Gå till innehåll
lördag 30 november 2024
Seawing

Kustbevakningens kontroller

Rekommendera Poster

Min son som är väktare och som har gått alla möjliga utbildningar hos Polisen säger att Kustbevakningen INTE får kliva ombord på min båt vid en eventuell kontroll.

Detta skall basera sig på att dom INTE får ta någon på misstanke utan det får endast Polis.

Tankesättet är att vid en eventuell kontroll så kan man säga att dom inte får lägga till vid min båt och ej heller kliva ombord, utan husrannsakan (blev det ordet rätt). Detta skulle innerbära att dom faktiskt inte kan ta dig för fylla som exempelt.

Min fråga är om detta verkligen kan stämma? Själv anser jag att dom borde få gå ombord, men vad säger lagen? Är det någon som vet?

Trevlig sommar önskar jag alla.

Mvh  Seawing

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter ju märkligt om de inte ska få det. Taget från polisens hemsida Vem tar alkoholutandningsprov till sjöss? Polisen, Kustbevakningen och Tullen får ta alkoholutandningsprov till sjöss. Sedan den 1 juli 2008 har Tullen och Kustbevakningen rätt att vidta i princip samma utredningsåtgärder och tvångsmedel som Polisen för att förhindra ratt- och sjöfylleri. Om de misstänker sjöfylleri så måste de ju kliva ombord på din båt för att genomföra sin tjänsteåtgärd. Jag arbetar själv som polis har inte full koll på allt, då undrar jag hur en väktare kan ha det. Ofta visar det sig att folk som är tvärsäkra på sånt här har fel. Bättre kolla upp saken själv, som du gör nu. Men jag tror du får bäst svar om du ringer en polis som jobbar som sjöpolis. Har sett att väktare ibland är på polisskolan på utbildning men sånt här tror jag de ej utbildas i där. Men vad är egentligen syftet med att försöka hindra de kontrollera sånt här? Är väl bra för oss alla om de får göra sina kontroller. Jag har ofta barnen med mig på sjön, uppskattar om sjöfyllorna hålls kort därför. Men som sagt, jag kan ha fel. I övrigt ha en bra sommar du med

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En tjänsteman vid Tullverket eller Kustbevakningen har samma befogenhet som en polisman har enligt 24 kap. 7 § första stycket rättegångsbalken att gripa den som misstänks för brott som avses i 1 §. Det som föreskrivs i rättegångsbalken om befogenheter och skyldigheter i förhållande till den som gripits gäller för tjänstemannen i samma utsträckning som för en polisman samt för Tullverket och Kustbevakningen i samma utsträckning som för en polismyndighet.

En tjänsteman vid Tullverket eller Kustbevakningen har samma befogenhet som en polisman har enligt 28 kap. 5 § rättegångsbalken att göra husrannsakan med anledning av brott som avses i 1 §.

För eftersökande av den som skall gripas, anhållas eller häktas, hämtas till förhör eller till inställelse vid rätten eller underkastas kroppsvisitation eller kroppsbesiktning får husrannsakan företas hos honom, eller hos någon annan om det finns synnerlig anledning att anta att den sökte uppehåller sig där. Detsamma gäller i fråga om en tilltalad som söks för delgivning av stämning eller kallelse till förhandling, om försök till delgivning har misslyckats eller bedöms som utsiktslösa. Lag (1995:637).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Märk väl även detta

9 § En tjänsteman vid Tullverket eller Kustbevakningen har
samma befogenhet som en polisman har enligt 24 a § polislagen
(1984:387) att tillfälligt omhänderta fordonsnycklar, annat som
behövs för färden, eller fordonet samt att göra
kroppsvisitation och genomsöka fordonet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bara en fråga i det hela.

Husransakan får väl inte ens en polis på eget bevåg göra, utan det måste väl godkännas av åklagare innan? Så att kliva ombord på en båt för misstanke om styrfylla får dom väl inte göra. Dock hindra dig för att ta dig därifrån. Tror inte ens polisen som stoppar folk i fyllekontroll får gå igenom bilen trots du blåst rött.

Annars skulle ju polisen kunna knalla in (bryta upp dörrar) på löpande band helt enkelt.

Jag har dock inget emot kontrollerna av styrfyllan. Bl a för att för många inte ens behärskar dessa snabba båtar i nyktert tillstånd.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bra att ifrågasätta men polisman har rätt att vid misstanke om brott göra husransakan vid fara i dröjsmål som det heter. Ibland kan det vara bråttom och man hinner inte få beslut från en FU ledare. Men man ska i efterhand kunna påvisa faran i dröjsmålet om det ifrågasätts. Sedan är det vanligt att folk vill se ett skriftligt beslut men såna finns inte. Man fattar beslut, genomför och sedan dokumenterar man i efterhand. Ett tips, ifrågasätt inte på plats, gör det i efterhand. Finns alltid möjlighet anmäla saker man tycker verkar fel. Svensk polis i regel mycket kunnig i sina möjligheter och rättigheter, inom sina områden. Undantag finns såklart. Men ofta gör man för lite på grund av okunskap. Gör man ett uppenbart fel riskerar man fällas för tjänstefel. Men som sagt, ifrågasätt aldrig på plats, gör som polis enne kustbevakning säger och om ni anser det fel, ifrågasätt i efterhand. Det den rätta vägen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vill bara svara Ulvish: Husrannsakan utan åklagarinträde finns det absolut inget hinder mot. Åklagare är dessutom inte förundersökningsledare initialt utan träder först in när det finns en skäligen misstänkt. Husrannsakan vid LAU-prov som blåst positivt skall genomföras och det beslutet fattar polisman själv.

Glad sommar på er!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sen är det så att man vid misstanke om sjö eller ratffylleri har fulla rättigheter att genomföra sina kontroller, där behövs inga beslut. Gäller även när det gäller att genomföra rena rutinkontroller, inga problem att stoppa vem man vill när man vill och be de blåsa. Där behövs ingen misstanke utan de får genomföras rutinmässigt, i alla fall på väg men bara när det gäller framförande av motordrivet fordon. Har en kollega som fälldes för tjänstefel, han beordrade blodprov på en cyklist. Motordrivet fordon ska det vara. Kanske gäller det ej segelbåtar? Har ej kollat.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

det får vara hur det vill med ovanstående, i år blir det inte mcyekt skillnad på västkusten i alla fall. kb har inte fått vare sig utbildning eller tekniken än...

http://nyhetskanalen.se/2.139?videoId=1.525590

För min del spelar det ingen roll, tillämpar samma regler vid båtratten som bilratten. ingen dricka förrän båten sitter fast i alla ändar och sjörapporten inte oroar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min son som är väktare och som har gått alla möjliga utbildningar hos Polisen säger att Kustbevakningen INTE får kliva ombord på min båt vid en eventuell kontroll.

Min svåger, som också är väktare, säger en himla massa konstigheter om än det ena och än det andra... Kör båt nykter så är Du på den säkra sidan!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan svara mig själv lite på det hela.

http://www.alden.se/husrannsakan.htm

Där står nog det mesta om vad som gäller. Dock kan ju lagar och förordningar tolkas och användas lite hur som helst av vissa myndighetspersoner.

Bl a på Midsommarafton så fick mina vänner plocka ner tält när fjärdningsman kom och domderade, trots löfte av kollegor i underlägsen ställning att det gick bra.

Jag visade då på min tfn lagen om Allemanrätten och vad som mer eller mindre gäller, då den e ganska flytande. Påvisade oxå www.naturvardsverket.se/allemansratten. för denne. Då kom ett direkt gensvar om berusning.

LOB svara jag, Jaha du kan den? Ja men aldrig blivit utsatt, så hej då och fortsatt trevlig midsommar sa man och knalla iväg.

För vem vill bli skjutsad in till Nacka och sen inte ha en sportmössa att ta sig tillbaka bara för man druckit ett par bira (ej packad, ragglande eller sluddrande) och ifrågasatte vad som skedde.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sen är väl frågan vad husransakan är?  Enligt Amerikanska filmer får ju polisen inte gå in i ett hus utan search warrent. En husransaken tror jag mera handlar om att rota runt. Att komma in för att snacka eller bara se sig runt tror jag inte ´ man kan vägra. Men det krävs säker någon sorts orsak som polisen måste  redovisa i efterhand om man bråkar. Men jag tror inte det är en husransakan

För några år sedan roade sig folk att kasta vattenballonger från balkong ovanför vår på folk på gatan. Nästa dag kom polisen och ringde på. Jag tror inte jag kunnat vägra släppa in dem. (Jag vet inte för jag hade ingen anledning att vägra) De utredde ju ett brott, men knappst ett som skulle ge fängelse. Om de sen hade velat rota i mina lådor efter ballonger hade det troligen krävts en husransakan.

/Lars J

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Cool

Jag älskar den här siten, man får visserligen en massa knäppa svar av konstiga människor ibland. Men oftast som denna gång så får man bar och uttömmande svar om saker som man funderar på.

Stort TACK till alla som besvarar mina frågor.

Självfallet så kör jag inte med alkohol på sjön, men jag gillar att söka dom lite udda svaren på ännu mer udda frågor.

Önskar alla en underbar sommar på sjön, jag vet i allafall att jag skall ha det. Går ut om 3,5 timme.

Mvh  Seawing/Göran Fredriksson

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag vill kunna ta några öl utan att behöva riskera att åka fast. Samma promilegräns som på land är fel tycker jag. Det går inte att jämföra att köra bil efter tex tre öl som att köra båt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...