Gå till innehåll
lördag 23 november 2024
Crescent_48

Var sitter choken på min motor?

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har ett tidigare inlägg inlagt gällande en motor (Johnsson, 50, -92) som går uselt...Kan de vara så att jag har fipplat på choken och att den ligger i, vilket gör att motorn går uselt? Men då borde den väl sura igen helt och inte vilja gå alls? Vad är det för vred som sitter på reglaget under tändningen? Är detta choken?

Mvh en ganska nybliven båtägare...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vredet är med största asnnolikhet för att justera trögheten på gasreglaget. Choken sitter i tändningslåset. Trycker du in nyckeln när du vrider om nyckeln, chokar du. Att den går dåligt kan bero på så många anledningar, men tändstift, bränsleslang är först på listan att kolla upp. Ligger choken i, kommer motorn att dö, så det är knappast ditt problem, men du får förklara hur den går dåligt för att vi ska kunna hjälpa dig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vredet är med största asnnolikhet för att justera trögheten på gasreglaget. Choken sitter i tändningslåset. Trycker du in nyckeln när du vrider om nyckeln, chokar du. Att den går dåligt kan bero på så många anledningar, men tändstift, bränsleslang är först på listan att kolla upp. Ligger choken i, kommer motorn att dö, så det är knappast ditt problem, men du får förklara hur den går dåligt för att vi ska kunna hjälpa dig.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------

Hej!

Okey, tack för ditt snabba svar gällande choken...då kan jag utesluta de ivarjefall...:-)

Om du vill läsa mer om mitt motorproblem så se följande inlägg: Motorn går ojämt om saknar tomgång (johnson 50 -92)  

(hade lite bråttom, så rubriken blev lite fel...)

Senast ändrad av Crescent_48 | 07 juli 2008 | 14:25

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är det inte så att det sitter ett manuellt choke-spjäll på motorn också? (i så fall i framkant, mot båten, så att du kan komma åt det). Kanske råkat fippla till där?

Annars, kollat det vanliga, att exempelvis avluftningen till tanken är öppen? Lätt att glömma...

/en john

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...