Gå till innehåll
lördag 30 november 2024
rikardz

Nu är det kört...

Rekommendera Poster

Hej,

I torsdags slog vi till och köpte vår första båt, en Nimbus 26 från 1976. Jag såg att det var i lite vatten i länsen men det skulle inte vara några problem. Vi fick provköra den och säljaren var mycket hjälpsam. Han hade nyss låtit montera in en begagnad MD21B i båten, SydMarin hade gjort jobbet, så allt skulle vara frid och fröjd.

En riktig fröjd var det också att puttra iväg från Helsingborg, med Falsterbo som mål, där vi fått båtplats. Resan gick mycket bra, vi stannade och badade några gånger och tog ett natt-stopp i Barsebäcks gästhamn. Dagen därpå nådde vi Falsterbo och lyckades lägga till ganska snyggt på vår båtplats. Allt fint så långt, båten gick ju som en klocka!

När vi efter en natt hemma kom tillbaka till båten såg vi att kylatvattenbehållaren var tom, vi fyllde på och det behövdes bara någon liter för att fylla behållaren. Säljaren hade meddelat att vi borde byta behållaren eftersom locket inte gick att skruva på ordentligt, så lite vatten kunde nog ånga ut utan att det vart något konstigt med det.

Därefter kollade vi oljan, som var i minsta laget, inte för lite, men vi fyllde på för säkerhets skull, tyvärr lite för mycket olja, något över max strecket på stickan.

Därefter drog vi igång båten och puttrade iväg för en liten bad-tur. Normal värme enligt mätaren men något märkligt ljud, lite dovare bubbel än vanligt. Nu tar allt det roliga slut. Efter två minuters körning i cirka 2-3 knop dör motorn. När vi försöker starta igen går startmotorn trögt, bara några hack innan den ger upp.

När jag tittar ner i motorn ryker den och är jättevarm, jag bränner mig på värmeväxlaren. Vi blir bogserade till närmsta brygga där vi tittar vidare på motorn.

Hittar inget fel, dock är mina kunskaper extremt begränsade, både gällande motorer och båtar i allmänhet.

Vi tvingas ge upp och försöka hitta en mekaniker. När jag dagen efter åker ut och tittar vidare har vattnet i kylarbehållaren sjunkit något, och det verkar som om det droppat ganska mycket diesel ner i länsen, där vattennivån är högre än dagen innan. Oljan på stickan ser okej ut.

Lycklig båtägare i tre dagar och nu i upplösningstillstånd! Har motorn skurit!?

Vi lyckades kontakta en mekaniker som lovade kolla på motorn i morgon, jag kommer inte kunna sova gott i natt.

Någon som har några ideér eller varit med om liknande?

Mvh Rikard

post-10003237-1394235504,4834_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

det här låter för jävligt, jag lider med dig. det är inte kul med strul. något jag tänkte på är att om man fyller för mycket olja i en motor kan man riskera att vevstakarna når ner i oljan under rotation. det är allvarligt för då slås små små luftbubblor in i oljan som förlorar sin smörjförmåga. en marinmotor är ofta mer känslig för det här eftersom båtar har en ovana att luta bakåt under framfart och motorn monteras lutande bakåt för att passa till båtar med raka axlar. bakre vevstaken kan då nå ner i oljan och skapa det här obehagliga fenomenet. men du har kört så lite tycker det skulle ta längre tid än nåra minuter. hoppas det är nåt annat. går motorn runt när den kallnat så har den inte skurit, mera värmenypt tror jag. det kan vara allvarligt nog, kompressionsprov och minutiös kontroll av värme och oljetryck är receptet. håller tummarna för att det går vägen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det gör det lättare att somna tycker jag det låter som om något i kylsystemet (en slang?) läcker och motorn har nypt. Med lite tur kanske inget problem alls, bara en lös slangklämma?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack, det underlättar ju nattsömnen något! Håller tummarna för slang-problem!

Det som känns mest skrämmande är att startmotorn plötsligt inte orkar dra runt ordentligt, något som tidigare gått hur bra som helst... Det kan väl knappast tyda på något annat än att motorn gått sönder mekaniskt på något sätt?

Jag får väl invänta en rapport från mekanikern i morgon, ta en ordentlig konjak och krypa till sängs.

Jag rapporterar i morgon!

Mvh Rikard

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen.

Ärligt talat skulle jag gå tillbaka

till säljaren omgående.

Jag vägrar få min sommar förstöd såhär.

Du tycks ju ha gjort rätt så vitt jag ser

så det är faktiskt hans ansvar.

Du kan säkerligen hänvisa till

Konsumentverket eller civilrätt

om det kärvar det minsta.

 

Bill Osterman

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Tror du borde börja på kylvattnet, kolla om det är fritt flöde genom värmeväxlaren, har du filter på intaget kolla att det inte ligger skit i. Öppna gärna värmeväxlaren och rena den. Kolla även impellern, den kanske bör bytas. Ingen större kostnad. 

Kylvatenbehålaren var tom, kollade du på kvällen när du lämnade båten eller enbart när du kom tilbaks på morgonen före du startade motorn. Var behållaren full på kvällen tror jag på slang teorin, annars är den körd. Den föra ägaren säger att locket läcker, locket läcker endast den mängden vatten som du beskriver om du får ett övertryck i kylvattensystemet, det får man om det kommer in avgaser. Då är det nog topp packningen som har farit. Kom ihåg att 1 liter vatten blir till 1700 liter ånga, då borde det bli lite fukt i maskinrummet.

En begagnat motor är imonterad skriver du, är den nyrenoverad eller enbart begagnat? Är den nyrenoverad på firma borde det vara nån garanti på jobbet.  

Hoppas det löser sig för dig, inget kul när det strular.

Christian.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rör inte något utan ring till förre ägaren och den som satt i den begagnade maskin, den verkar inte vara i bra kondition. Han som monterat maskin verkar ha slarvat det skall inte läcka. Pillar du förmycket kommer de att skylla på dig.

Hoppas det ordnar sig ,annars häv köpet och låt de inte dra ut på tiden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och jag såg på bilden att exp-kärlet ligger på framkant med en slangklämma om . Den kommer att vibrera sönder förr eller senare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så var dommen klar. Motorn har skurit pga utebliven kylning. #/¤#&%!!!

Hur orättvis kan världen vara!? Ge oss två dagar smak av fantastiskt båtliv och sedan tar allt slut, med en trolig extra utgift på minst 50.000 kr...

Säljaren är på semester tom onsdag nästa vecka, vad bör jag säga när jag får tag på honom?

/ Rikard

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

vad ska du säga till säljaren? att du inte följt rekommendationen att byta expansionskärlet?

motorn går bra i flera timmar? två minuter efter att du varit där o pillat skär den, något samband? av vilken orsak har kylningen varit otillräcklig? luft i systemet?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bara en tanke om orsaken, vid ett par tillfällen har vi råkat ut för att en plastpåse eller sjögräs täppt till kylvattenintaget och avgaserna börjar låta burkigt eftersom inget vatten dämpar.

Stängde omedelbart av motorn eftersom den då inte fick kylning.

Enkelt fixat genom att dyka ner och rensa, när man väl kom på orsaken.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Å andra sidna så kommer motorn gå som en klocka när du renoverat den.

Lider som f..n med dig, hoppas du kan komma överens med säljaren om någon sorts kompensation.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, visar det sig att sjövatten-insuget satt igen sig kan man ju knappast skylla på någon... Visar det sig att något varit defekt och säljaren kännt till det bör det väl vara legitimt att diskutera någon form av kompensation.

Har svårt att tänka mig att lite vattenpåfyllning och oljepåfyllning efter en längre tripp ska ställa till det med kylningen, men vem vet...

Som tidigare skrivare nämner så får man hur som helst en motor som man vet lite mera om när det är ordnat. Trist bara om det kommer ta hela sommaren att fixa, det var ju så fantastiskt att vara på havet och puttra omkring med kall pilsner i kylen, egen badbrygga och grym uteplatts.

Tack för input och sympati.

/ Rikard

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såg du inget på tempmätaren att motorn gick varm?

 

mvh Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade sett till att få kontakt med säljaren, klart och tydligt redogjort för vad som hänt och se hur han/hon reagerar/har för kommentar. Dessutom - som ovan redan påpekats - korsförhöra säljaren om i vilket skick motorn var som sattes i, om den var renoverad och i så fall av vem o.s.v. Kanske finns utfästelser som i alla fall kan göra att Du får lite ersättning från något håll i alla fall. Det är inte fel att kolla med dem som satte i motorn, vad de vet. Har de bara utfört montaget så har de inget att förlora på att uttala sig om motorns skick som de satte dit.

Dock kommer Du aldrig att få ersättning fullt ut från någon. Var glad om Du får en liten peng. Motorn är nästan 30 år gammal (MD21B tillverkades 1979-1981 enligt Drevias hemsida) och därmed inte värd någonting egentligen. Den kan rasa dagen efter köpet, och det kan ingen köplag eller liknande gardera Dig mot. På en sådan gammal båt får man helt enkelt räkna med motorbyte/totalrenovering vilken dag som helst, och priset på båten är ju därefter också. Du skriver inte att motorn varit renoverad (bara begagnad).

Parallellt bör Du (vilket Du redan är inne på) fundera på om Du skall montera in en ny motor eller renovera den gamla - en ny motor höjer ju båtens värde markant.

Sedan funderar jag lite på Ditt haveri. Normal vattentemperatur och ingen oljetrycksvarning ? Trots detta har motorn skurit och är varm så det ryker om den. Fungerar verkligen kontrollampor och instrument ?  Har Du kollat impellern ?  Var kylvattenintagskranen öppen ?  Det finns hundra frågor.....

En sak gäller dock generellt när man köper begagnad båt, i synnerhet så gammal: Kolla igenom allt och bekanta Dig med motor, kylning, instrument o.s.v. innan båten börjar användas. På så gamla båtar brukar det vara mer regel än undantag att det är saker som behöver en genomgång. Tyvärr.

Du skriver att det droppat diesel också. Även detta (och ovanstående) är varningsklockor i mina öron, saker som i alla fall jag skulle kollat upp innan båten fick lämna bryggan.
Inte för att Du kan klaga på båten mot säljaren kanske, utan för att känna sig mer trygg när man sedan är ute. En motor skall inte droppa diesel. Inte heller ta in vatten i kölsvinet (mer än mycket lite). Likaså skall man kolla att den spottar vatten ur avgasutblåset vid varje start, om man inte hör det eller har instrument för kylvattenflödet.

Lycka till, men titta även på möjligheten att montera in en ny motor. Sura pengar. Och glöm inte att gå till botten med säljaren och alla turer kring motorbytet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Roland - Temperaturmätaren på kontrollpanelen stod på grönt och oljetrycks-lampan släcktes så snart motorn startat. Dock är inte säker på att båten spottade ut vatten vid start.

IngemarE - tack för tippsen, önskade att jag känt till sådant innan vi tuffade ut med vår nyaköpta båt!

Vattenintagskranen var öppen. Hur kollar man impellern?

Ska höra med säljaren samt SydMarin som monterat in motorn, vad de har att säga om saken. Min kännsla är dock att det inte blir lätt att få någon av dem att ta på sig ansvar för ett fel som mycket väl kan handla om sjögräs i vatten-insuget.

Var från början inne på en nyare Bayliner, men alla varnade för denna typ av båt och Nimbus-båtarna såg dessutom trevligare ut. Man kan ju grubbla sig fördärvad på vad som skulle ha hänt om vi köpt en Bayliner 2355 från butik istället... Uhhh...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det hade varit samma sak med Baylinern också. Så fort det är en begagnad båt/motor så gäller samma saker. Många till synes fräscha amerikanare kan vara väl så risiga i maskineriet eller ha saker som inte fungerar.

Att köpa begagnat från en firma gör visserligen att man har lite bättre garantier o.s.v., men ingen firma ger fullständiga garantier på en begagnad motor. I Ditt fall hade det nog knappast gjort någon skillnad eftersom båten gick bra ett tag.

Impellern är det gummikugghjul som pumpar kylvattnet. Den skall bytas med jämna mellanrum (själv byter jag vartannat år), och man bör ha en med i reserv i båten. Locket på pumphuset lossas varefter man kan inspektera och byta impellern. Är den riktigt risig kan någon vinge gått av och lagt sig så kylvattenkanalen blockeras. Kan hända närsomhelst, oavsett om båten är nordisk eller en Bayliner Flört.

Det som dock gör mig lite förbryllad är att Du säger att temperatur var normal på tempmätaren under den ödesdigra färden. Eller gav den inte utslag alls ? Vid ett kylvattenhaveri (blockerat intag, kass impeller o.s.v.) sticker temperaturen. Det första som tar stryk är dock avgasslangen/ljuddämparen, som ju kyls/dämpas av kylvattnet (kylvattnet som gårr hela vägen genom motorn/värmeväxlarna brukar blandas in i avgaserna i kröken eller limpan precis ovanför där avgasslangen sitter ansluten mot motorn).Gummiljuddämpare klarar det bättre, men det finns någon plastdito från Vetus som jag vet att folk lyckats smälta ner...

Först efter detta - alltså när tempen blir rejält hög och vattnet kokat - börjar det bli risk att motorn nyper. Men Du hade ju vattnet kvar i färskvattenslingan....? Möjligen kanske cirkulationspumpen på färskvattenslingan kan ha gett upp, men det känns långsökt.
Således får jag inte riktigt ihop det med att det skulle vara (enbart) kylvattenhaveri. Tror mekanikern får titta på det igen vad som egentligen hänt.

Men ser man det positivt - Du kommer bli expert på Din båt ! Jag lärde mig själv oerhört mycket på renovering av vår gamla båt med en MD3B-diesel som frusit sönder (se min hemsida, under Diverse i menyn).

Edit: Tänk på att motorn aldrig får köras mer än några sekunder utan att impellern får vatten. Mer klarar inte impellern. Har man kört torrt under uppåt 20-30 s (t ex glömt att öppna intaget) bör locket tas av och impellern åtminstone kontrolleras.



Senast ändrad av IngemarE | 10 juni 2008 | 22:13

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänk på att avgastempen sticker direkt vid kylvattenbortfall, det är inte säkert att tempmätaren hinner reagera innan avgasslangen går åt pipan.

Sedan ska man ha klart för sig att MD21 som är en gammal Puegeot motor inte tål att gå varm inte heller att pressas upp mot maxvarv, framförallt om den är lite sleten.

Men som Ingemar skriver bör inte varit enda orsaken att den skurit om den nu gjort det. Kan ju faktiskt vara så att du skjutit topplockspackningen och fått in vatten o cylindarna då går inte motorn runt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ARN har ingenting att göra med köp mellan privatpersoner. Du har - baserat på din beskrivning - inga möjligheter att få köpet hävt. Däremot skall du självklart prata med säljaren, har du tur och han är godhjärtat så får du prisavdrag. Lagkrav/civilrätt - glöm det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klippt från ARN´ s hemsida: Anmälan kan göras av en enskild konsument som har en tvist med en näringsidkare om köp av en vara, tjänst eller annan nyttighet.

Han kan försöka få fallet prövat gentemot Sydmarin som monterat motorn... i fall de möjligen gjort något galet... om det nu inte handlar om att insuget t ex varit igentäppt av sjögräs, då är det ju bara ren förbannad otur.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det ar himla enkelt, har du inte rad, lat bli att kopa. Bat kostar pengar och man far akseptera det faktum att grejorna gar sonder ibland. Finns det kvitto fran jobbet till Sydmarin borde det inte vara nat problem, det blir ett garanti fall. Annars kan det bli svart. 2 privar personer, finns inte sa mycket att gora at saken da.

Ursakta skriften, ar utomlands.Inga knepiga bokstaver pa bradan har.....

Christian

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det SydMarin gjort har de gjort mot förra ägaren. Det är i så fall denne som, åt Rickard, skall driva ett eventuellt ärende i ARN. Men för att överhuvudtaget ha ett case måste dessutom Rickard kunna göra gällande (i princip bevisa) att det är SydMarin som gjort något fel. ARN utreder inte vad som gått fel, bara vems ansvaret för felet är. Vet man inte ens vad som gått snett kan man ju inte ställa någon till svars - inte sig själv heller.

Skulle dock Rickard få klart exakt vad som gått snett och detta kan härledas till felaktig montering, måste han dessutom alltså dels få med sig säljaren på processandet och dessutom kunna bevisa att säljaren inte pillat på något (=ändrat montaget) efter att SydMarin gjorde sitt. Och allt detta under förutsättning att SydMarins jobb var ett helhetsuppdrag med garanti (alltså inte att säljaren åtog sig att göra vissa saker).

Det är lätt att i en tråd rekommendera processande, civilrätt, ARN m.m, men i verkligheten är det oftast ingen framkomlig väg. Tyvärr har de som rekommenderar detta sällan egen erfarenhet utan skriver efter vad de läst i andra trådar och debatter (jo, jag har själv både varit i ARN och drivit ärende i rätten). I Ditt fall säger jag som många andra - glöm det !  Varför ? Jo:

  • Orsaken är inte fastställd, och kanske inte ens går att fastställa.
  • Det går inte att få ett vattentätt case av detta. Och om det inte går ens från början, då skall man inte starta en process. Det tar bara tid, kostar pengar och framförallt - mental kraft/ork.
  • Värdet på det som tvistas om. Om man trots allt skulle vinna en process och få ersättning - vad är en 30 år gammal diesel i okänt (men ok, snurrande) skick värd ?  Det är det värdet (=försäkringsvärde, inte blocketannonspris) som processen handlar om, inte en ny eller renoverad motor. I princip ingenting.

Som sagt - betala mekanikern lite för att han fastställer orsaken. Var med och ställ frågor, det är lärorikt mitt i tråkigheterna. Kontakta sedan säljaren och, beroende på vad denne köpt för tjänst hos SydMarin, även de sistnämnda. Lägg inte krut på att ta reda på Dina rättigheter, för Du kommer ingenstans med processande. Den ersättning Du kan få är genom goodwill, och den får man inte genom att börja prata om rättigheter Du ändå inte har.

Håll oss uppdaterade ! 



Senast ändrad av IngemarE | 11 juni 2008 | 12:54

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Någon form av missuppfattning kan det blivit... Jag skrev inte att han skulle kontakta ARN på något sätt... jag klippte in en liten del av vad som stod på ARN´ s hemsida. Det jag skrev var att han kunde försöka få fallet prövat gentemot Sydmarin, ifall de möjlien gjort någott galet... hur han väljer att göra är upp till honom själv...

Det jag klippte in var lite -men ändock- information om vad som står på ARN´ s hemsida, inget annat...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ska felsöka och se vad som är galet, visar det sig att det har något med installationen att göra får jag ta den bollen med SydMarin.

Någon som har tipps på mekaniker i Skåneregionen som kan ta en andra koll på båten för att identifiera vad som föranledde kylningsproblemt?

/ Rikard

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...