Gå till innehåll
fredag 29 november 2024
Janne111

Sverige - Vilket djävla skitland.

Rekommendera Poster

Blir så trött på detta skitland med monopol i varenda branch, bil, båt och bygg tex.... med helt ultravulgära påslag.

Har fixat lite med båten och kollar priser i Sverige och utomlands, tex USA. Några skräckexempel.

Originalpropeller Penta SV: 3600 kr USA: 1250 Kr

Drevlyft motor SV: 5200 kr USA; 1100 Kr

Förarstol SV: 3000 kr USA: 1100 Kr

Tändstift SV 85 kr USA 19 kr.

VHF SV 3200kr USA 900kr

Plotter SV 9000 kr US 4200 Kr

Vad i hela helvete är det??? varför slänger man på 300% - 400% i EXTRA marginaler på alla saker av svenska återförsäljare i sverige, OBS jag pratar exakt samma varor, t.o.m samma artikelnummer på grejerna.   

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bygg är enkelt att svara på.

Man har dessa marginaler bara för att företag (byggfirmor) förväntar sig minst 40-50% rabatt på det de köper. Dessutom tar byggföretaget ut fullt pris när du själv får betala deras materialkostnad.

Vi svensson får glatt finna oss i att betala fullt eller om vi har tur med någon företags eller föreningsrabatt få enorma 10% rabatt hos byggvaruföretaget.

Därför tjänar byggföretagen bra och våra kostnader ökar i Sverige. Kallas inflation fast regeringen väljer enklare sättet att reglera vår köpkraft genom att höja räntorna vilket ger mer pengar tillbaka till Riksbanken som behöver dessa för att täcka sina kostnader och risker med att bli snuvade på allt de lånat ut (placerat) i riskkapitalföretag i USA (jo de som lånade ut pengar utan täckning till byggsvindeln där)

Båt, en gissning, de har troligen höga kostnader då vi bara åker båt några månader om året till skillnad från USA där många åker båt året runt.

fler teorier?

mvh Roland

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jepp, helt horribelt. Själv lyckades jag få tag i VP orginalpropeller för 1100 i USA, 3650 skulle dom ha hos den VP åf jag kollade med i sverige.

Detta gäller även en hel del annat, köpte en Battery Brain för några hundralappar istället för dom 6-700 den kostade i sverige, köpte även Ignitor elektronisk tändning tändspole för knappt 1000kr hemkört och klart, alla avgifter betalda. Skulle gå på nästan det dubbla i sverige.

/Grovah

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag kan bara hålla me. Jag köpte en ny Ballisitic stålpropp för 318 dollars (ca 1900kr).

Det finns inga nackdelar med att köpa billigt från staterna.

//Fredrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Haha, Ringhede jag är ödmjuk inför all din kunskap om båtar men någon ekonom är du ju uppenbarligen inte! Flört

Förövrigt håller jag med trådskaparen. Det är oförsvarligt stor skillnad på vad varor kostar i Sverige och i USA. Därav köper jag i princip allt i USA. Köpte exempelvis en stereo för under 1000 SEK, billigaste jag hittat i Sverige är 3500 för samma vara. Köpte 6 lyxhögtalare till samma pris som 2 i Sverige, GPS-plotter för 1/3 av priset ... osv. Listan av fynd kan göras lång! Att tullarna dessutom är slapptaskar som går på både det ena och det andra gör ju saken bara än bättre Skrattande

Beträffande priserna så säljer till exempel Volvo bilar på den amerikanska marknaden med förlust och kompenserar det genom att ta ut högre priser än nödvändigt här i Sverige/Europa. Man räknar helt enkelt med att det framtida diskonterade värdet av att bibehålla sin plats på den amerikanska marknden är så stort! Att sälja något med förlust till oss svenskar vore otänkbart Skrikandes

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Janne111

Utan att lägga synpunkt på de ekonomska aspekterna på båttillbehör. Om nu Sverige är ett jävla skitland jämfört med USA - varför flyttar du inte till USA då?

tommy

Som vet att före avregleringen av Svenska elmarknaden hade våra (lokala) elkunder mycket lägre elkostnader, dvs under 100% monopol, än efter avregleringen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sedan avregleringen genomfördes hann socialdemokraterna att höja skatten med tvåsiffriga belopp och dessutom lägga ner den ena kärnkraftsreaktorn dugligare än den andra. Tror sjutton det att elen blir dyr!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om man nu tjänar så myckt i de brancher ni beskriver, varför inte starta ett företag och vara 10-20% billigare än alla andra, ta alla kunder från konurrenterna och ändå tjäna oförskämda pengar och sedan bli jätterik! Eller är det som vanligt - att verkligheten inte är så enkel som den kan framstå för en oinvigd..?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Väntade bara på den frågan, hade väl hoppats att det skulle bli bättre här och att EU medlemskapet skulle medför någon förbättring men de NYA monopolen verkar ju döda all form av konkurrens.

Att elmarknaden skulle vara utan monopol idag är ju bara en stor bluff, några få starka aktörer på marknaden tar abnorma marginaler, titta bara på elbolagens vinster.  

Kollegan har redan flyttat till USA, får man bara tag i ett bra jobb så är det kanske bara att flytta efter, det verkar ju totalkört att de ska bli bättre här.

Men tillbaka till båtdelarna och deras priser. Trots att det kostar rätt bra att skicka efter från USA så blir det billigare i längden.

Grymt märklig att t.o.m saker som TILLVERKAS i Sverige är billigare att först skeppas till USA och sedan flygas tillbaka hit med dubbla tullar och massor i frakt än att jag kan gå och handla dem här direkt.

Måste ju dessutom vara SKIT för miljön att behöva vända sakerna i USA !!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Låter ju busenkelt, eller hur.....

Tyvärr...  Volvo Penta, Magellan, Garmin osv tillåter inte parallelimport och att bli godkänd återförsäljare till dessa är omöjligt om du tänker lägga dig lägre än andra i pris.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nja inte mer än 10 högskolepoäng i företagekonomi samt van vid prisförhandlingar då jag köper in maskiner och annan teknisk utrustning. Så jag är väll mer tekniker än ekonom. Vore kul att få reda på vad som var så abnormt.

Påläggen på bygg eller att Riksbanken satt 12 miljarder av valutareserven i riskbolag i USA?

mvh Roland 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

...Regeringen väljer enklare sättet att reglera vår köpkraft genom att höja räntorna vilket ger mer pengar tillbaka till Riksbanken som behöver dessa för att täcka sina kostnader

För det första är Riksbanken en oberoende instans som inte har med vare sig regeringen eller politik i allmänhet att göra. Riksbanken, inte regeringen, sätter räntan!

För det andra lånar riksbanken både ut och in pengar och differensen där imellan (den så kallade räntekorridoren, reporäntan - 0.75%) är fast. Så att Riksbanken höjer räntan innebär inte att man tjänar mer pengar eftersom det är differensen man möjligen tjänar på! Dessutom är det så att eftersom det är en differens mellan vad Riksbanken lånar ut till bankerna och vad man lånar in till så har bankerna incitament att själva komma överrens om att låna av varandra till mer fördelaktiga villkor! Detta gör att det är extremt ovanligt att någon faktiskt lånar in/ut till Riksbanken! Det är alltså genom att ändra reporäntan (och därmed in och utlåningsränta) som Rksbanken i praktiken styr bankräntorna!

I övrigt alltså inget påhopp utan som påpekat uppskattar jag dig som en av de duktigaste här på forumet. Att du dessutom ofta slår ett slag för Uttern är ju ett stort plus Skrattande

Senast ändrad av Yammi | 04 augusti 2008 | 14:59

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu för ni väl ge er, elmarknaden, wtf har den med det här att göra???

Dessutom så är det så att elbolagen tjänar pengar på produktion av el inte på försäljning av den till privat- och företagskunder, men det är en annan femma.

Vi är ett marginalland och det utnyttjar varje aktör på marknaden för att få ihop till sitt levebröd

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns väl många skäl till att det förtillfället är betydligt billigare att handla i USA, en orsak torde vara dollarkursen. Vad jag förstår så är priserna i övriga europa jämförbara med de svenska.

Ni som har erfarenhet av att handla båtprylar från E-handelsplatser i USA kan väl delge oss dem, kom gärna också med förslag på bra amerikanska E-handelssajter.

Tack!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En bidragande orsak är ju de höga skatterna i Sverige. Varje gång man köper något betalar man ju 25% extra i moms till staten. I USA har man låg eller t.o.m. ingen moms (sales tax). Dessutom betalar vi ju ca 32% i löneskatt (sk arbetsgivaravgifter), vilket självfallet också driver upp priserna. Men, det är ju vi själva som röstat för detta...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Heja, att någon uppmärksammar detta med Sv. priser på bla. båttillbehör.

Har själv handlat en del från USA, video och kameratillbehör, och det är en otrolig skillnad på priset. Snabbt går det oxså att få grejorna därifrån.

Ni eller dom som har adresser till förhandlare over there , som skickar varorna  till Sv., lägg ut dessa i forumet så att flera kan handla därifrån.....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har köpt plotter, drev och propellrar från USA. Enklast är att hitta en handlare med lågt och bra pris via Ebay.com och därefter kontakta handlaren direkt. Betalning sker enklast med Paypal.

Gör upp om frakt och packningskostnader - jag har ibland fått betala en bra slant på fraktkostnader och när prylarna kommer så ser man att handlaren har lagt på en god marginal på frakten. Trots detta så är det ofta ca halva priset jämfört med i Sverige.

En tumregel är att räkna med en dollarkurs på 10 SEK per USD för att täcka frakt, tull och moms. Det brukar stämma relativt väl.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om man ska se till båtsidan så äre inte bara Delar som är dyra här. Att få jobbet gjort på någon marina brukar vara det dyraste. Och då kan man ju fråga sej varför en marina kan ta 1000kr i timmen för att renovera en maskin när motsvarnade landbaserad verkstad renoverar samma motor för 500 kr timmen eller mindre.. Det är dessa siffror jag hör från missnöjda kunder hos marinorna som tycker att dom blir blåsta.. Och i bästa fall så har dom utfört det som stod i arbetsådern Många marinor verkar skita i d och bara ta betalt.. Inte för att svartmåla den marina verksamheten men är d inte dags för en uppryckning och börja göra bra jobb till vettiga priser??? Finns många marinor som gör bra jobb men som oxå tar för mycket betalt för sina tjänster.. Det hela verkar spela på folks okunskap imed den modärna data tekniken så behövs avancerad datutrustning för minsta bekymmer och då sitter man som kund i klistret och får snält pynta när fakturan kommer..

!!!MVH REXCO!!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Största anledningen till att det är dyrt är för att små företag och marinor måste försöka få ihop årsvinsten på tre månader, sen är båt sesången över... Större jobb kan ofta göras vintertid och då är det i många fall billigare än sommartid, den tid när allt tar längre tid än vad det borde.

Visst man kan köpa allt från USA, men vad gör man när det går sönder, eller om man som båt ägare faktiskt inte klarar av att byta motor själv?

Många marinor spelar väldigt mycket på folks okunskap det är helt klart. Jag själv brukar förklara för kunder hur saker och ting fungerar eller t.o.m rita ett elshema hur saker och ting ska kopplas in. Kunden går ner i båten och klikar sig i huvudet en dag eller två... Sen kommer han tillbaka och det är inte längre någon diskussion. Han betalar gärna fakturan, framför allt om det är mitt i semestern och bakslaget nyss havererade...

Mvh Magnus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nja jag vet inte riktigt om marinorna bara håller igång i 3månader. Kanske e så i övriga landet men jag tvivlar. Här håller marinorna fullpris åretrunt, och dom har oxå jobb året runt.. På vintern har dom ju typ 100 båtar i hallen som ska lagas och göras klara till nästa år, på våren ska alla bårat bottenmålas rekondas och sjösättas. På hösten ska allt upp och in i hallen. Så jag vågar nog påstå att dom har o göra året om.. Ok att renovera ett backslag eller likn är kanske overkill för en nybörjare, men så enkla saker som att byta soppafilter tömma motor drev på olja och fylla på nytt måste väl dom allra flesta klara av..

Det är ju ihuvudsak servicar som marinorna tjänar pengar på. Sånt som inte tar lång tid men som går att skriva massa timmar på för att kunden inte vet bättre.. Som sagt okunskap..

!!!MVH REXCO!!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tacksamt med lite kunskap om bankernas räntor. Glad

Gör ett litet försök till på ekonomiska vägen.

Det är väll tillgång och efterdrågan som borde påverka priserna?

Alltså borde det finnas goda möjligheter att påverka saker som t.ex. vinterförvaring av båtar innomhus. (ej service mm utan bara förvaring)

Att förvara t.ex. en husvagn (egen erfarenhet) kostar ca 1500 - 2000 kr inne i landet. Att förvara en motsvarande stor båt kostar på Västkusten 7000-8000 kr.

Rimligt?

Service och vinterförvaring av min båt kostade sista gången (ett par år sedan) 18.500kr

Ok då ingick bottenfärg (ca 1000kr) olja, filter mm för ca 1000 kr samt vax mm för max 200 kr samt några offeranoder för ca 300kr. Alltså max 2500 kr material. Återstår 16.000kr för arbeten och förvaring.

Obs jag har en relativt liten båt.

mvh Roland 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är väl inte konstigt att man reagerar så.

I rubriken sa du; Sverige - vilket djävla skitland sen handlade tråden om att det är mycket billigare att köpa båtutrustning frå USA i stället för i Sverige.

Vad är anledningen till att du vill köpa billigt?

Det är kanske av samma anledning som de flesta vill tjäna så mycket som möjligt för så lite arbete som möjligt. Det vill jag naturligtvis också, fast jag inte är sniken.

Jag tycker verkligen inte Sverige är nåt skitland. Jag tycker Sverige är ett fantastiskt land, med en fantastisk skärgård att segla i (möjligen bortsett sträckan Hanö till Tistlarna).

tommy

som i detta inlägg inte skall skriva något om monopol och avregleringar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med Janne_111.

Varför dessa monopol på allt ( bil, båt, bygg, elektronik mm. ).

Ex. Skulle måla om huset, kollade på   Flugger täcklasyr  någon stans i västSv. 1756:- på de billigaste stället. I Norge i en Fluggeraffär kostar samma färg 900:- !!!, jag skulle ha 50l. Vart köpte man färgen ?.

När Bauhause etablerade sig i Sverige så var deras ide att ligge långt under motsvarande Sv. affärers priser, med samm eller bättre produkter. Resultatet vet vi nu när dom har funnits några här  år , dom har inte bättre priser än motsvarande Sv. affärer.

Svensson är så jä--a lättlurad, så dom tror att den som gapar störst, har blänkande äffärsfasader och maffiga reklamblad är billigast.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Visst är skatterna höga här i Sverige, men det kan aldrig försvara att samma pryl kostar 200-400% mera här än i USA, så hög är inte skatten

Flera av sakerna jag tittat på är ju t.o.m. tillverkade här i Sverige innan de skeppas till USA och säljs där till en bråkdel av vad de kostar här. Så om det vore skatte-effektern i tillvekningen som gjorde det så skulle de vara lika dyra när de säljs i USA.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan inte fatta varför saker skulle vara så mycket billigare i USA bara för att dollarn är låg ??? Sakerna är ju ofta inte ens tillverkade i USA. Många saker är till och med tillverkade i sverige och exporterade till USA. Om man sedan köper tillbaka dem igen hit kan det ju knappast göra att de blir oehört lägre prisade pga dollarkursen.

Några exempel, har köpt varor i USA tillverkade i asien för en tredjedel av priset mot vad de kostar här i butiken.

Har sett varor som kostar 400 kr i asien i exportledet, när det sedan importerats till USA lägger man på 100% och varan kostar 800 kr i butiken.

När man importerar samma vara hit lägger återförsäljaren på 700% och man får betala 3200 kr i affären Skrikandes

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om man nu har någon svensk tillverkare som säljer sina produkter så mycket billigare i USA än här i Sverige varför inte kontakta denna och ta reda på vad det är som gör skillanden? Det är mycke gissningar i denna tråd men det är ju bättre att veta hur det faktiskt funkar så att man förstår helheten bättre. Det finns ofta andra faktorer som också påverkar priset på den enskilda produkten som missar när man gör sina små jämförelser.

/Wahlis

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan bara hålla med om att det är en flora av priser och svindyrt på båtartiklar, tillbehör m.m.

Behöver bara ta ett exempel med nya eller omklädda dynor till en båt, detta är en flora av priser som för kunden är ett rent helvete att reda ut då olika företag ger olika priser och i dom flesta fall vägrar lämna uppgifter för vad varje sak kostar för sig som exempelvis, arbete, övertyg, skum för sig utan man ger kunden ett pris på allting vilket gör att kunden ALDRIG kan kolla av ett pris eftersom man inte vet hur mycket tyget kostade och hur mycket tyg det går åt till dynorna.

bobban

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Klippt från garaget.org forum

Nej det är väldigt tråkigt att behöva betala mer än nödvändigt..
Men det är ju som påpekas, flera mellanhänder som ska ta del av kakan sen att flygfrakta en pall med produkter är dyrt, sen ska det enligt tillverkaren finnas en generalagent i vardera land som i sin tur ska distribuera till ÅF som säljer till er slutkunder.
Det är dyrt att driva företag i sverige, om vi tjänar 1000kr på ett slutsteg så får vi behålla ca 370kr, resten ska staten ha.
Vi måste alltså lägga på typ 50% på UrsprungsPriset  för varje mellanhand för att vi alla ska få behålla typ 10-15% av kakan...Så två mellanhänder från USA ger dubbla priset och 63% av dubbleringen går till staten.. sen betalar vi eller leverantören frakt som på en tung billig högtalare kan vara 50% av förtjänsten..

I USA där kan de klara sig med 15-20% pålägg och ha samma Netto behållning..
Därför är allt så mycket billigare i USA och andra länder med låga arbetsgivaravgifter, löneskatt och moms..
Visst finns det märken som är prissatta i överkant i Sverige, men så länge folk betalar det de kostar så kommer priset ligga kvar på samma nivå.

Senast ändrad av FinnSpeed | 05 augusti 2008 | 14:20

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Haltande jämförelse och mycket svammel det där tycker jag ...... varför då jo ...

- De flesta sakerna jag tittat på är inte tillverkade i USA så varför prata om flygfrakt från USA. det kostar inte mer att skeppa sakerna till Sverige än USA från tillverkaren i tex Asien.

- Samma sak med pratet om dubbla mellanhänder i USA, Volvo delar och Volvo Penta delar tillverkas ju ofta här och har aldrig varit i USA och vänt med dubbla mellanhänder, lika förbaskat kostar det mångdubbelt mer här.

- Om det vore sant att de är så mycket enklare i USA skulle man kunna köpa allt billigare i USA, men titta lite omkring er, på Kameror, Datorer, HiFi tex är det inte alls samma enorma skillnander då det är mycket mera konkurrens här vilket gör prisnivåerna liknade här och i USA.

Det är bara på områden där det är monopol-liknande där prisern är så absurt olika, tex byggvaror, båtreservdelar och bilreservdelar.  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kanske inte helt klockrent men en orsak är säkert de påslag de olika leden måste ha för att det ska vara lönsamt att bedriva verksamhet.

Jag vet inte var du köper en Penta propeller men det är minst ett mellanled kanske två innan butiken där du handlar. Räknar man med de påslag han i exemplet anger och lägger på dessa på priset så får du med samma antal mellanled ett pris som är dubbelt så högt i Sverige som i USA även om propellern är tillverkad i Sverige. Sen är ju den svenska momsen nästan dubbelt så hög. Sista meningen bidrar naturligtvis i hög grad till priset

Visst finns det märken som är prissatta i överkant i Sverige, men så länge folk betalar det de kostar så kommer priset ligga kvar på samma nivå.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...