Joe57 0 Postad 10 Juli , 2008 Hej! Det är så att vår familj har en Yamaha utombordare 40hk från 97 eller 98 och den har börjat strula lite den sista tiden. Den startar alltid och fungerar bra upp till 3/4 gaspådrag. Någonstans där och uppåt så kan den dö, börja bubbla och lägga av helt. Sänker man gasen direkt när det händer så puttrar den fortfarande men annars så lägger den av helt. Problemet blir lite bättre när motorn är ordentligt varmkörd. Jag har provat olika inställningar på luftskruven och jag inbillade mig iaf att det hjälpte lite. Men det kanske var just bara inbillning. Har ni någon ide om vad det kan vara om om det går att lösa själv? Har ingen erfarenhet av båtmotorer men har meckat annat innan. Är på semester med båten och det är väldigt tråkigtat den inte går som den ska. Så all hjälp uppskattas. MVH Sebastian. Är ny här så jag hoppas det ligger i rätt forumsdel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 10 Juli , 2008 Kan vara bränsleproblem, jag skulle kolla hela kedjan från tanken inkl inne i tanken, bensinslangar, gummiblåsan, bensinkopplingarna, filter och sist men inte minst förgasarna. Ganska vanligt att förgasarna beckar igen när motorn stått vinterförvarad, då kan man pröva med t ex CRC förgasarrengöring och hjälper inte det får man plocka isär förgasarna för mer grundlig rengöring och blåsa rent med tryckluft. Bensinpumpen kan också påverka men mindre troligt. Kolla också att du har korrekta tändstift med rätt gap och var det länge sen du bytte tändstift skadar det inte med nya ändå. /Bo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
henso72 0 Postad 10 Juli , 2008 Luftskruven påverkar väl endast tomgång och lite lite däröver. Förgasar rengöring samt kolla att bensinpumpen och slangarna ner till tanken är ok och funkar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser