isk_bjth 0 Postad 28 Juli , 2008 Köpte en Finnsport 650 AC med en Mariner 135 (V6 2-takt) från 1991 i år. Den har visat sig dra runt 1,8 liter per distans vid vanlig blandad körning. Min fråga är om det är mycket och om det finns något man kan göra för att minska förbrukningen, utöver att köpa annan båt eller motor :-) Serva/justera förgasare, byta propeller eller liknande? Motorn känns stark, fungerar alltså bra och propellern är fräsch. Båten planar jättelätt trots ca 1000kg. Jag marchar i 22 knop med 3500 varv per minut och toppfarten är 33 knop med 5200 varv. Verkar det normalt, ska jag kanske finna mig i soppakostnaden helt enkelt? Tacksam för idéer! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Patrik_ 1 Postad 29 Juli , 2008 Vår 26 daycruiser med 5,7 l V8 drar ca 1,8 l/nm i marchfart 25 knop och sannolikt något liknande i det du kallar blandad körning. Med tanke på att vår båt väger ca 2,5 ton så tycker jag att din förbrukning låter hög med tanke på båtens längd och vikt... Vet inte vad din motor ska varva (kolla instruktionsboken) - men jag tycker att det låter som lite lågt toppvarv. Kan det vara för hög stigning på propellern kanske? Slitna förgasare som gör att motorn får fel blandning (kolla färgen på tändstiften)? Påväxt under skrovet? Vatten mellan skroven? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 485 Postad 29 Juli , 2008 Tyvärr är detta inte helt onormalt. Vad du kan försöka för att ev. förbättra ekonomin är att: Trimma ut motorn maximalt (tills den ventilerar och sedan minska ngt) Undvika att använda ev. trimplan och aldrig mer än ett i taget. Undvika farter som skapar stora vågor ca 7 - 17 kn med din båt. Hålla marchfart så ofta det går. Konventionella 2-T går billigast då. Flytta vikten i båten så långt akterut som möjligt. Ger samma effekt som ökat trim dvs mindre våt area. Ta bort ev. grejor som inte behövs i båten. Senast ändrad av guestsson | 29 juli 2008 | 20:58 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
isk_bjth 0 Postad 3 Augusti , 2008 Tack för tipsen! Har kört lite mer med båten nu och räknat lite och jag tror att det är just blandad körning som är lite av boven. Jag kommer ner i 1,5 l/nm om jag mäter på längre sträckor i mer gynnsamma förhållanden. Många kallstarter, tomgång vid ankring osv är nog rätt kostsamt med gamla 2-taktare. Kanske inte är så mycket att bråka om. Båten går ju bra. Däremot kollade jag upp motorns varvtal vid full gas i instruktionsboken och det är 5000-5600 RPM, dom påstår att varvtalet ändras 250-500 RPM vid byte av stigning och att man bör ligga i övre delen av det rekommenderade intervallet. Eftersom jag bara kommer upp i 5200 kanske man borde byta propeller. Men blir det inte bara som att växla ner till fyran på motorvägen på en bil? Starkare men med högre förbrukning? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser