Gå till innehåll
fredag 27 september 2024
Gunners

Drifttemp Sötvattenkylning?

Rekommendera Poster

Hej

Min mätare indikerar ca 55-60grader celcius under drift, har mercruiser v6 med sötvattenkylning. Vad ska motortempen ligga på ungefär?

 

MVH Hagge

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om mätaren visar rätt så är det för lågt, den temperaturen ska en sjövattenkyld motor ha.

Bör ligga mellan 85-95 grader med färskvattenkylning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kanske  inte har någon termostat installerad? Kolla vilken du skall ha i motorn ger Dig liten vink om rätt temp...



Senast ändrad av Minego | 02 augusti 2008 | 20:16

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför ska en sjövattenkyld motor ha en lägre temperatur?

Temperatur/kylning på topplocket borde väl ha samma förutsättningar...eller?

Jag har en sjövattenkyld albin o21 med manuell termostat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan det vara så att jag har en saltvatten termostat då?

Risker att köra låg temp?

Borde ju ta lite mer soppa, men samtidig vara bättre för motorn att ha lägre drift temp?

 

MVH Hagge

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grejen med rätt temperatur är att motorn ska må bra och med allt för låg temperatur kan motorn skadas. Vad som kan slitas vet jag dock inte.

Med rätt temperatur blir det rätt förbränning utan rester (läs sot) och motorn går mycket bättre. Mindre bränsleåtgång och mindre slitage på stiften.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En sjövattenkyld motor har lägre arbetstemperatur för att ju högre temp. du har desto mer ökar rostangreppet på motorn. Det blir en kompromiss mellan hållbarhet och driftdata.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

du skall ha en teperatur över 75 grader, samma sak i oljepannor, vid för låg temp så kan svavelsyra kondensera i förbräningsutrymmet och angripa mettallen. har sett många oljepannor som tagit slut pga de haft för låg temp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

VP har 60 grader på original sjövattenkylning (MD5). 75 grader vid slutet system. Att man skulle kunna få syrautfällning i cylindrarna faller på sin egen orimlighet. Där är det mycket över 75 grader.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Problemet är inte syrautfällning i cylindern utan syra utfällning i avgaserna(kondensering i avgaserna) som generellt endast är ett problem vid torra avgaser (annas späder ju sjövattnet ut syran).

Problemet med för låg drifttemp är framför allt en för hög bränsleförbrukning. Kan skilja upp till 0,5l/distans beroende på motorstorlek samt att bränslet som smiter förbi kolvringarna inte kondenseras ur oljan på rätt sätt man kan få en sådan koncentration av bränsle i vevhuset att det finns risk för vevhusexplossion.

Annars är långtidseffekterna att det börjar korrodera agresivare och oljan kanske inte klarar vad den lovar p.g.a utblandning med bränsle.

Mvh Magnus

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Anledningen till att en sjövattenkyld motor har lägre drifttemp är för att det inte ska fälla ut mineraler och salter i kylkanalerna. Det finns alltid mineraler och salter i sjövatten och ju saltare vattnet är desto mer avlagringar blir det om tempen ligger för högt. Det är anledningen att dom flesta sjövattenkylda motorerna ligger runt 60° men samtirigt är det inte den optimala drifttempen för dom mekaniska slitdelarna i motorn utan en kompromiss.

En färskvatten kyld maskin mår bra mycket bättre då den går som typ en bilmotor runt 85-95°.

Undantagen finns naturligtvis, en motor kan ju vara konstruerad för dessa låga drift temperaturer, och mår då bäst att arbeta där.

Men då dom flesta sjövattenkylda marin motorer har sin grund i bilmotorn så ligger dom och arbetar i ett för lågt temp område. Men som sagt praktiskt funkar det också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tusen tack för alla nyttiga svar!

Men det borde ju vara mindre farligt (eller helt ofarligt) för mig är båtåkare på Siljan (sötvatten) med min sjövattenkylda Albinmotor!?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla bra svar,

Blir nog att kolla vad för termostat som sitter i, kanske är trasig.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...