lokarn 0 Postad 3 Juli , 2008 Ska byta propeller på min 75 hk Mariner 4 takt från 2000 efter grundstötning. Någon som vet vad det är för diameter på muttern? Har 4 mil till båten och det skönt veta så jag slipper vända. Ska också köpa ny propeller men vill inte ha en i plast som jag blev föreslagen. Den gamla propellern åker in på reparation så har jag den i reserv sen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jan_af_lisoe 187 Postad 3 Juli , 2008 Hej Är lite oförstående till din fråga, den mutter som håller propellern på plats är ingen vanlig mutter utan en specialmutter med plats för en saxpinne för att hålla muttern på plats. Så har det varit på mina Yamaha och Tohatsu motorer. Dessutom så brukar inte denna mutter förstöras vid grundstötningar. Om du ändå måste ha svar på frågan, så föreslår jag att du ringer Marinshoppen i Älvsjö som lagerför reservdelar för bl.a Mariner. De kommer dock med stor sannolikhet att fråga efter motornummer eller åtminstone fullständig modellbeteckning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lokarn 0 Postad 3 Juli , 2008 Muttern är tydligen av storlek 28 mm, kollade med en båtfirma Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lokarn 0 Postad 3 Juli , 2008 Nej då, muttern är nog hel och fin. Men eftersom den ska bort för att få bort propellern så är jag tvungen veta vilken storlek bara. Inte svårare än så men tack ändå. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
All_to_slow 1 Postad 5 Juli , 2008 Jag skulle säga 27mm. Och ta med en skruvmejsel så att du kan bända bort låsblecken som säkrar muttern. Så är det åtminstånde på nyare Mariner/Mercury Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser