Gå till innehåll
fredag 03 januari 2025
Treudd

Mobiltäckning till Gotland

Rekommendera Poster

Som jag skrev ovan så var det så tidigare dock inte längre. Artikeln som du Johnez relaterar till är från 2006.

Jesper

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ericssons basstationer tex RBS2102 stödjer:

Extended Range 121 km

Och längre ut från land är man ju aldrig. Så har man bara en bra antenn/telefon ska det funka förutsatt att antennen är högt nog och att operatören har extended range påkopplat. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tittar man på bilden i mitt första inlägg och avståndsskalan så kan det stämma om basstationen står i kustbandet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I teorin och med alla förutsättningar uppfyllda skulle det nog fungera. Men i praktiken med en handhållen standard gsm-tfn funkar det inte.

Jesper

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om GSM vågorna har samma utbredning som VHF eller sämre så har nog radiohorisonten betydelse. Då skulle man nog behöva en väldigt hög antenn till GSM-telefonen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Med högre monterad extern antenn kommer det med all sannolikhet att fungera mycket längre från basstationen. Det som förvånar mig när man tittar på täckningskartan är att de basstationerna som avser att täck överfarten verkar ha riktad effekt och inte rundstrålande.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tror inte att ens i teorin det går att komma mycket längre än 35km eftersom normala mobiltelefoner inte har en sändareffekt över 1W ( det finns fasta GSM för fordon med 5W i andra länder än SVerige).

Gotlandsfärjan länkar via satelit mobiltelefonsamtalen och till en ganska stor kostnad, ca 20 kr / min.

Ingen privatägd båt med en handhållen telefon klarar täckning over till Gotland oavsett vilken basstation som står i land. Möjligen kan telefonen romma in och hålla kvar signalen men det går inte att prata eftersom det mobilens sändareffekt är för liten.

Detta är ett vanligt problem när man sätter en GSM antenn i toppen på båten, telefonen hänger kvar i den sändare som man var i tidigare och vill inte hoppa över till nästa station eftersom romming signalen låser telefonen men sändareffekten på mobilen är för liten att föra samtal. Och normalt får den uppringande då besked om att telefonen går inte att nå för tillfället.

Så jag är ganska övertygad om att det är omöjligt att från en normal mobiltelefon ringa hela sträckan mellan fastlandet och Gotland.

Tror Per

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Åkte över med färgan nu i sommar å det är inte täckning hela vägen. Då visserligen med den lite långsammare färgan som enligt någon här skrivit inte har slavsändare monterat.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det som förvånar mig när man tittar på täckningskartan är att de basstationerna som avser att täck överfarten verkar ha riktad effekt och inte rundstrålande.

Man använder riktad antenn av två anledningar.

1. För att få längre räckvidd.

2. Normat räckvidd 3.5 mil förbrukar en talkanal, 7 mil förbrukar 2 talkanaler och 12 mil räckvidd förbrukar 3 talkanaler. Därför vill man ha en mindre (smalare cell) när man kör maximal räckvidd för hushålla med talkanalerna.

Självklar behövs en bra antenn och lite höjd, med extern antenn ståendes på soldäck på färjan utomhus på 25 meter övervattenytan bör det funka.

Sittandes 75 cm över vattenytan med en dassig inbyggd antenn i mobilen är problem. 

Senast ändrad av Janne111 | 21 augusti 2008 | 16:50

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja det blev lite fel i skrift. Min tanke gick mer åt hållet att Telia verkligen avsätter minst två basstationer som endast sänder cirka 90 grader ut över Östersjön där antalet nyttjare torde vara långt färre än på land. Att det sedan är mycket bättre mottagning på soldäck oavsett antenn än strax ovan vattenytan råder det inget tvivel om.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Frågeställaren ville gå över med sin båt och undrade om det var möjligt med täckning hela vägen.

Svaret är entydigt nej eftersom jag är säker på att han:

1. Inte har ett soldäck som ligger 25 meter upp över vattenytan.

2. Antagligen inte har en särskild antenn monterad på båten.

3. Antagligen har en normal mobiltelefon med en talkanal och max 1W sändareffekt.

4. Inte har en länkstation ombord som kan länka via satelit.

Har själv en Comrod AC15 antenn monterad 6meter upp och en Nokia 5W, fast monterad telefon i båten och den tappar kontakt. Är också säker på att den är korrekt monterad med minimala förluster i antennkabeln. Nu är jag dock inte säker på att jag gått exakt i de zoner som täckningskartan anger.

Senast ändrad av oceanis | 21 augusti 2008 | 17:39

Senast ändrad av oceanis | 21 augusti 2008 | 17:40

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Telia och Telenor använder sig av en teknik som heter Extended Range vilket gör att täckningen i princip blir dubbelt så långt. Sådana basstationer sitter både på fastlandet och Gotland, stationerna har även riktantenner. Men i praktiken så fungerar det inte speciellt långt bl.a. pga att uteffekten är för låg från telefonen. Jag seglade över till Gotland förra sommaren och mer än halva tiden av seglatsen så var det omöjligt att ringa.

Det som kan vara lite lurigt är att man har mottagning ganska länge, men när man ska koppla upp samtal så är det omöjligt pga att telefonen har för låg uteffekt.

Operatörerna försökte få tillstånd att montera en repeater på Gotlandsfärjona som man kunde ringa för normalpris men destination Gotland valde en annan lösning via sattelit, vilket gjorde att få ringde, och jag tror att utrustningen är bortkopplad i dag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...