Gå till innehåll
söndag 01 december 2024
petgre

Bygga egna teakdurkar i lösvikt, tips ?

Rekommendera Poster

Hej

Vill bygga mina egna teakdurkar och sedan montera i en sturpulpetare. Främst golvet och luckan till främre ankarbox. Sen får vi ser hur bra det går...

Hittar inga exempel på hur man gör rent praktiskt, med bilder etc.

Vad ska man tänka på, hur gör man själva ramen etc etc ?

Har letat efter någon sida med bilder på hur man gör detta, hittills utan att finna något vettigt. Ser att många rekommenderar flexiteak etc, men oaktat bra eller dåligt så vill jag i alla fall prova själv, med äkta teak, eftersom det är kul att ha något vinterprojekt.

Så, snälla, om någon har någon bra länk till hur man ska göra så uppskattas detta enormt

//Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Jag känner inte till någon bra länk men det är inte speciellt svårt. Tänk bara på att använda teak som är kvartsågad. dvs. stående årsringar.

Ramen gör du förslagsvis i 45 mm ribb som är ofalsad. När du kommer till ett hörn lägger du den ena ribban över den andra. Därefter ritar du en punkt på det ytter och inner hörnet som blir på listen under. Sedan lägger du den list du hade underst över den du hade överst och ritar två punkter på samma sätt. Då har du fått fram den exakta vinkeln att såga hörnet efter. Tänk på att såga bort lite extra eftersom du skall ha ca 4 mm nåt mellan ribborna. Krångligt att förklara men faktiskt väldigt enkelt att utföra. Prova så förstår du nog vad jag menar.

Ribborna som du sedan skall lägga i ramen bör lämpligen vara lite smalare. Vanligast är 35 mm. Dom skall vara falsade. Tänk på att hela tiden lämna samma mellanrum på längden som falsbredden är. Annars blir det inte symetriskt.

Limma allt under press med sika. Behöver du skruva skall du använda ett pluggborr eller en spetsförsänkare, vilken är betydligt billigare men ömtåligare. En nackdel är också att botten på borrhålet då blir koniskt. Skruva med kort skruv och platt skalle men framförallt, skruven skall vara platt under skallen. Är den konisk spricker listen.

Sedan kan du börja lägga i nåtmassa. Jag gissar att du vet hur du skall göra detta. Men var noga med att verkligen fylla upp springorna. Tryck lite extra med en spackelspade och skrapa sedan bort så mycket överflödig nåtmassa som möjligt. När det torkat kan du enkelt putsa bort det med ett fint sandpapper.

Efter minst ett dygn kan du börja plugga. Tänk på att sätta pluggens ådring i samma riktning som ribban. Limma med Polyretanlim pöslim . När det sedan torkat slår du av pluggarna en liten bit ovanför ytan. Den del av pluggen som fortfarande sticker upp putsar du enkel ner sedan. 

 

Hoppas detta kan vara till lite hjälp i varje fall.

 

Lycka till och hör gärna av dig och berätta hur det går.

Loope

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret!

Vad jag funderar på är ju att i en styrpulpet så är det ju inte så många räta vinklar, tittar man på botten fram, så är den ju ofta triangelformad, med en krökt radie. Se min eminenta bild så ser du hur jag menar...

Det knepiga (tror jag) är ju hur man får till själva ramen runt om.

Hoppas du fattar vad jag försöker säga, eller tänker jag helt fel ?

//Peter

post-4849-1394235572,1126_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag förstår vad du menar.

Till detta använder båtvarven teakstock som dom fått uppsågat i 15 mm och sedan hyvlat till 12 mm. Dvs. samma tjocklek som teakribben vanligtvis är.

Fördelen med detta är att de då får breda bitar att arbeta med. Men dom får ofta ändå skarva ramen ett flertal gånger.

Du kan göra på följande sätt.

Ta ett ganska kraftigt papper och grovklipp någorlunda mot den utsida eller insida du skall lägga ribben mot. Du kan tejpa eller limma ihop flera små mallar om du vill.

Lägg sedan pappret på durken. Sedan tar du en pennpassare eller en distans och penna. Lägg distansen innerst och håll pennan emot och dra sedan utmed skrovet. Då har du fått en exakt kopia av durkens form. Lägg det sedan på teakplankan och såga efter. Enklaste sättet att få rätt bredd (ca 45 mm) är att dra med en pennpassare efter den färdigsågade teakribben sedan. Du bara ställer den på 45 mm skruvar åt och ritar.

 

Har jag förklarat någorlunda förståeligt?

 

Loope

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tack igen!

Dvs. jag sågar en radie som passar, och räcker inte plankan får man dela upp det i mindre bitar, se bilden. Man kan ju ge sig den på att plankan inte är tilllräckligt bred för att täcka hela kanten, och då delar man upp den i mindre bitar som bilden (lite övertydligt men ändå..)

 

Peter

 

post-4849-1394235572,1516_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis.

Du fattar. Klok som en uggla?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skar till en mall i plywood som jag sågade/filade på tills den passade perfekt i durken, en framför och en bakom styrpulpeten, till ytterkant köpte jag breda teakbrädor som jag skar/slipade till så att dom passade på mallen. Det slutade med att jag limmade fast teaken på mallskivan och la i durken lös, funkade kanon i dom 3 åren jag ägde båten ialfall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren, det blir ett litet vinterprojekt av detta!

Fundering: Om jag första skapar en mall, sedan sätter dit ramen men tvingar eller dylikt, dit med alla teakribbor osv. tjepar och nåtar (tills dess att jag nåtar ligger egentligen allt löst..), kommer det dra sig och bli buktat?, eller ska man ha en lös skiva av något slag som ovanstående föreslog?

Håller nåten ihop hela paketet tills dess att man kan limma fast det i båten?

Vill helst slippa en massa lösa skivor under teaken, dels för vikten, dels för tjockleken.

Om man måste ha en skiva under, vilket material och i vilken tjocklek? Inser att det gissningsvis är lättare att limma allt teak mot en bottenskiva, och sedan nåta.

//Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen.

 

Visst kan det vara praktiskt med en skiva under men problemet är att den måste tåla fukt väldigt bra. Använder du en plywood av något slag skall den givetvis vara WBP märkt (Water, boild proof) Det man oftast kallar vattenfast. Men sedan gäller det att träslaget den är gjord av inte ruttnar för fort. Allt trä ruttnar förr eller senare, även teak. men fördelen med teak är just att den är otroligt rötbeständig . Det tar väldigt lång tid innan det faktiskt ruttnar. Oftast hinner man nöta ner teaken fortare.

Men det finns ingen plywood som är uppbyggd enbart med teak. Alltså kommer det bli plywooden som avgör hur länge det kommer hålla.

Om du istället lägger teaken direkt mot botten bör du skruva och limma med Sika. I varje fall ramen. Sedan kommer det i stort sätt ligga still. I och för sig kommer teaken röra sig beroende på väderlek men det kommer nåten ta hand om.

 

Jag kan inte se någon anledning att använda tvingar eller tejp. Bara skruva eller som jag själv gjorde på min båt. När jag limmat allt på plats stälde jag ett antal 20 liters vattendunkar på och lät det stå så i 24 timmar.

Loope

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Palms Trä i Tyresö säljer en alldeles utmärkt VHS-film som handlar just om detta med att lägga teakdäck och att göra durkar. Med den klarar du alla besvärligheter som kan uppstå.

mvh

Per

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska kolla med dem, men VHS, den slängdes för flera år sedan....Skrattande

//Peter

edit: såg att den fanns på DVD Cool, kanon!



Senast ändrad av petgre | 07 augusti 2008 | 14:33

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Hur har det gått för dej?Har en hel del bilder då jag gjorde teakdurkar steg för steg. De är tidsödande om det ska bli bra men väldigt roligt.Va beredd på många frågor då du ligger i gästhamn:-)Säg till om du vill ha lite bilder så kan jag maila några till dej.De finns fö ett företag som heter Erlandsons Trade i Upplandsväsby som har grymt sortiment på teak och är klart prisvärda.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Peter.Har skickat de nu.Blev ett tungt mail så hör av dej igen om det krånglar.

Mvh Tobbe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det gick bra, men vet fasen om det lönar sig!

Tid ca 100 timmar, material ca 5500-6000 för allt trä till en styrpulpetare, Ryds 478 GT.

Iof skoj att veta att man har gjort det själv.

Bifogar en bild som exempel på några av delarna.

 

//Peter

post-4849-1394235773,2543_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vill återkoppla till tidigare skrift, till att använda plywood som är vattenfast och sen bygga dessa teakribb på den och nåta. Kan man inte lägga ett lager glasfiber med epoxi på undersidan och bara epoxibehandla översidan. Då borde det bli riktigt tätt utan att det ruttnar och tappar form. Har någon prövat?

Mvh 495 ht

post-10006586-1394235774,3447_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du skruvar fast dem på en plywood skiva efter din mall, sen nåtar så kan du ta bort skruvarna, och ta loss dina nåtade skivor i ett stycke. Plugga igen hålen, slipa, och limma sedan fast i båten.

Glöm inte att lägga något material under de fogar där nåten kan rinna igenom så de inte fastnar i skivan.

Från min synpunkt finns det ingen anledning att göra fast dem i någon skiva, det blir ju bara tyngre. Använde Sea Line 100 som nåtmassa. Sitter som den och är samtidigt elastiskt.

Du kan bära en skiva som täcker hela botten i en styrpulpet i ena kanten och den håller ihop.

 

//Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...