Caj43 0 Postad 1 Juli , 2008 Hej; Jag har en Volvo Penta AQ151A med 290 SP-drev som håller på att göra mig olycklig så här inför semestern (om det nu blir någon båtsem...). I förra veckan tappade motorn kraft och gjorde bara 21,5 knop på 4900 varv (skall normalt göra 27 knop). Efter genomfört kompprov visade det sig att alla fyra cylindrar har dålig kompression, ligger mellan 7,8 upp till 9,5. Marinan som undersökte motorn har meddelat att ventilerna sannolikt är sönder brända och vis av erfarenhet även bakre avgasporten. Vidare har motorn ojämn tomgång, ligger mellan 1100-1200 rpm, vilket enl Marinan tyder tyder på bränsle/luftläckage fr båda förgasarna mellan husen. Är det någon som har förslag på åtgärder? Renovering av topp och rengöring av förgasarna? Marinan har meddelat att reparationskostnadena kommer att hamna på mellan 20000-25000 SEK och menade att det inte är värt att reparera motor. Jag är inte så motorkunnig men är inte förvånad över svaret då det handlar om en VP återförsäljare som hellre säljer nytt. Vidare funderar jag in det här läget på att byta motor (då min båt väger ca 1500kg) till en VP V6 eller V8 med 290 DP-drev men det verkar vara väldigt svårt att hitta någonting bättre begagnat på nätet. Tips? Tacksam för svar! Mvh Caj Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
smuggler28 1 Postad 1 Juli , 2008 olycka olycka, inte kul det där. de föreslagna reparationskostnaderna ligger ganska högt om det stannar med nya ventiler säten och inslipning och sotningssats (packningarna). men det brukar ju bli mer ju mer man river, kanske dom har räknat med, tomgången är på tok för hög, tyder på att den tar tjuvluft som meken sagt, prova spruta startgas runt förgasarna, går den upp i varv då så har du hittat läckan, hur undersökte dom motorn? det är inte helt enkelt att avgöra utan att ta av toppen, en utbytestopp billigt på nätet kanske kan vara en interimlösning så du klarar dig över sommaren. Att helrenovera när du ändå redan funderar på större motor är bortkastat om man inte kan pula med det själv vill säga då går det att få ner kostnaderna rejält. sök efter 305 eller 350 på blocket hittar du lite att välja på. http://www.blocket.se/vi/16854367.htm?ca=15_s Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caj43 0 Postad 1 Juli , 2008 Tack för svaret! Marinan har tyvärr bara gjort en okulärbesiktning/bedömning efter genomfört kompprov.Marinas svar bedömning dvs brända ventil och trasig avgasport låter dock som en trolig anledning men frågan är om det drar iväg ännu mer om man börjar riva i motorn. Jag sitter verkligen i ett dilema här med tanke på tiden som är kvar innan semestern.Helst av att skulle jag vilja försöka hitta en interimlösning som jag klarar mig på över sommaren men det är ju helt beroende på vilka åtgärder som krävs. Är det värt att renovera toppen och hoppas att det räcker? Om ja, är det svårt att göra på en AQ151A? Jag tänker då framförallt på återmonteringen, rätt ventilspel osv. Vad gäller tomgångsproblemet så skall jag testa tipset med att startgas in i förgasarna. Tack för tipset! Vet du om en VP 350 passar till ett 290 SP-drev? Mitt drev har en utväxling på 2:15 och om jag skall köra på det krävs väl byte av underhus mm? Jag kan som sagt inte mycket om motorer och drev men det sist nämnda är verkligen en djungel för mig. Bästa hälsningar Caj Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
smuggler28 1 Postad 2 Juli , 2008 jag tror fortfarande på interimlösningen med en utbytestopp, att renovera tar flera dagar/veckor hos en marina nu, en topp kan du handla på en halv dag och be dom skruva på den. 350 är beteckningen för kubiktum, 350 är samma som en 5,7 liters v8. 305 är samma som en 5.0 liters v8. nej din drevutväxling passar sannolikt inte, en fyrcylindrig motor arbetar på betydligt högre varv än en v8 ska du byta till nästa år så satsa på drev och motor samtidigt, det går att kladda med ombyggnader men det kan bli mer job än nödvändigt, v8 och dpdrev är en grym kombination. mitt nästa drev blir dp i alla fall. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lokarn 0 Postad 2 Juli , 2008 Lider med dig. Själv ska jag handla större båt nu och jag kommer prioritera motorn i båten, att den är relativt ny och modern. Hoppas det löser sig för dig. Om du kostar på den så borde det ju löna sig den dag då du eventuellt säljer den. På det viset är det ju inga bortkastade pengar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser