilder via nätet som ger ett bra möjlighet att kunna undvika de värsta ovädren. Likaså går det att ladda ner GRIB filer för att få detaljerade vindhastigheter och riktningar i lokala områden.

Så nog är nätet överlägset en vaderrapport i telefonen.

Per

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Någon som kan tipsa om vettig programvara för detta? Behöver man abbonemang?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag kopplar upp mig till Telias nät via telefonen. Mellan datorn och telefonen använder jag bluetooth. Jag har hitills alltid kunnat koppla upp mig men det krävs ibland jag hissar upp telefonen i masten. Samma sak om jag vill ha bättre fart på överföringen. Som vanligt är antennens placering avgörande.  Bärbara datorer med inbyggd 3G-modem har inget större mervärde för min del.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du menar programvara för GRIB filer så kan du hitta programvara och nedladdningsbara GRIB filer gratis här

http://www.grib.us/

det är lite pyssel första gången men när du sen har definierat ditt område är det i princip bara att trycka på knappen så kör det. Det uppdateras kontinuerligt och du ser bla vindar, riktning, lufttryck, nederbörd etc. Du kan sen välja lite olika presentationsupplägg och animeringar.

Allt är gratis men du måste registrera dig första gången.

Per 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...