Gå till innehåll
fredag 27 september 2024
cast65

Hjälp mig med HR 510!

Rekommendera Poster

Hej!

Har fastnat för en HR 510, fin och bra båt. Har tock en budget som helst inte alls får överstiga 180 000. Därför är 70hk 4-takt det bästa alternativet.

Men kommer det räcka för 4 pers.? Vi vill inte åka i 35 i marsfart direkt, 25knop räcker gott och väl för 4 personer för oss.

Något som är bra / dåligt med HR 510 enligt er?

Ska man titta på något viktigt ifall man köper begagnat?

/Carl

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För 180.000 får du ju en sprillans ny HR 510 med 70hk Suzuki. Men det visste du antagligen?

Jag tittar själv på båt och har kikat på den, har egentligen bara en grej och det är att jag tycker rattvinkeln är för låg... så att säga. För min personliga smak vill jag ha ratten lite mer uppvinklad.

/Rookie

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, det blir nog en ny HR, men kikar lite på begagnat också iså fall. Men vad tror ni om 70hk?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har roat mig med att använda det beräkningsprogram (Excelblad) som finns här på Maringuiden. Enligt det borde HR 510 göra 30 knop med 70hk och två vuxna, och ca 27 knop med fyra vuxna. Har ingen aning om detta stämmer dock.

/Rookie

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns just nu flera nästan nya HR 510 till salu med Suzuki DF 90. Du skall välja den om du har möjlighet. Jag har en sådan och är väldigt nöjd. 70 hästarn är en betydligt mindre motor som bygger på samma bas som Suzukis 60 hästare med 1,3 liters cylindervolym jämfört med 90 hästarns 2 liter (samma volym som deras 115 och 140 hästare).

Jag kan inte säga något som är dåligt med båten, den är praktisk, rymlig (bred båt med fina stuvfack) och har bra sjöegenskaper. En liten nackdel är att den kan tappa lite i kraftaga svängar i hög hastighet. Båten känns kvalitetsmässigt bra. Min är en 2005:a och hitills krånglar inget på båten. Jag har både hydrualstyrning (standard på de senaste årsmodellerna) och akterkappel. Dessa två grejer letade jag efter och styrningen är fin. Kapellet går att stå under och det kan sitta uppe när du kör fort.

Som du märker kan jag rekommendera HR 510.

MVH Mikael

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Hallkvist

Det var bara fem månader sen jag åkte ut på en provtur med en sprillans ny HR510 med en DF 70HK suzuki som vi på Sydmarin montera ihop. Den gjorde 32knop och med en DF 90Hk Suzuki gör den 38 knop. När jag var ute i somras i två veckor med en HR510 med 90Hk var vi fyra pers nästan hela tiden och den gjorde utan några som helst problem 30-32knop. Men köper du en HR510 med 70Hk har du en hur bra båt som helst. Kunden vi sålde den till känner jag privat med och dem har varit ute tre pers med den och toppfart då var 27knop.

MVH: Simon Hallkvist

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej jag har en 510 med 80 h Yamaha på, går fint med 4 pers..runt 22-25 knop.

Vi har dock haft en del andra bekymmer med den, trasig bensin tank och så tar den in vatten fortfarande i skottet längst ner, trots att den har varit på fabriken för provtryckning. Bra att tänka på vid köp../Lina

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...