Gå till innehåll
fredag 13 december 2024
Gäst Kalman

Polyester härdar ej----finns det knep?

Rekommendera Poster

Gäst Kalman

Hej alla ni som kan poyester,

Var otrogen mot epoxin och använde polyester för att fixa lite spackling på kölens framkant.

Blandade rätt och med 1,5 % härdare enligt burken. Sedan i med pulver för att på spackelkonsistens.

Efter 3-4 timmar började det stelna. Efter 1 dygn är det fortfarande kladdigt  och det går att skrapa loss med fingret.

Vad är det för fel?

Finns det nåt knep? Kasta in jästen efteråt i ugnen typ?

Ångrar jag inte tog epoxi.Gråter

Tacksam för alla tips och knep för nu äre bråttom, hon skall ju i på fredag och då skall jag hinna smeta på lite beväxningsfärg innan åsså.

Hälsningar,

Kalman

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan prova att lägga på ett lager Topcoat. Gelcoat härdar (blir klibbfri) bara i fria luften om du har i 3-4 % vaxlösning. Ta din gelcoat blanda i vaxlösning och härdare så får du något som blir kladdfritt dvs topcoat och med pulver i blir det spackel.

Det är inte så att kölen är för kall för att få igång processen??? Värm med värmepistol försiktigt så går isåfall processen igång.

Senast ändrad av oceanis | 05 juni 2008 | 06:16

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Topcoat har knappast med saken att göra.

Jag tror att det är avsaknaden av värme. Pröva att värma ordentligt, polyester brukar kunna komma igång.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

mm exakt. Det är nog för kallt under båten på kölen. Få upp tempen till ca 60grader så bör härdningen komma igång. Och är båten byggd i vanlig polyester så använd det i framtiden. Inte kul av ha en båt med massa olika matrial. Plast räcker bra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är det över 15 grader eller så brukar inte härdningen vara några problem. Skulle det vara för kallt så brukar det fungera att värma på lite så processen hoppar igång och sen sköter det sig självt, skadar ju dock inte att ha konstant temperatur under hela härdningen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Kalman

Tack alla!

Misstänker att härdaren är för gammal. Tredje dygnet nu och det är lika kletigt som när jag smetade på eländet

Skall ge den en chans med värmepistolen, tack för tipset bl Eilean m.fl., annars tvättar jag av alltihop med aceton och sedan på med epoxi som jag tänkte från början.

Hälsningar,

Kalman

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om man tillverkar ett spackel av enbart Gelcoat, spackelpulver och härdare fär man en klibbig yta. Om du nu vet allt så borde du veta även detta. Ett spackel består även av vaxlösning för att inte ytan skall bli klibbig. Därav ett av mina förslag med att försegla med topcoat. Naturligtvis förutsätter jag att det är hårt men klibbigt på ytan, jag vet inte mer än vad trådskrivaren skriver och det var att det var klibbigt.

Som du ser i mitt svar talade jag om det som du och enbart upprepade att det kan bero på avsaknad av värne och att man borde prova med värmepistol , så det var inget nytt du tillförde........Cool

Jag tror inte på att härdaren är för gammal, förutsatt att den inte är många många år gammal. Har använt härdare som är 5-6 år med perfekt resultat.

Per

Senast ändrad av oceanis | 05 juni 2008 | 20:39

Senast ändrad av oceanis | 05 juni 2008 | 20:42

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu har jag inte full koll på kemin som åstadkommer detta fenomen, men av någon anledning så härdar inte polyester (gelcoat) om man lägger det på epoxy. Jag upptäckte detta när jag fixade med vattenlinjen förra året.

Alltså, använd inte gelcoat på epoxy! Tvärtom går däremot bra. Det som inte härdar går bra att torka bort med aceton.

Lycka till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Kalman

Tack alla gubbar som svarat och hjälpt mig.

Men hörrni, nu skall ni inte gå i polemik om gelcoat/topcoat och fan och hans moster! Det var vanlig polyester jag hade och förmodligen så var härdaren lite gammal eller jag kan faktiskt ha haft i för lite, (fast ej troligt)

Nåväl, en rejäl brasa med varmluftspistolen satte fart på eländet och det härdade över natten på fjärde dagen. Sedan fick den en omgång till med värme och nu är den stenhård.....

....och blöt. För hon är i sjön nu. Sjösatte idag på nationaldagen och tuffade hem utan mast genom och under den sk Oknöbron som numera består av en plåttrumma. Det var 15 cm kvar mellan tunneltaket och pulpiten så det gick ju bra. Jag var där och mätte höjden först samt vattendjupet.

I morgon annadag Nationaldag! skall jag masta på m.h.a mitt berömda stegsystem som blir en mastkran.

Sen ni......

YEEEPPPPIIII.......Skrattande

Önskar alla en trevlig segelsommar!

Hälsningar,

Kalman

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...