woland 0 Postad 2 Juli , 2008 Suck, då var det dags igen. Detta hände för några timmar sedan. Varför händer det alltid mig? Sommar i luften. En mild bris. Kapellet nere och precis lagom stark sol för att värma men inte brännas. Efter några minuters lugnt tuffande kommer jag ut på första fjärden och trycker ner gasen med min kad43:a. Det fläktar i håret och hela familjen är glad. 30 sekunder senare tappar båten plötsligt fart. Jag drar instinktivt av gasen. En obehaglig bränd lukt infinner sig för en kort stund. Pappa ler inte längre. Framväxeln ligger i och går inte att få ur. Det går inte att dra reglaget till mittläge. Motorn varvar när jag försöker men propellern rör sig inte. Motorn verkar må bra. Den var aldrig över ~80 grader och oljetrycket var/är som det ska. Startar och går fortfarande finfint. Men båten rör sig inte. Har drevet skurit? Vad kan detta kosta? Någon med erfarenhet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tommpa 0 Postad 2 Juli , 2008 Det verkar vara reglagefel, motorn varvar när du gasar. Tyder på att det är växelvajern som spökar eller gått av. Eller kan det vara vertikalaxeln i drevet som gått av? Senast ändrad av tommpa | 02 juli 2008 | 21:12 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
woland 0 Postad 2 Juli , 2008 Det låg en ganska elak bränd lukt i luften under 10-20 sekunder. Det går inte att dra runt propellern. Den sitter fast. I och för sig så är det inte mycket kraft jag orkar anlägga med några fingrar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tommpa 0 Postad 2 Juli , 2008 Vad har du för drev? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
woland 0 Postad 2 Juli , 2008 Jag är inte 100% säker, men det är duoprop och volvo penta. Det måste väl nästan vara 290DP? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SeaManiac 37 Postad 2 Juli , 2008 Fick nyligen växelkonan bytt i mitt 290DP-drev. Mecken berättade att det kan inträffa att konan låser sig i ett växelläge om den belastas hårt, särskilt när den är ny. Ett skott i mörkret, men följande skulle kunna ha hänt: Du får in t.ex. en lina i propellernavet och propellern låser sig och lossnar från vulkaniseringen mot navet. (Därav den brända lukten) Den kraftiga belastningen får konan att låsa sig i framåtläge. Om detta är rätt skall propelleraxeleln forfarande rotera, men propellern stå stilla. Ren teori och inget annat, men kan kanske vara värt att kolla. Sea Maniac Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
woland 0 Postad 2 Juli , 2008 Vet inte om det spelar någon roll, men... Efter lite körning har det ibland varit lite kinkigt att växla. Framåtväxeln har hoppat i lite sent med följd att motorn smällt i växeln lite till slut. Det har också ibland varit svårt att få i friläge. Jag trodde bara att reglaget behövde justeras lite. Senast ändrad av woland | 02 juli 2008 | 22:16 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Edestig 1 Postad 2 Juli , 2008 Om du har en KAD43, borde du inte ha ett DPX drev på den? Vilken årsmodell är det på motor & drev? Om du inte kan dra reglaget till friläge men ändå varva motorn verkar ju gasvajer vara OK. Är reglagen vajer, hydral eller EDC? Nåväl, jag tror det är bäst att du börjar från början, ta upp båten, kolla alla detaljer, kolla olja i drev, kolla backslagsvajer till drevet (kan bara göras om du tar upp båten). Det behöver inte vara total katastrof, ett drev skär bara inte ihop utan vidare. Var det första turen med båten? Satte du dit drev & propeller själv? Om, är du säker på att alla brickor etc var med och hamnade på rätt ställe? Ta det bara metodiskt ska du se att du hittar felet och att det ornar sig ..... Mats Senast ändrad av Edestig | 02 juli 2008 | 22:50 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
woland 0 Postad 2 Juli , 2008 Motor och drev är från 2001. Nej, jag satt inte dit drevet själv men jag har klart begränsat förtroende för varvet som gjorde det (Lidingös största). Jag har kört den ~10 timmar i år. Det är vajerreglage. (Varvet har för övrigt packat om och provtryckt drevet under vintern då bälgen var skadad.) Senast ändrad av woland | 02 juli 2008 | 22:54 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
woland 0 Postad 2 Juli , 2008 Vad tror ni det kan kosta om det är illa? 30.000? 50.000? 80.000? 100.000? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Edestig 1 Postad 2 Juli , 2008 då förstår jag och detta kan vara ett garantiåtagande om du har betalt ett varv att utföra jobbet, bara att ta kontakt med dom och säga att du har haft problem med backslaget ända sedan du sjösatte .... stå på dig bara .... Mats Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
woland 0 Postad 2 Juli , 2008 Problemet med det är att jag helst inte vill ha med dem att göra. De är så erbarmligt långsamma med allting. Jag misstänker att hela min båtsäsong försvinner direkt om jag kopplar in dem. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Edestig 1 Postad 2 Juli , 2008 jag har skickat ett mejl till dig med mer info ....... för övrigt kan det max kosta 50.000 att få ett bättre begagnat drev ditsatt .... Mats Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
smuggler28 1 Postad 2 Juli , 2008 det är så dom bygger sin verksamhet, jag har råkat ut för varv som tagit åt sig jobb dom inte klarar och slarvat med detaljerna. aldrig problem att köra dit båten men ett helvete att få den därifrån. jag har hyrt in duktiga bilmekare av den gamla sorten i stället, med rätt folk kan man komma undan mycket billigare. min motormek som egentligen skruvar med amerikanska vans har tillockmed börjat greja med drev för att han sett att båtägare gärna kommer till honom trots att han ligger flera kilometer från närmsta hamn. har haft vatten i oljan i mitt 280 sp drev, kostade 3000 kronor att få det ompackat 2003. vatteninträngning i styrtappen 2004, det tillsammans med ny drivknut kostade 10 000 att laga. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
woland 0 Postad 2 Juli , 2008 Jag har just hittat en sådan kille också. Helt otroligt vad mycket billigare och snabbare han gör saker än vissa varv, och utan att skita ner båten. Riktigt kompetent och ödmjuk också. Jag har anlitat honom två gånger i år och det har varit ett rent nöje att betala eftersom det är första gångerna jag som båtägare känt att någon tagit ansvar för uppgiften och faktiskt ansträngt sig alla de timmarna han fakturerat. Tyvärr har han ingen verkstad och ingen båtlyft. Annars hade jag redan ringt honom. Det känns som stor risk att det här är ett verkstadsjobb. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
woland 0 Postad 2 Juli , 2008 Men jag tror faktiskt att jag har haft lite otur med mina varvserafarenheter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 3 Juli , 2008 Eftersom jag är lite nöjd med mina erfarenheter (haft tur?) så kanske jag får nämna Lindströms på Dalarö. Det har bytt några packningar åt mig senaste åren. En gummitätning till växelföraren på mitt DP290, 600 kr,- (2006) En topplockspacking på min KAD43 16 600,- (2007) Frånsett smärtan i plånboken så är jag nöjd. Båda jobben har gjorts helt enligt plan, snyggt och ordentligt. Senast ändrad av Anders_St | 03 juli 2008 | 07:49 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
woland 0 Postad 3 Juli , 2008 Tack, jag ringer Lindströms varv imorgon och hör om de har tid! Någon som har fler tips på bra varv i Stockholmsområdet som kan volvo penta drev? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
stefan077 1 Postad 3 Juli , 2008 Skulle kunna vara lagret till drivaxeln mellan motor och drev. Speciellt om bälgen varit trasig. Lite långsökt kanske.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
woland 0 Postad 8 Juli , 2008 Varvet hade glömt sätta i oljesticka på drevet. Oljan sprutade ut, vattnet rann in, och resten var ganska förutsägbart. Efter lite om och men så har varvet meddelat att de ger mig ett nytt drev. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
WaterWolf 0 Postad 8 Juli , 2008 Härligt:) Hoppas du hinner få drevet medan sommarvären finns kvar.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 8 Juli , 2008 *skakar på huvet* Nu ska man inte oja sig för mycket över andra, så man själv gör bort sig. Men är inte oljestickan till drevet en av de saker som man kollar 5 gånger innan man slänger båten i sjön? Ihop med saxpinnarna och låsmuttrarna. *muttrar* Nå även proffsen klantar sig. Uppenbarligen. Det var såpass uppenbart klantigt och omöjligt att slingra sig ur så...har du frågat om stilleståndsersättning? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bella440R 0 Postad 9 Juli , 2008 Man får nog vara glad för det lilla man får. Verkar ju bra att de utan tjaffs tar på sig reparationen iaf. Det är ju snyggt jobbat. En annan har alltid fått bråka lite först. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Affe44 0 Postad 9 Juli , 2008 Hoppas dom lyckas bättre denna gång, jag skulle vara jäkligt orolig.. Klantar dom sig igen ska du kontakta Mälaröarnas varv... har aldrig blivit så trevligt bemött på varv förut.. snabba, noga och hjälpsamma och håller på med Penta Affe Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
woland 0 Postad 9 Juli , 2008 Man får nog vara glad för det lilla man får. Verkar ju bra att de utan tjaffs tar på sig reparationen iaf. Det är ju snyggt jobbat. En annan har alltid fått bråka lite först. Jag skulle vara väldigt glad om det hade räckt med att bråka _lite_. Nu vill jag inte gnälla eftersom de till slut ändå gav mig ett nytt drev, men det var ju inte något de gick med på självmant direkt... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser