Gå till innehåll
fredag 29 november 2024
andersson007

MOTORBÅT ENGLAND - GÖTEBORG

Rekommendera Poster

Hej!
jag har precis köpt en ny båt i London och skall köra hem den om några veckor...
Jag behöver tipps på Gästhamnar/hamnar med Diesel, tipps i olika hamnar och vart jag kan hitta tidvattentabeller, sjökort samt andra råd och tipps som man kan behöva längs vägen. Båten är en fairline 28 targa.Skrattande
Jag har gogglat runt en hel del men inte hittat så mycket.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jäklar vad spännade det låter!

Mitt tips är nog, även om engelska kanalen kan vara lite bökigt och väldigt trafikerad, att gå över från England till fastlandet så fort som möjligt (typ Dover-Calais eller Oostende) och fortsätta norrut på den sidan. Där kan du ju välja lite om du vill åka kanal eller längs med kusten. Om du planerar rutten innan du sticker så kan du ju nästan alltid hitta gästhamnar när du söker på internet. Diesel borde inte vara så svårt att få tag i, speciellt inte om du tar knalerna upp, men ett antal extra dunkar skadar nog inte. Har hört att Belgien ska ha rätt bra priser på dieseln. 

Har du Kanalfararintyget? 

Digitala sjökort och översiktskort på papper borde räcka. det finns bra kanalöversikter att köpa i respektive land. Reeds Nautical Almanac är också riktigt bra! Där kan du se olika hamnar, tidvatten med strömmar och massor med tips. 306 kr med frakt och moms på Bokus.

Hur många är ni i besättningen?

Vart blir nya hemmahamnen?

Säg till om ni behöver en gast/navigatör! 

Lycka till!  

/Erik Klinga

Senast ändrad av E_Klinga | 07 juli 2008 | 23:20

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...