Gå till innehåll
söndag 01 december 2024
ruffhaggan

Hur viktigt är det med motorrumsfläkt?

Rekommendera Poster

Hej!

Vi har en md 21, (peugotmotor). Vi pressar aldrig motorn utan tuffar lugnt i 6-7 knop och temperaturmätaren visar ca 80 grader. Har nu läst att det är väldigt viktigt att ha ordentlig ventilation, så jag bara undrar, verkar det som att det är tillräckligt eller ska man skaffa sig en bra motorrumsfläkt? Det sitter en gammal fläkt i men den skriker något så förfärligt och eftersom den verkar ligga på en lagom temp så har gubben trott att det är Ok - vad tycker ni som har mer erfarenhet? /veronica

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja jag tycker ni skall ha en motorumsfläkt, den är inte till för att kyla motorn utan att ventilera ut eventuella bensinångor innan start av motorn för att  undvika en antändning av eventuella gaser från bensinen.

Mvh/Jörgen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Motorrumsfläkten är avsedd att lufta bort explosiva gaser från motorrummet INNAN starten av motorn! Det är alltså en fråga om den personliga säkerheten att få bort risken för explosion.

När motorn väl är igång så tjänstgör ju motorns luftbehov som fläkt, och att tro att fläkten skulle ha något med temperaturen att göra är inte korrekt. Det är kylvattensystemet som har hand om den biten.

Är det en saltvattenkyld motor eller har den en värmeväxlare? Det är ju så att om man använder saltvatten som kylmedel så bör inte motorn få bli så varm som 80 grader, eftersom det salta vattnet blir väldigt aggresivt vid högre temp än 55 grader, därav används värmeväxlare som då skonar motorn och tillåter högre temp.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hallåj Är inte MD21 en diesel? Visst är den det. Om så är fallet så behöver man inte motorrumsfläkt. Kanske har fel....

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med föregående inlägg. Med diesel behövs ingen motorrumsfläkt.

Den, motorrumsfläkten, suger som sagt luft och har inget med kylningen av motorn att göra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst behöver du en fläkt som suger ut ånger. Även en diesel ånger kan antändas dock väldigt svårantänt har jag fått förklarat.Det är dock väldigt sällsynt att en båt smäller när du har tankat diesel,jag har hört att det har hänt men om det är en skröna eller inte vet inte jag.Men varför chansa?

/jonas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm..bra att veta varför man ska ha fläkten, men det ska väl mycket till att dieselångor antänder. Kör själv dieseltruck på jobbet och där finns det inte nån speciell fläkt just för detta. Men som sagt Bra att veta.

Vi har värmeväxlare och kör i sötvatten och han vi köpte båten sa att tempen ska ligga vid 80 grader. Kanske vi inte behöver oroas över just motorfläkt ialla fall.

För övrigt, efter en tur på 2-3 timmar under helgen började motorn låta annorlunda, gubben kolla oljetrycket, det hade gått ner från 9 till 3 och stängde av direkt. Kollade motorn och den hade kastat ur oljan. Skiiit värre, men nästan i hemmahamn och blev bogserad ganska så direkt. Det visade sig att en slang från oljekylaren (som är nåt slags hemmabygge) spruckit. Visade upp den för truckverkstaden för att ev. snika en ny. Det var en vattenslang, ska nu sätta dit slang som är gjord för olja istället och hoppas på att motorn överlevde de sekunderna det tog innan man hann stänga av. Och tur är väl att det är i slutet av säsongen om det visar sig att man får byta motor. Ja, ja, tråkigt är det, men värre saker kan hända på sjön eller??Obestämd

Den motorrumsfläkten som sitter i är antagligen från den motor som satt i från början, typ en bensinslukare.



Senast ändrad av ruffhaggan | 19 augusti 2008 | 19:54

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skönt att höra att man inte va helt ute å cykla Hehehe.

Man tackar och bockar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Behöver och behöver..

Det är också en komfortsak (i vart fall på min båt).

Efter 6-8 timmars motorgång vid härlig sommartemp (25-30 grader) så är motorrumstempertauren 50-55 grader p.g.a strålningsvärmen från min 3-liters järnklumps-sexa.

När jag då anlänt till naturhamnen och stängt av motorn vill denna värme helst stiga upp i hytten där jag sitter och det blir otäckt varmt under väldigt lång tid.

JAg använder därför motorrumsfläkten mest till att ventilera ut värmen utanför båten både under gång och efter framkomst..mycket behagligare innetemp Skrattande

Sen kostar ju en sådan fläkt nästan ingenting  http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=135307 så varför inte ha en ?

Jag har till-och-med satt en extra sån i taket på styrhytten som jag använder som kalluftsfläkt/luftcirkulator för att:
1. blåsa på rutorna vid kondensbildning
2 blåsa på mig när det blir olidligt varmt
funkar perfekt för båda ändamålen Cool

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade en gång en Marieholm- 24 med en MD-21 i. Motorn sitter i Akterruff. Hade motorrumsfläkten på jämnt när jag körde. Luktade alltid Diesel i ruffen, men efter jag installerat fläkten så hjälpte detta! Om man nu har motorn i akterruff?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Motorn sitter ju i akterruffen, som vi använder som förråd, så därför känner vi inte av värmen. Fast den dagen som vi gör iordning ruffen för att bo i kan det ju faktiskt vara bra med en fläkt.

Men det där med fläktar på andra ställen skulle vara bra att ha. Funderat på nån slags solcellsfläkt till förruffen. Har förresten en sjuåring som är ett baddjur så man får mycket svalka av att vara med i plurret...men det är ju en annan historia.Glad

 

Tackar så mycket för alla svar //Veronica



Senast ändrad av ruffhaggan | 19 augusti 2008 | 21:39

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har också motorrumsfläkt trots att jag har en diesel. Är bara ett minne från den tid då båten tydligen hade en bensinare.Har alltså ingen nytta av den - och att dieselångor skulle kunna antända är nog bara en skröna. Då måste en stråle diesel träffa en oerhört varm punkt. Har min motor under sittbrunnen men inte ens då jag har kapell uppe har jag märkt av värmen - men visst, kyl gärna av innetemperaturen med fläkten (om du står ut med oljudet) Carl_Axel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och om man nu ska ha en sådan fläkt så ska man se till att den är för detta ändamål annars kan det vara den som tänder brasan.

 

mvh Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En motorrumsfläkt kan användas för att få undertryck i motorrummet några timmar efter körning. Ibland kan det lukta lite i omgivningarna runt motorn vilket man då kan slippa då lukten går ut genom motorrumsfläkten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

diesel olja måste värmas upp över 55c.bensin 21c. så så länge det inte blir varmare än 55c eller att det luktar illa så varför ha fläkt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...