Gå till innehåll
onsdag 11 december 2024
Wave_1

Felmonterad motor?

Rekommendera Poster

Hej. Vet någon varför det sprutar och stänker vatten runt hela motorn när jag kör ?. Vattenstänket ( sprutet ) når över motorkåpan på sidorna av motorn. Det var inte så med min förra motor, som var en Suzuki DT40. Min nya motor är en Honda BF50 och dom har en extra liten fena ( platta ) ovanför kavitationsplattan som skall ge mera vatten till proppen under gång. Kan det vara den ?. Har frågat i båtaffären om dom vet , svaret jag får är följande: Har du monterar allt enl. anvisningarna så skall det nog vara så. Kavitationsplattan ligger ca. 5 cm. under båtbotten, i monteringsanvisn. står det 1 - 2 tum så det borde vara rätt, eller ?. Tacksam om någon kunde ge ett svar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I de flesta fall har man som utgångsläge att antiventilationsplatten (även kallad antikavitationsplattan) skall vara jäms med bottens köllinje. Se bilden hur den bör vara i de flesta fall som utgångspunkt.
Enl min mening har du motorn för lågt monterad i verikalled.
Det kan rent av vara så att du kan höja motorns montering i vertikalled lite mer än jäms med båtens köllinje, det är bara att prova sig fram (fördelen kan bli nån extra knop på fullgas då mindre del av växelhuset sticker ner i vattnet dvs mindre vattenmotstånd, men nackdelen kan bli att propellern släpper lättare i svängar).

Ett tips om du skall höja motorn:
Om du inte redan har motorns fästskruvar monterade så att muttrarna är på utsidan så gör det. Täta skruvhålen med sikaflex samtidigt som du drar fast motorn. Och dubbla muttrar låsta mot varandra på utsidan. Fördelen med att ha muttrarna på utsidan är att skruvarnas tätning förblir orörda om du i framtiden behöver justera monteringen eller bara ta av motorn. Du lossar ju bara muttrarna på utsidan (och håller emot på insidan) och hänger sen av motorn enkelt. Mindre jobb, och alltid täta motorskruvar genom akterspegeln.

/Bo



Senast ändrad av bossee | 17 juli 2008 | 09:59

post-1495-1394235550,3806_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att antikavitationsplattan ska ligga 1 till 2 tum under måste vara en missuppfattning, 1 till 2 tum över är brukligt. Konstig affär du har kontakt med som inte klarar av att upplysa om det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade presis samma fenomen på min båt med 40 HK Evinrude. Höjde akterspegeln ca 12 CM med en ek bräda så att antikavitationsplattan ligger i linje med kölen. Inget vattensprut och säkert en 3-4 knop mer vid fullgas och snabbare att komma upp i plan.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

aha! du har väl inte satt motorn bakfram? i fören menar jag.nä men be dem på Erikssons båtvarv ute på Ingmarsö om hjälp!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

enligt min Manual för Mercury EFI 60 ska kavitationsplattan vara i samma nivå eller max 1 tum över båtens botten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad har du för dimension på din akterspegel om du har lyckats med det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror den sitter på rätt ända av båten, har kollat på dom andra båtarna brvid min..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skickar en bild från manualen ! Har jag missat nå't ?.

post-21201-1394235550,6545_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fattar mindre och mindre av det här, kolla på bilden jag lagt ut, i min manual är det tvärt om..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har inte mätt, men det är ju samma ( lång ) rigg på den nya som den förra motorn jag hade.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla på bilden jag lagt ut, jag kanske har missat nåt !..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ursäkta mig wave mitt inlägg gällde bosses inlägg med muttrar på utsidan svårt att vika ut motorn om akterspegeln är lika bred som gaffeln har han vatten tätt motorlås och i så fall vad tar han  för dem ,

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

enligt bilden i din bok sitter motorn rätt, då är det som båtaffären säger, det ska vara så

testa att flytta upp motorn så högt som manualen tillåter, plattan i samma nivå som båtens botten.



Senast ändrad av rocketeer | 17 juli 2008 | 17:49

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Det står Noll-50 mm. Sätt den du på 0 mm (=antiventilationsplattan blir då jäms med köllinjen) så skall du se att vattenstänket försvinner.

Jag kan tänka mig att de skrivit som de gjort i manualen för att vara på den säkra sidan så folk inte skall få problem med slirande propellrar om de monterar motorn (för) högt.

Jämför t ex i Yamaha's handböcker, se bilden.

Mercury's verkstadshandbok för de lite större motorerna: Länk


/Bo



Senast ändrad av bossee | 17 juli 2008 | 17:58

post-1495-1394235550,7417_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

sativa,

Du undrar:

Vad har du för dimension på din akterspegel om du har lyckats med det?

Du kanske skall fråga Yamarin för det är de som byggt båten jag har.
Min motor hänger fint på akterspegeln med muttrarna på utsidan, så här (se bilden).
På min förra båt heller inga problem.

Jag förstår tyvärr inte vad som är problem med detta? Helt normalt sätt att skruva fast en utombordare.


...muttrar på utsidan svårt att vika ut motorn om akterspegeln är lika bred som gaffeln har han vatten tätt motorlås och i så fall vad tar han  för dem ,

Nu hänger jag inte med i dina tankesvängar.
Hur menar du att det skulle bli problem att vika ut motorn om akterspegeln är lika bred som gaffeln? Förklara hur du menar, jag förstår inte hur du menar.

Vattentätt motorlås? Vad har det med saken att göra? Jag pratar om muttrarna på utsidan, inte om motorlås. Har man ett motorlås kan man ju antingen ersätta en motorskruv med ett motorlås som fungerar som skruv (t ex CombiLock Outboarder 50). I sådant fall monterar man förstås själva låsdelen på insidan akterspegeln (enl monteringsanvisningen). Väljer man att ha alla 4 motorskruvarna OCH ett motorlås (med extra hål genom motorfästet och genom akterspegeln) så sätter man förstås låset på insidan akterspegeln.
För övrigt tror jag de flesta monterar motorlås oavsett vilken av de två metoderna ovan (det finns fler sätt) man använder på så vis att att man ersätter en av de övre motorskruvarna med låset eller borrar hål ganska högt upp så låset ej ligger i vattnet. Och fettar in motorlåset (sprutar in vattenfast fett i låshålet) så det ej kan kärva ihop.

Jag har själv ett motorlås (extra hål i motorfästet och genom akterspegeln) och det har jag en bit upp så det ej ligger i vattnet. Inga problem.

/Bo



Senast ändrad av bossee | 17 juli 2008 | 18:49

post-1495-1394235550,8039_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej allihopa.

Nu går jag ut och gräver ner sk..., skojar bara !  Jag skal höja motorn ca. 40mm. Det går utan att jag behöver göra nya hål i akterspegeln. Hoppas på lugnare väder i morgon, så jag får provkört den oxså.

Jag hör av mig med resultatet så snart jag gjort en provkörning och utverdering.

Tack för alla svar, vi hörs...llp

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

 Jo jag skall göra det i morgon, jag har 40 mm. jag kan höja utan att behöva göra nya hål i aktern. Om det ger positivt resultat så borrar jag nya hål och höjer den ännu mera. Jag återkommer med resultatet när jag provat ovanstående..

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tat lugnt den ursprungliga frågan gällde inte en yamarin inte heller din båt min båt har en akterspegel som är ca43 mm gaffeln på motorn är ca 45 om jag skulle ha bultarna kvar som du föreslår så kan jag inte vika ut motorn så att gaffeln släpper från dem. du menade att man inte behövde täta om  bulten om dom satt inifrån och ut jag har två bultar genom skrovet vilket förmodligen den ursprungliga frågeställaren också har om han    ska ha motorlås på insidan så måste han ju ha åtminstonde ha den bulten utifrån och in.vad är problemet med att täta om en eller två bultar. Ha en bra kväll hälsar sativa

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

sativa
den ursprungliga frågan gällde inte en yamarin inte heller din båt

Det var bara ett tips det där med motorskruvarna monterade inifrån och ut. Jag ville ge ett konkret exempel hur det var monterat på en motor med motorskruvarna inifrån och ut och då valde jag min egen båt (för den har jag foto på och kunde visa hur motorn sitter monterad med muttrarna utåt). Att mitt tips inte kan gälla alla båtar och utombordare har du visat med din båt och motor som exempel och det var ju bra att det kom fram i ljuset.

min båt har en akterspegel som är ca43 mm gaffeln på motorn är ca 45 om jag skulle ha bultarna kvar som du föreslår så kan jag inte vika ut motorn så att gaffeln släpper från dem.

OK, finns specialfall som i ditt fall. Bra att du nämner det så vet vi att det inte alltid fungerar att ha skruvarna inifrån och ut (men bör fungera på ganska många båtar och utombordare).

du menade att man inte behövde täta om  bulten om dom satt inifrån och ut jag har två bultar genom skrovet vilket förmodligen den ursprungliga frågeställaren också har

Det varierar nog, på vissa båtar kommer man åt på insidan de nedre motorskruvarna, på andra kommer man inte åt dessa. De övre kommer man ju som regel åt från insidan.

om han ska ha motorlås på insidan så måste han ju ha åtminstonde ha den bulten utifrån och in.vad är problemet med att täta om en eller två bultar.

Bara lite mer jobb och klet att täta om 1-2 skruvar i det fallet.
Det jag skrev om var ifall man hade 4 motorskruvar som går genom akterspegeln, då slipper man täta om dessa om man monterar/tätar inifrån och ut.
Om de två nedersta ändå sitter fast i akterspegeln dvs man ej kommer åt dessa inifrån så är det ju bara de två översta som behöver tätas. Och visst, har man motorlås i en av dessa får man täta om den när man skall ha lös motorn det kommer man inte ifrån.
Men poängen är att OM man har möjlighet och vill så kan man låta motorskruvarna (utom ev motorlås) förbli orörda med tätninmgen intakt om man monterar dessa inifrån och ut.

/Bo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag känner igen fenomenet. hat haft det själv på en flipper 535 ht med 90 hk på. mycket vatten sprut vid motorn , som ett V bakåt. Motorn svängde även trögt åt ena hållet.

Jag höjde motorn 3 pinnhål. Sprut försvann, 3-4 knop smabbare och motorn svängde lika lätt åt båda hållen. Skulle nog ha tagit ett pinn hål till.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjenare på er därute.

Har nu varit ute och tagit mått, antikavitationsplattan ligger 90 mm. under båtkölen. Nu åker jag till sta'n och inhandlar borr. Nu skall det borras och höjas, så att plattan ligger i nivå med kölen, men jag skall se till den går att sänka om det skulle behövas, man vet ju aldrig.

Du har rätt att den är mycket trögstyrd åt ena hållet om man kör för full ( tror det är åt höger ). Pluss om jag tjänar några knop oxså.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen.

Har nu inhandlat borr och hängt om motorn ( 90 mm. upp), det ser ju knäppt ut där motorn hänger på aktern. Gaffeln som skall hänga över aktergaffeln är ju numera 90 mm. över denna. Detta spelar säkert mindre roll då motorn fortfarande sitter stadigt med fyra bult.

jag undrar vilka klantar det är som har byggt båten, därför att måttet från akterspegel till kölen är 47 cm, med tanke på att aktern lutar en aning så är förmodligen måttet bara ca.45 cm. Förstår inte varför detta är missat båten är förövrigt proffigt byggd. Skall lägga ut bild på den, ev vet någon vad det är för båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Flytta  tillbaka motorn igen o bygg på botten med 90 mm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var ju en enkel lösning att bygga på botten, jag hade ev.tänkt bygga på aktern lite, men det gör jag till hösten när sesongen är över.

Sikaflex skall det ju tydligen vara när det gäller båtar och tätning, Är det någon som provat Casco's Marin Teknik, tycker den oxså verkar bra.

Förb.-- tagentbord, knapparna sitter ju på fel ställen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Det är inte så enkelt att Du har en båt avsedd för motor med kort rigg och nu sitter det en motor med lång rigg??

Mvh Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den är inte byggd för kort rigg, akterspegeln är 47 cm. Kort rigg är 38 cm. måtten ligger  närmare lång rigg ( 50.8 cm ). Med den förra motorn Suzuki DT40 lång rigg märkte jag aldrig av detta bekymmer med vattenstänket, den måste oxså gått lika djupt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hallo Hej .....

Har nu ändrat höjden på motorn 90 mm. upp, så att antikavitationsplattan ligger i nivå med kölen. Har även varit ute och provkört ekipaget.

Resultat:                                                                                                                                     Vattenstänket: försvann.                                                                                           Hastigheten: ökade med ca. 0.3 knop till 30.7.                                                               Planingshast : Samma ca.12 knop.                                                                      Styrning: fortfarande lika trög till höger.                                                    Bränsleförbruk: Ej kollat, tror inte det blev någon skillnad då hastigheten är den samma vid de olika varvtalen.

Var allt detta värt besväret med att demontera, borra nya hål, täta de gamla hålen montera tillbaka grejorna, få 0,3 knop, bli av med vattenstänket runt motor !!!!!!  NEJ NEJ NEJ och åter NEj......              

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Som jag förstod det hela så var problemet du ville ha löst i första hand att det spruta vatten runt motorn. Och det är ju löst.

Sen att farten bara öka med ynka 0,3 knop tycker jag är väldigt konstigt då en hel del mindre av växelhuset exponeras i vattnet och därmed mindre vattenmotstånd. Men Hondas nya BF50 med elektronisk bränsleinsprutning har ju ett nytt slimmat växelhus så det kan hända att det inte gör så jättestor skillnad.
A new streamlined gear case for reduced hydrodynamic drag...
http://world.honda.com/news/2008/p080306BF50-BF40-4-stroke-Outboard-Engines/

Sen kan man kanske undra vad motorn varvar på fullgas idag?
Ligger du nära max rekommenderat motorvarvtal dvs 6000 varv/min?
Är ju inte säkert du har optimal propeller.

Att den inte planar tidigare än vid 12 knop trots höjningen av motorn tror jag inte du kan få bättre. Det har mycket med båtens skrov, steglister, viktfördelning osv att göra. Att en båt planar tidigare än den farten är nog ganska ovanligt eftersom det är sämsta fartregistret för många planande båtar. Eller menar du att båten med den gamla motorn planande tidigare?

Men nu har du ju i alla fall de rätta förutsättningarna att få bättre prestanda när du fått upp motorn en bit.

Att båten är tungstyrd åt ena hållet fortfarande på fullgas (om jag förstår rätt):
Är du helt säker på att det inte är styrkabeln eller i tiltröret det går trögt (åt ena hållet) när du svänger?

Vad är det för båt du har?

Tror inte du skall förvänta dig några underverk av höjningen men det finns några grundläggande tumregler för planande båtar med utombordare och en av dem har du nu följt med förväntat resultat: att vattensprutet försvann. Kanske inte är läge just nu ett föreslå ytterliggare höjning ett pinnhål men det är vad jag skulle provat om jag hade haft lust och ork. Skall du ha optimal prestanda är det att jobba med att hitta en optimal propeller och ett optimalt höjdläge på motorn. Då är det att experimentera som gäller.
Tycker nog du skall vara ganska nöjd med din insats, när du fått lite distans till det hela kanske du trots allt blir nöjd. En jädrans fin motor har du i allla fall. 

/Bo



Senast ändrad av bossee | 21 juli 2008 | 19:51

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jomenvisst har du rätt, jag blev av med vattenstänket det var ju det jag ville bli av med, men sedan så var det insändare som haft samma problem och höjt sina motorer och fått 3-4 knop gratis, så jag önskade mig samma sak, men knopfeen kom inte till mig, den tyckte det räckte som jag hade det.

Du har rätt i at växelhuset är slimmat och optimerat för låg motstånd.

Båtens planingsnivå ca 12 knop, är den samma med båda motorerna.

Styrningen är oxså lite lustig, trög som f---, åt höger i höga farter. När jag ligger still eller kör lite över planingsfart så är den hel ok. Tror att jag ev. kan trimma den lilla fenan som sitter under antikavitationsplatten för att avhjälpa en del av detta problem. Vad tror du ?.

Vilken båt har jag ! Jag undrar oxså, vet du eller någon annan så vore jag mycket tacksam. Skickar med en bild. Båten är ca 460 lång och ca.170 bred vikt ca. 250-300 uppskattat.

Propellern är nog den mest optimala allround proppen för min användning. Maxvarvet 6000 v. nås mycket snabbt med 1-2 vuxna i båten. Med 4 vuxna 2 barn 4 -7 år, så är den lite segare, och då kommer jag upp till 5800 v. (28,5 knop) som maxvarv.

Jädrans fin motor, det säger mina båtgrannar oxså fast dom har liknande motorer av konkurreande märken.  Detta är min första fyrtaktare. Tidigare motorer: Mercury 85 Hk. Evinrude 40 Hk.(tror jag det var) Suzuki 40 Hk., Evinrude 7.5 Hk. Mercury 6 ?. Jag är har varit mest nöjd med Japparna.  

Tror jag svarat på allt ?.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...