evaand63 0 Postad 18 Juni , 2008 hej Vi köpte oss en segelbåt hösten-07 en Tur 80. Hon är jätte fin och vi har lagt ned en hel del jobb. Jag har aldrig seglat tidigare eller har nån större vana på sjön, men jag tycker det är så härligt att vara på sjön och älskar sjöar o hav. Min man har väl inte heller nån större segelvana men varit ute en hel del som ungdom med föräldrar på sjön. Hans dröm är ju att segla jorden runt. Nu är det så att vi sjösatte henne den 10 maj och har varit ute lite grann. I Lördags så var vi på väg ut o tyckte det var svårt att fånga vinden. Det var som om det kom olika styrka i vinden osv.. Rätt var det var kom en stark vind o hon krängde så det kändes som allt var på väg under vatten, vi hade storen o förseglet hissat. Jag fick panik o min man var tvungen att ta ned seglen o vända hemåt för motor. Har inte lärt mig allt seglasnack o temer ännu-men det kommer väl......Nu undrar jag om det är någon som kan tipsa om bra internet sajter där man kan lära sig saker o ting om segling. vi bor på landsbygden och det är ganska långt o krångligt för mig som inte har körkort att ta mig nån stans för kurser m.m KÄNNER ATT JAG MÅSTE FÅ VETA ALLT JUST NU-ÄR RÄDD FÖR ATT LÄGGA UT IGEN. Vill verkligen lära mig känns lite förtvivlat nu innför midsommar o min man vill ut o segla. Tack för mig denna gång. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Donna-Lee Postad 18 Juni , 2008 Bara att öva, ha inte så mycket segel ibörjan. Det räcker med ett och prova er fram. Man kan läsa mycket på olika seglarsaiter, sailguide eller fendern, här är denhttp://www.fendern.se/segla/index.php?showtopic=3809 Så lugna puckar, känn er för och ni kommer att älska det. /Urban Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Yadis 1 Postad 18 Juni , 2008 Läs boken Seglingens ABC, den är kanonbra att läsa för nybörjare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Vilse 12 Postad 18 Juni , 2008 Jag tror de flesta som börjar segla har föräldrar, vänner eller klubbkamrater som hjälper till i början, visst g å r det att lära sig på egen hand, men är det värt det? För egen del var det pappa och min farbror som la grunderna. Nu är jag inte en så avancerad seglare men jag kommer iallafall framåt. När jag har med en landkrabba ombord är det lätt att bli hemmablind och jag inser inte var lite dom kan... många förstår inte att rorkulten skall åt andra hållet när man svänger och alla dessa termer... styrbord-babord-lova-storfall-fock skot osv. Jag brukar ta en sak i taget och för vissa krabbor går det snabbare att komma in i känslan att segla än andra. Om man börjar att segla på storen och provar att fånga vinden i olika riktningar, även kontrollerade gippar. Sedan hissar man focken och prövar vidare i lugna vindar. Som du säger kan det hända saker som man tycker är obehagligt. Grundstötning, läckage, felanavigering, kraftig krängninrg eller förlorade ankare. Jag tycker dock att mycket går att förutse genom att känna sin båt och vatten. Nu hade ni kanske för mycket segel uppe eller så var det för hårt skotat när det kom en vindby från sidan. Du skriver rätt som det var.. Man brukar se krusningar på vatten när vinden är antågnade och bäst är då är det bäst att släppa på seglen eller styra försiktigt upp mot vinden tills vindbyn passerat. När jag köpte min båt hade tidigare ägare seglat i fyra år med samma segeluppsättning. Vi däremot seglade en vecka med fyra olika försegel och lärde oss då att skillnaden är betydade hur stort försegel vi använde. Att bara gå upp/ner en storlek på förseglet kan ge en stor skillnad i känslan av välbefinnande. Jag vet inte hur mycket du krängde, men om kanten (relingen) är lite under vatten är ingen fara. Ju mer båten lutar ju mindre vind fånge seglet. Är ni nybörjare kan man tro att båten välter men segelbåtar är ju byggda för att luta.. Ja, alla seglare får en obehagliga upplevelser ibland och dessa skall man respektera och jobba med så att det positiva med segling dominerar även om man misströstar ibland och det gör de flesta... En sak jag tänker på när jag kommer hem efter flera dagars segling och det gungar på landbacken och jag sätter mig och kör bil hem i trafiken är att på sjön sker trots allt saker och ting långsammare och k ä n s l a n är mycket starkare när allt stämmer.... Lycka till! Bengt PS. Det finns flera böcker i bokhandeln/biblioteket som är bra. Vidare har du ju alla dessa forum man kan fråga om det mesta utan att tappa ansiktet. Senast ändrad av Vilse | 18 juni 2008 | 19:48 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
trewq 591 Postad 18 Juni , 2008 Prova att minska segelytan rejält när det blåser mycket eller är byigt. Ta t.ex. ner förseglet och segla sakta med bara storen så märker du att det går lugnt och behagligt och det kan blåsa bäst det vill, även om det går väldigt sakta. När man sedan vet att man enkelt kan minska lutningen på det sättet så känns det mycket lugnare och man inser efter hand att man knappast kan välta båten inomskärs hur man än bär sig åt. Det kan mest vara jobbigt när det brallar i, men det farligaste är nog att man kan få bommen i skallen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 18 Juni , 2008 Det är bara att ta sig ut igen och veta att en Tur 80 välter inte runt om det inte stormar ordentligt och man har för mycket segel uppe (har aldrig hört att det hänt) Det är jätteläskigt när man inte känner att man har kontroll. Hade själv en lång startsträcka när jag som vuxen lärde mig segla men med övning kom jag över det. Det är faktiskt meningen att segelbåtar ska luta en del för då blir vattenlinjen längre och därmed kan den teoretiska maxhastigheten öka. Anledningen till att segelbåtar inte rullar runt är enkel: när lutningen blir för stor så kommer också seglen att ligga ner och vinden kan inte ta tag i dom varför båten reser sig igen. Det är svårt att segla bekvämt med lagom lutning när det är så byig vind som det var när ni seglade. Antingen kan man reva eller så får man stå ut de stunder när lutningen blir obekväm (observera att jag skriver obekväm - inte farlig). Vi brukar sätta fast oss med säkerhetslina mellan väst och båt när vinden är frisk och lurig för det enda vi vaksamma för är att falla överbord. Vindarna brukar skifta både i riktning och styrka om det är moln (inte mulet) särskilt regnmoln där de kan blåsa mer i kanten på molnet. Man lär sig med tiden att avläsa vatten och moln och räkna ut vilka vindar som kommer så man slipper bli överraskad. Det är jätteviktigt att din man nu tar din oro på allvar. Det är vanligt att man låser sig i roller som den oroliga och den modiga. Den modiga kan framstå som modigare än han egentligen är för han vet att han alltid kan skylla på den oroliga om han inte i slutänden törs. Och den oroliga blir ännu mer orolig då den modiga är övermodig. En bra skeppare är den som ser till att besättningen är trygg, varm, mätt och delaktig. En sista sak: ett gammalt och utblåst segel reagerar på byig vind med att kränga mer än att ge mer fart. Ny mer plana segel gör att båten kränger till (som den ska) och sätter sedan fart på båten. Hur är era segel? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Donna-Lee Postad 18 Juni , 2008 Många båtar seglar med bara ett segel och det är inte alls säkert vilket som man bör avstå. Storen eller focken? Det här beror lite på vilken rigg man har. I storen finns det ofta rev ett eller två normalt och då kan man minska seglet en bit genom att reva. Finns inte det så kan man segla med bara focken, vid storm. Bara stormfocken o.s.v. Senast ändrad av Donna-Lee | 18 juni 2008 | 10:34 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
CaptainH 3 Postad 18 Juni , 2008 Hej! Det finns massor av bra råd i denna tråd. Här kommer ytterligare ett råd. REVA när båten lutar mer än 20 grader. Ingen ide att fresta mer. Du får oxå en bekvämare segling. Ett annat råd när det börjar luta mycket släpp ut seglen lite. Då rättar båten upp sig. TUR 80 är fina och säkra båtar. Du kan aldrig segla ner dem. dom välter inte. Fortsätt segla och njut. ÖVA, ÖVA, ÖVA det blir kanonbra så småningom. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kenneth_S 136 Postad 19 Juni , 2008 När jag läser detta så är t o m jag beredd att lägga ner motorbåten och börja segla istället... det ÄR bekvämt ocj skönt... jag seglade en del i början av 1980-talet tillsammans med min fru´ s morbror som då hade en 33-fotare av modell som jag idag glömt namnet på... Ge inte upp... kan jag -som är inpiskad motorbåtsmänniska- ha lärt mig grunderna i segling, och t o m tycker att det är kanoners med lugnet och stillheten som segling faktiskt ger när man kommit över första tröskeln... då kan alla lära sig... och det är heeeeelt underbart Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Botved 94 Postad 19 Juni , 2008 En bra grundregel tycker jag är att det går alltid lättare att öka segelytan om det blåser för lite, än att minska den vid för hård vind. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kim_Possible 0 Postad 23 Juni , 2008 Du kommer känna dig mycket tryggare om du lär dig segla båten själv så du vet att du kan hantera båten om din man skulle få bommen i skallen och tuppa av. Du måste också kunna navigera och lägga till vid en brygga. Läs gärna boken Ta Rodret Kvinna som sporrat mig en hel del: http://www.bokrecension.se/9189564405 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
linco906 0 Postad 23 Juni , 2008 Hej! Din familj låter som min (sjövan man, ingen med seglarkunskaper). Vi köpte också vår första segelbåt i augusti förra året. Eftersom vi inte riktigt vet vad vi gör så tittar vi på andra båtar och lägger oss efter och försöker ställa seglen i samma vinkel. Det fungerar, så länge du inte ligger efter oss:-). Se upp för en liten grön Marieholm 20 på Finnfjärden. För att få lite trygghet åt sambon, som inte vill köra på grund, kompromissade vi kring seglingen: Han fick ha motorn på på tomgång. Nu, efter bara ett par turer stänger han av motorn självmant och vi bara njuter av tystnaden. Han tycker inte om att vara ute när det blåser, så mitt tips är att välja en dag när det inte blåser så mycket om du inte tycker om när det lutar. Å andra sidan är lite vind en förutsättning för att kunna segla. Försök hitta ett ställe för övningskörning där du kan koncentrera dig på seglingen. Bred, djup, inga grynnor och lätt att följa var man är utan att koncentrera sig på sjökortet. Är det fler än jag som saknar övningskörningsflagga? Annars så kan jag bara göra som de andra mer erfarna seglarna här rekommendera Seglingens ABC och att ta det lugnt, livet är till för att njutas av. //Linda Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser