Matte71 0 Postad 15 Augusti , 2008 Hej, har en md32 i en Maxim. Den varvar ca: 4400 varv på tomgång men endast ca: 3500 när växeln är i. Den har varvat 4000 som max. Någon som har tips på vad jag kan kolla upp. Det ser även ut att komma lite diesel ut tillsammans med avgaserna och kylvattnet. Har kopplat in ien varmvattenberedare men ser inte att det skulle kunna påverka? Tips, ideér? Tack på förhand Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RDauksz 0 Postad 15 Augusti , 2008 Börja med att göra en service på spridarna passa då på att göra ett kompressionsprov, han som servar spridarna vet vilken kompression du skall ha. När det gäller dina varvtal så skall du vara försiktig, MD32 bör absolut inte varvas mer än 3500-4000 varv hellre 3500 än 4000. motorn finns i två varianter en fritidsbåtsvariant med maxvarv på 4000 och en yrkesbåtsvariant med maxvarv på 3500varv och det är just hållbarheten man är ute efter när man sänker varvtalet. själv har jag två stycken i båten och dom varvar 3500-3700 på topp med växel i, med friläge har jag aldrig provat eftersom det är ointressant. varmvattenberedarna påverkar inte varvtalet alls. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guzzlon 18 Postad 15 Augusti , 2008 Är det du som har båten till salu på blocket?? Har inte några egentliga tips på ditt problem med motorn utan är mer nyfiken på hur maximen är med en 32a istoppad. Marchfart?? Förbrukning?? Vad har du för propeller?? Tebax till motorn....Hmmm...Låter det som att den går på alla burkar??Har du kollat kompat?? Får du tryck i sötvattenkylningen?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Matte71 0 Postad 25 Augusti , 2008 Japp hade ute den 3 dagar. Sen kom vi på att vi inte hittar någon större/bättre båt utan att kliva över miljon sträcket. Känns som det är för mycket pengar . Vi ligger alltid runt 7-8 knop men har toppat den till 14. Den drog lite mycket i år pga detta med detta med spridarna. Jag skulle tro att den tidigare låg runt 1 lit/dist. Den drog inte mycket iaf. Men i år var det runt 2 lit/dist. Tack för svaren. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guzzlon 18 Postad 25 Augusti , 2008 Nä det är ju svårt att att byta upp sig nu utan att bli ruinerad,själva är vi riktigt sugen på en båt i 800000 kronors klassen som bräcker Maximen rejält men tyvärr så finns inte riktigt dom ekonomiska musklerna. Jag skulle dock vilja ha lite mera fart i Maximen men tyvärr så får man nog aldrig igen investeringen... Lycka till med motorn... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 25 Augusti , 2008 Kan ju börja med att kolla bränslefiltret... Blir lätt bakterier och annt bös som fastnar där och första symtomen på igensatt filter är just.. tappad ork på höga varv ;-) /Magnus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Matte71 0 Postad 3 Oktober , 2008 Hej och tack för tipsen. Det var spridarna som strulade när det gällde röken och att den drog mycket sopp. Byte spridarspetsarna. Var inte superbilligt men motorn går mycket bättre. Dock så påverkade det inte vartalen nämnvärt. Ska köra en genomgång i vinter/vår med regjöring av diseltank och sen byta alla filter m.m. Har för övrigt hittat min dröm båt. Nidelv 320. Fattas bara 1,5 miljon nu Mvh Matte Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
folkeorg 0 Postad 11 Augusti , 2009 HIttade du felet? Våran MD32 hade frusit så att oljekylaren spruckit. När motorn gick så pressade den ut motorolja i sjövattnet = oljeringar efter båten. När motorn inte gick så pressades sjövatten in i motorn = grå oljesörja i motorn! :-( Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser