Gå till innehåll
fredag 13 december 2024
Mawi

+ 12v permanent till bilstereo

Rekommendera Poster

Hej! Har nu monterat in en CD-bilradio i båten. Eftersom jag tycker det är skönt att kunna koppla från alla strömförbrukare när jag lämnar båten lade jag den efter en strömbrytare. Den tappar då minnet efter redan 1 dygn. I en tidigare båt har jag löst problemet med att lägga ett 9 V batteri på 12v-perm., Detta löste ju problemet men det var rätt bökigt att byta det varannat år och det vore ju skönt att slippa. Skulle man kunna lägga en kondensator över spänningen ? Hur stor skulle den i så fall vara? Vilken typ? Hur länge skulle den kunna räcka ? Skall man i så fall lägga den på den vanliga 12V eller över 12V perm. MVH Martin

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker 9V batteri låter som en ypperlig lösning om det fungerar och håller så pass länge som 2 år. Det bör ju dock planeras in så det sätts lättåtkomligt och med en vanlig batterianslutning, så du bara behöver trycka dit det. En batterihållare enligt denna ex: http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl?http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?lang=se&vat=0&dok=207094.htm

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo förvisso, men ni vet så glömmer man bort det och så börjar det läcka, och så blir det söligt , nej jag ville helst slippa detta, en konding låter ju mer tilltalande, det gör mig inget om den tappar minnet efter 2-3 veckor bara det inte blir över dagen..

Martin

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Helt onödigt, låt radion få sina 12 volt, det är väl bara någon milliampere den drar för att hålla minnet så låt den vara permanent inkopplad. Du har väl aldrig problem med radion i bilen att den drar för mycket? Jag anser att du förstorar problemet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja det skulle jag självklart kunna göra men jag tänkte lägga allt över en huvudbrytare och då får man ju dra extra kabel förbi denna och det går ju men om det hade räckt med en konding så är ju det lättare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

... är problemet att du tappar alla förinställda FM kanaler/stationer ?

Då kan Du  säkert leva med att komma ihåg alla dom viktiga frekvenserna  du lyssnar på ........eller hur !!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har kabel för strerons samt en klocka direkt på batteriet med en liten säkring. Tar ju åtskilliga månader innan det dratt ur batteriet.

Att använda en kondensator som batteri är jag lite smått tveksam till, är ju inte riktigt gjord för det ändamålet. Jag skulle nog satsa på 9V-batteriet på ett skapligt åtkomligt ställe om du nu inte vill koppla det direkt på stora batteriet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med; dra en separat, avsäkrad, kabel från batteriet så radion får sin plus 12V permanent. Ingen ström att tala om. Självurladdningen i batteriet torde vara mera.

Separata batterier blir som sagt söliga när man glömmer bort dom.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vilket är jobbigast.

Att fippla runt med ett 9 volts batteri eller att dra en stackars kabel till minnet.

Hade jag haft så stora problem så hade jag lämnat radion därhän.

Förstår inte varför du inte kan dra en ynka kabel till minnet? Är du rädd för att det ska tutt i båten när du inte är där eller vad är tanken. Kan det vara så att du är rädd för att batteriet töms? I det sistnämnda så tar inte minnet mer än batteriets egen förbrukning. D.v.s att batteriets har ju en viss egenurladdning.

Häng dit en kabel så sover du gott och utan grublerier om och hur och varför om det nu inte är så att du på nätterna ligger och räkna på hur många årtionde bilbatteriet kan hålla minnet på radion.

Jag är, eller vill inte vara oförskämd, utan realistisk.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...