Gå till innehåll
fredag 03 januari 2025
Matte71

md32 varvar inte fullt längre

Rekommendera Poster

Hej, har en md32 i en Maxim. Den varvar ca: 4400 varv på tomgång men endast ca: 3500 när växeln är i. Den har varvat 4000 som max. Någon som har tips på vad jag kan kolla upp. Det ser även ut att komma lite diesel ut tillsammans med avgaserna och kylvattnet. Har kopplat in ien varmvattenberedare men ser inte att det skulle kunna påverka?

Tips, ideér? Tack på förhand Glad

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Börja med att göra en service på spridarna passa då på att göra ett kompressionsprov, han som servar spridarna vet vilken kompression du skall ha.

När det gäller dina varvtal så skall du vara försiktig, MD32 bör absolut inte varvas mer än 3500-4000 varv hellre 3500 än 4000.

motorn finns i två varianter en fritidsbåtsvariant med maxvarv på 4000 och en yrkesbåtsvariant med maxvarv på 3500varv och det är just hållbarheten man är ute efter när man sänker varvtalet.

själv har jag två stycken i båten och dom varvar 3500-3700 på topp med växel i, med friläge har jag aldrig provat eftersom det är ointressant. varmvattenberedarna påverkar inte varvtalet alls.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det du som har båten till salu på blocket??

Har inte några egentliga tips på ditt problem med motorn utan är mer nyfiken på hur maximen är med en 32a istoppad.

Marchfart??

Förbrukning??

Vad har du för propeller??

Tebax till motorn....Hmmm...Låter det som att den går på alla burkar??Har du kollat kompat?? Får du tryck i sötvattenkylningen??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp hade ute den 3 dagar. Sen kom vi på att vi inte hittar någon större/bättre båt utan att kliva över miljon sträcket. Känns som det är för mycket pengar Glad.

Vi ligger alltid runt 7-8 knop men har toppat den till 14. Den drog lite mycket i år pga detta med detta med spridarna. Jag skulle tro att den tidigare låg runt 1 lit/dist. Den drog inte mycket iaf. Men i år var det runt 2 lit/dist.

Tack för svaren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nä det är ju svårt att att byta upp sig nu utan att bli ruinerad,själva är vi riktigt sugen på en båt i 800000 kronors klassen som bräcker Maximen rejält men tyvärr så finns inte riktigt dom ekonomiska musklerna.

Jag skulle dock vilja ha lite mera fart i Maximen men tyvärr så får man nog aldrig igen investeringen...

Lycka till med motorn...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Kan ju börja med att kolla bränslefiltret... Blir lätt bakterier och annt bös som fastnar där och första symtomen på igensatt filter är just.. tappad ork på höga varv ;-)

 

/Magnus

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och tack för tipsen. Det var spridarna som strulade när det gällde röken och att den drog mycket sopp. Byte spridarspetsarna. Var inte superbilligt men motorn går mycket bättre. Dock så påverkade det inte vartalen nämnvärt. Ska köra en genomgång i vinter/vår med regjöring av diseltank och sen byta alla filter m.m. Har för övrigt hittat min dröm båt. Nidelv 320. Fattas bara 1,5 miljon nu Flört

Mvh Matte

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

HIttade du felet?

Våran MD32 hade frusit så att oljekylaren spruckit. När motorn gick så pressade den ut motorolja i sjövattnet = oljeringar efter båten.

När motorn inte gick så pressades sjövatten in i motorn = grå oljesörja i motorn! :-(

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...