Gå till innehåll
fredag 29 november 2024
legran

Hur installera värmare i Bayliner 2651 ?

Rekommendera Poster

Tänker installera en Wallasvärmare i min BAYLINER 2651, men vet inte riktigt hur den bör placeras och monteras. Har hört att den kan monteras i utrymmet till höger om förarplatsen, dvs. det utrymme som är åtkomligt längst in i midkabinen.
Frågan är bara var avgasröret skall mynna ut, var varmluftledning/-arna skall mynna ut, var strömställare och diseltank skall placeras.
Skulle uppskatta synpunkter på monteringen och förslag till lösningar. Gärna någon bild också.
Tack på förhand.
/
Legran

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hallåj

I min 2755 satt tanken i facket i midkabin, utblås fanns i trappsteget i ruffen å ett uppe vid förarstolen. Minns inte vart själva värmaren satt med har för mig att den satt vid facket vid förarstolen. Skorstenen satt där på sidan i alla fall. Om man kika på bilder på blocket så ser man på vissa hur det kan vara monterat.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej ! Jag har nyligen installerat en Webasto diselvärmare i min 2655 och precis som du säger så har jag satt den i det utrymme som du nämner, jag satte värmeutblåsen i 1:midcabin (varmt o skönt samt torra lakan) 2: mellan dörren till ruffen och dörren till wc samt så satte jag ett ute vid förarplatsen under reglaget  avgaserna satte jag med tillhörande bordsgenomföring akter över och förbränningsluften för över med bordsgenomföring  insuget till luften som skall värmas upp satte jag i trappsteget på styrbordsidan vid motorluckan. Det var också med en givare som håller reda på temperaturen och den har jag ej faställt än var den skall sitta jag provar olika ställen för bästa resultat. Sen så har vi själva reglaget till värmaren den placerade jag i midcabinen så man inte måste gå upp och ändra när det blir för varmt.Jag måste bara nämna att det är en av de bästa förbättringar som jag har gjort i båten och jag rekomenderar denna värmare en komplett sats kostade 11995:- och då var allt med.

Mvh Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sorry !!! Har inte varit inne på guiden på ett tag men jag skall ut i helgen så då kan ja fota lite så återkommer jag med bilderna .

Mvh Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Peppe,

Skulle vara jätteintressant att få se hur du monterat värmaren, dragit värmeslangar och placerat utblåsningsmunstyckena.

Hoppas du kan bidra med några bilder.

mvh

Legran

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Inte mycket till bilder blev det och tid tog det men skicka mig ett mail så kan vi pratas vid om hur jag gjorde.

Mvh Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej jag visade lite bilder och tips på min värmarinstallation i en annan tråd jag ska försöka att länka den här,båten är en Bayliner 285 så det är kanske lite mer plats att komma till? Hoppas det kan vara till någon hjälp,kollar in denna tråd med jämna mellanrum för eventuell komplettering!! MVH 350MAG...  http://www.maringuiden.se/forum/;thread=207056

post-22247-1394235658,3609_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

lite bilder!! ett tips är att investera i ett riktigt hålsåg eller hyra ett för proffs glöm jemofix!!!

Senast ändrad av 350mag | 25 oktober 2008 | 11:03

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

man bör nog försöka ha så stor tank som man får plats med, 25 liter räcker en normal svensk sommar??

Senast ändrad av 350mag | 25 oktober 2008 | 11:00

post-22247-1394235658,5046_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har 2 utblås uppe i sittbrunnen på golvet plus ett uppe i vindrutan som är kanon som defroster, vidare har jag det största utblåset på golvet centralt placerat för jämn värme spridning,har ett utblås inne på toan och ett till i midkabinen, alla utblåsen behöver inte stå fullt öppna utan kan även stå på glänt ifall man vill ha lite svalare i något utrymme.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Termostat och vred monterade jag lättåtkomligt och centralt i kabinen,var man monterar termostaten spelar nog ingen större roll bara man inte sätter den för högt eller lågt, det tar några gånger innan man har hittat ett lagom läge där alla trivs sen är det bara att justera jämnt flöde med hur mycket man öppnar spjällen på utblåsen.

post-22247-1394235658,6175_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Extra stort utblås monterat nära golvet pga värmen stiger ju som bekant hahaha, detta är det enda utblåset som inte går att ställa flödet på därför ska termostatgivaren sitta i samma utrymme som detta utblås. Ett generalfel som många gör är att sätta bordsgenomföringen till avgaserna mitt under ett fenderfäste med följd att fendern smälter av värmen samt att värmaren stannar av säkerhetsskäl och måste göras strömlös för att nollställa mjukvaran. Alla dessa inlägg har hamnat lite huller om buller hoppas dom har varit till lite hjälp, En värmare förlänger säsongen och ökar njutningen enormt mycket skulle hellre vara utan gps:en istället för värmaren,men som tur är så behöver man inte välja!!

post-22247-1394235658,6719_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Monterad under förarstolens förvaringsutrymme,hörs knappt alls när man sover,även en ganska central placering för att ansluta både bränsle,kablage och utblås.

post-22247-1394235658,7282_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bäst är att fylla på diesel utifrån om man har möjlighet till detta,det är inte så roligt att spilla diesel i motorrummet!! Va noga med skyltningen!!! MEN ÄLSKLING DET STÅR JU WATER!!!!

Senast ändrad av 350mag | 25 oktober 2008 | 10:59

post-22247-1394235658,7824_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

det är inne i detta förvaringsutrymme under förarstolen som värmaren sitter,det är ett rejält utrymme där jag även förvarar tampar och andra grejer som man vill ska vara torra, för allting torkar bra efter en natts användning av värmaren.

post-22247-1394235658,8377_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...