Gå till innehåll
söndag 01 december 2024
Terrafobica

Vajertång

Rekommendera Poster

Var hittar man en sådan som klarar av stag och vant?  Biltemas variant duger säkert till cykelvajrar men inte grövre. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Söker du en tång till att göra pressningar eller är det en vajersax du avser? Om du skall pressa vajer till vant så görs det nog bäst på en riggverkstad, på er sida har ni ju bla Benns Mast..

Talar vi om saxar för att kapa vajer, mantåg tex vid en rigghaveri så duger en bultsax även om en vajersax med ändålsenliga skär är att föredra, kan vara lite joxande att klippa vajer med bultsax och när riggen hänger och hotar att slå hål i skrovet så är väl joxdet sista man vill ha...

Dessa rader är dock skrivna av en som har en enkel bultsax liggande, men nog har jag tänkt tanken att vid tillfälle införskafffa en riktig vajersax...

Ha´ t pent Smoegen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, det är vajersax jag är ute efter.  En brahasak ombord helt enkelt. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ibland är det svårt att googla när en sak kan heta precis vad som helst.  Wireavbitare eller vajeravbitare? Vajertång, vajerkapare, vajersax?  Till sist hittade jag en wiresax hos HjertmansGlad

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad du än köper så köp ingen vanlig bultsax utan köp en riktig wireklippare.

Men räkna med att det är tungt/svårt att klippa av wiren och speciellt om du är stressad och i sjögång. Beror naturligtvis på grovlek men wire över 6-7 mm börjar bli kämpigt. Mest för att skänklarna/handtagen har sin begränsning i längd och att klippa genom att med handkraft utan stöd klämma till är inte helt lätt. Har en sådan tång ombord själv men har också en bågfil med många blad tillgängliga. Att jag ratar bultsaxen är för att wiren skjuts ut ur saxen när du klämmer ihop saxen och det blir inte lättare när allt är en enda soppa och båten slår fram och tillbaka.

Per

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag gick till stadens bästa och största järnaffär. Väl där talade jag om för säljaren hur grova mina vant är. Han föreslog en sorts vajersax med krökta skär som slöt om vajern. Han fick visa att den klarade av en vajer av aktuell tjocklek och kvalitet. Jag provade att även jag skulle kunna orka klippa av. Den var dyr - men jag köpte den. Den hänger, oanvänd, lättåtkomlig i båten.

/ xyz

PS. Har en gång cirklat en timme runt en båt med rigghaveri. Det tog tid för dem att klara av situationen. DS

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har funderingar på Biltemas större variant av kabeltång med svängda käftar, är det någon som provat klippa vire med denna...?

http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Handverktyg/Tang-och-Sax/Kabelsax-12236/

Den duger säkert till 12 mm kopparkabel, men klipper den rostfri riggvire på 10mm ...det skulle jag gärna vilja veta.

Jag kan förställa mig att ett komplett rigghaveri med massor med vire i vattnet och en mast som slår mot skrovet samtidigt som man driver i grov sjö i riktning mot bränningar kan vara en mardröm i sig, och än värre om man inte har regäla grejer att kapa loss masten med.   -Att tex köra motorn i detta läge kan troligen bara förvärra situationen.

Jag tror så här om tänkbara verktyg

Odugliga verktyg i sammanhanget:

1.  Bågfil  - glider och slinter och lyckas i bästa fall bara få av några kardeler som sedan spretar åt alla håll och orsakar blodiga händer

2. Bultsax - Du får inget grepp då viren hela tiden glider ur greppet eller plattas till utan att klippas av helt

3. Sax av dålig kvalite. - viren kläms mellan käftarna i stället för att klippas och tången fastnar eller böjs bara mer och tuggar bara veck i viren.

Verktyg som kanske fungera

1. Liten slägga eller kraftig hammare för att slå ut riggbultarna med sådan kraft att saxpinnarna skjuvas (kräver dock att det inte fjädrar för mycket så energin dämpas)

2. Kraftig frontavbitare för att klippa saxpinnar om ovanstående inte fungerar

3.Kraftig kabel/viretång som inte böjs i sidled då viren klipps eller slöas ner innan alla är vant och fall är avklippta

Frågor

...är det någon som provat och kan berätta...vad som faktiskt  fungerar....?

Senast ändrad av Hasse_O | 03 januari 2012 | 01:09

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har för mig att det finns krutdrivna vajersaxar men inte hittat vid snabb googling. 

Jag skulle kunna tänka mig vinkelslip som kan köras på DC/AC-konvertern ombord. Bra för annat också och lätt att använda. Nackdelen att den nog får svårigheter när sjön går hög och vattnet stänker över.

Bättre är nog en kraftig vajersax som man klipper av vantskruven med. Finns nog tänger med utväxling så man tar flera tag per klipp. Tycker mig ha sett nån sån. 

Bäst är nog krutdriven vajerkapare om det går att hitta. Det ska finnas. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har haft oturen att behöva prova två gånger. :( Det blir ett jvla virrvarr av virar segel och mastdelar. Ganska otäckt då det inte är särskillt fint väder när det händer en sådan grej, med stor oro för masten som slår emot friboden av vågorna. Jag håller med om listan ovan om vad som är bra och dåligt.

1.  Bågfil  - glider och slinter och lyckas i bästa fall bara få av några kardeler som sedan spretar åt alla håll och orsakar blodiga händer. Stämmer jättebra för att inte tala om att försöka hålla balansen medans du sågar. Fungerar inge vidare jag har provat.

2. Bultsax - Du får inget grepp då viren hela tiden glider ur greppet eller plattas till utan att klippas av helt. Kunde inte säga det bättre.

3. Sax av dålig kvalite. - viren kläms mellan käftarna i stället för att klippas och tången fastnar eller böjs bara mer och tuggar bara veck i viren. Förmodligen

Verktyg som kanske fungera

1. Liten slägga eller kraftig hammare för att slå ut riggbultarna med sådan kraft att saxpinnarna skjuvas (kräver dock att det inte fjädrar för mycket så energin dämpas)

2. Kraftig frontavbitare för att klippa saxpinnar om ovanstående inte fungerar

Kombination av 1 och 2 är nog det bästa och enklaste alternativet.

Hoppas ni inte behöver prova.

mvh

Makke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

....Kom på kan ju försöka knåpa ihop turordningen som kan användas när det händer.

1. Kasta ett ankare så ni inte driver iland.

2. Klipp av fall och skot så seglen inte blir allt för ivägen.

3 försök få bort akter och förstag.

4 försök få upp masttoppen över rufftaket och använd masten som gungbräda har ni tur så kommer den delen upp vertikalt över båten gör sedan detsamma med underdelen. Där går det ju testa med bommen om inte andra sättet går. 

5. Hoppas innerligt att motorn fungerar :)

6 Håll tummarna på att det finns en gästhamn med bar och restaurang samt bastu nära..... Du fryser förmodligen och är nog relativt hungrig det tar längre tid att utföra än att skriva i punktlista.

Senast ändrad av makke_the_muss | 03 januari 2012 | 11:02

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har provat att klippa vajer med Biltemas kabelsax, men den är blå och jag tror den är längre (900 mm). Jag hittar inte den inte på webben.

Hur som helst funkade den hur bra som helst att klippa 4 mm rostfri vajer med och jag bedömer att den klarar mina vant och stag i ett nödläge.

Eftersom det är otroligt okomplicerat tekniskt att tillverka ett bra verktyg som inte vrider sig i infästningen av käftarna så tror jag att även en biltemavariant kan fungera bra. Dessutom är den så billig (189:- kr) att man kan köpa en för att prova hur bra eller dåligt den funkar innan man lägger den i båten.

Om jag var på väg jorden runt eller normalt seglade i öppna vatten med höga vågor och hårda vindar skulle jag nog välja en dyrare variant för att vara helt säker på funktionen. Här i Stockholmstrakten upplever jag att nästan ingen har någonting ombord som duger att kapa stag och vant med så med en kabelklippare från Biltema - som i alla fall fungerar på 4 mm vajer - är jag mer välutrustad än de flesta.

Mackey

Rättat ett litet fel bara.

Senast ändrad av Mackey | 03 januari 2012 | 13:35

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Såg också på något forum, kanske tom här, att det fanns små kompakta tryckluftdrivna bultsaxar som används bl.a för att klippa upp kraftiga lås. Men dom kanske inte går att köpa för vanligt folk?

Jag förstod inte riktigt heller hur man skulle kunna använda en kraftig hammare för att slå ut riggbultarna. Måste man inte ha något, typ en skruvmejsel eller ett dorn, för att driva ut dom? Fastnar inte den då när riggbulten åker ut och fungerar som stopp i stället? Eller hur tänkte du man löste det?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo absolut så bör man ha något att slå på som du säger jag tog bara någon lös pinal i farten av någorlunda storlek samt klippte sprintarna innan. Annars är det nog svårt skulle jag tro därav jag skrev kombination av ett och två. För lite pyssel var de men kändes enklast just då. Det finns nog lika många svar som händelser skulle jag tro.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Kalman

Wajert!

Det där var det bästa jag sett på evigheter.yes

Hur tjock wire klarar den?

Var kan man köpa tången?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det var nån förståsigpåare för en tid sedan som hävdade att det var den svagaste delen på vantskruven som man skulle inrikta sig på, inte vajern. Krutdrivna grejer, tja varför inte. Kanske löpa linan ut o skaffa sprängstubin o aptera i förväg. Kortsluta ett par eltåtar o vips är problemet löst.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det som ni letar efter heter Linsax, och andvänds av folk som jobbar m stållinor till hissar - traverser o liknande maskiner. Sök på stållinor tex Bedsab eller Certex dom har m säkehet va du söker om du berättar problemet. Mvh en som är verksam i branchen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack Makke_the_muss med flera, för många bra och vederhäftiga svar.

Kollade den stegande tången IronGrips nya wiresax SCS13 den klipper enligt den svenska grossistens hemsida stålvire som är 13 mm, finns även sådana som klarar tjockare virar och de har även en utan utväxling som har långt skaft i stället som klarar 16mm. Jag har begärt prisuppgift och återkommer med detta när jag fått svar.

Den Biltema-tång jag har är blå, kostar 195kr och har ca 50 cm långa armar, Men ligger tyvärr kvar inne i båten under pressenningen, jag hade annars gärna provat vad den går för.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Varför inte en lite batteridriven vinkelslip. Utrustad med kapskiva för rostfritt?

Det tar inte mer än några sekunder att ta sig igenom.

Nu har jag inte använt det på båten. Men attt det lär gå snabbt och smidigt är jag säker på.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag startade den här tråden för tre och ett halvt år sedan och köpte mig sedan en vajertång modell jättestor på Ben´ s mast.

Masthaveri, masten ligger och gnager i skrovsidan och det går hål snabbt.  Då gäller det att klippa loss skiten fort fort, och där går elektriska verktyg bort direkt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Liknade saxar för kabel har vi haft på eleverket i närmare 20 år. Den första hade långa armar och vi hade en för alla arbetslagen. Nu finns det i ett några olika stolekar och varje montör har var sin.

Det behövs  nog ett annat skär om man skall klippa rostfri vajer än för att klippa koppar och aluminiumkabel.

Skulle tro att alla riktiga järaffärer tar hem såna.

Att ha  batteridrivna kapar tror jag inte fyller sitt syfte. Inte heller att spränga av virarna. Visst det går. Det både sprängs ihop linskarvar och fälls träd med dynamit, men det är inget lita på i en besvärlig situation. Då måste det fungera. Dvs enkelt och mekaniskt.

Skulle man ut och segla på världshaven är nog inte en kap typ Wiresax SCS13 nåt man skulle satsa på. Med de eskapader en annan är med om så får min - aldrig använda - bultsax duga. Plus bågfilar, släggor mm som finns ombord.

Om man kan bärga både båt och mast, så är det kanske bättre att kapa vantskruvarna - eller?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kanske att slå ur riggbultarna skulle vara ett sätt.

Nu kommer man ju inte mer än några mm och behöver nåt att slå på, en dorn eller härdad bult. Om man sätter den bulten på en hållare så den blir en förlängning av riggbulten tror jag att den lilla släggan man har till bergskilarna skulle duga att slå ur bulten även med kraftig belastning från den hängande riggen/masten.

Hållaren behöver vara anpassad för vantskruven/riggbultens storlek inom vissa gränser. Skulle kunna fås som tillbehör från tillverkaren av vantskruvarna.

Bara en tanke.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bara en tanke.

Om man har en don som har en svarvad spets och man borra ett motsvarande försänkning i änden på riggbulten så att inte donen glider så lätt, borde kanske underlätta!?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bara en annan tanke:

En lång stång med nåt klofäste för att ta spjärn strax intill riggbulten och en bult som tränger ut riggbulten. Sen ska man ju dra tillbaka bulten också och då kan det långa skaftet behövas om det är stor tyngd i riggen. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej - man skall nog i första hand kapa. Det går snabbast.

Men sen skall man naturligtvis tänka igenom andra alternativ.

Om man tappar vajersaxen i sjön - vad gör jag då?

Om bågfilsbladet går av - vad gör jag då?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu har jag aldrig varit med om rigghaveri, men jag antar att:

Det är sjögång och rycker och sliter i vant, fall och segel. Vantskruvarna böjs och slits, vissa vajrar spänns andra traslar samtidigt som masten dunkar i skrovet. Linor och segel ligger härs och tvärs över båten.... och det är i all denna bråte  både obehagligt, bött, kallt, halt  och säkert farligt att vistas.

Att i allt detta börja försöka kapa något med en bågfil....det tror jag inte på...!

Jag tror inte heller en bultsax funkar... den glider och är tung att hantera!

Jag tror däremot att  wire-klipp skulle funka liksom avbitare hammare mm.

Jag tror inte drivdon behövs då sjön häver sig och riggbultarna inte hela tiden är i sträck.

Men att det kommer vara ett h...vete, (om det händer) det är jag övertygad om.!

Riskerna trorde vara stora, om att göra illa sig så man inte klarar det själv..!

Men att så fort som möjligt bli av med mast och vajrar och linor som hänger från båten är det man måste klara innan det blir ännu värre

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror ni dömmer ut bultsaxen alldeles för snabbt.

När bultsaxar varit med i åratal och man klippt 1000-tals hårda staglinor med den blir den så småningom ganska kass. Av snålhet dröjde det ganska länge innan man kastade den i conteinern för järnskrot och gick till järnaffären ooch tog ut en ny.

Har man en bultsax skall man inte klippa all möjlig skit med den. En vajersax enligt ovan är naturligtvis betydligt bättre. Man får oanade kkrafter med den. Däremot går det nog snabbare med en bultsax. Om en bultsax är dimensionerad för det den skall klippa är det ett klipp som gäller.

För en vajersax är det åtskilliga moment och pumpande som vill till för varje klipp.

Jag har gjort 1000-tals klipp med var och ett av redskapen.

Senast ändrad av toaen | 05 januari 2012 | 02:44

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Funkar säkert bra med bultsax med. Jag tror inte det finns något rätt och fel i en sån här fråga utan det beror nog på hur det faller och framför allt vart masten går av. Det torde ju vara enklare om den går av mellan spridarna än under så inte alla virar går till samma men det kan noig vara hur som helst. Huvudsaken tror jag är att hålla sig lungn och samspelta om man är flera på båten. Så det inte blir som ett hönshus på däck.  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...