Gå till innehåll
fredag 13 december 2024
BMoon

Mäta upp o slöjda till ett hamnkapell

Rekommendera Poster

Hade tänkt tillverka mig ett hamnkapell till min 18' DC-båt, blir la storleken 3x2 meter ungefär. Har fästknapparna sitter utplacerade från ett gammalt vanlig kapell så hade la tänkt utnyttja dessa först o främst.

Skulle gärna vilja ha lite tips på hur man ska mäta, om man ska räkna lite mer eller mindre.
Funderar på någon pinne i mitten för att höja upp kapellet så det inte ställer sig vatten i mitten på det, förstärka kapellet där pinnen står?
Sen lite hur man ska sätta sömmar osv, blir ju en skarv någonstans, ha den i mitten eller två på sidorna. Hur sy dem?

Någon som har lite tips kring detta?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ta något billigt tyg eller plastfolie, tex byggplast och tejpa ihop ute på båten som en mall. Då kan du få den höjd och storlek du vill.

Se till att ha rätt nål och prova ut det med tygbitar av den valda kvaliteten och nöj dig inte med halvdana stygn. Justera och fråga dig fram i symaskinsaffär som kan sin sak.

Själv har jag jeans-nål och rätt grov tråd och det fungerar helt OK. På plastrutor, smörj med t.ex matolja så pressarfoten inte skjuter den mjuka plsten framför sig så den bli sträckt. Tänk på att bommullstråd ruttnar och välj en syntestiskt tråd.

Mycket jobb emn tänk på att om du beställer jobbet har du vissa fördelar med att du ändå ska ut till båten vilket för den proffesionelle är en stor kostnad. Mäta upp. Klippa till. Tråckla ihop. Åka ut och testa det ihoptråcklade. Sy ihop. Testa igen och efterjustera. Sy med långa stygn, testa och sy ytterligare dubbelt med tätare stygn där du inte behövde ta upp och göra om.

Kul när det är klart att ha gjort nåt eget.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Då ska jag skrida till verket och malla upp nått först då.

Är ju bara en hamnkapell så ska ju bara ligga över båten men man vill ju ändå ha det skapligt.

Ingen som har några synpunkter gällande en pinne i mitten för att slippa få en vattensamling i mitten, brukar det inte vara nått sånt på öppna båtars hamnkapell måntro?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...