Gå till innehåll
fredag 29 november 2024
Sundell

Slö Mercury

Rekommendera Poster

Hej, ja har en Mercury 50 -67 som sitter på en sportbåt(4m) den är riktigt slö i början går nästan inte ens upp på plan, och den orkar inte dra upp en vuxen på vattenskider. Har nya tändstift ställt in förgasarna och lite små grejer fortfarande slö.När ja har full gas och sedan släpper lite så går den fortare. Har någon något tips på vad felet kan vara? Tacksam för hjälp :)

Senast ändrad av Sundell | 04 juni 2008 | 14:46

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Motorn är ju inte den nyaste. Har du kollat kompen? Har den gått bra på din båt förut? Om den alltid har varit slö skulle jag tipsa om en proppeller med mindre stigning.

//Fredrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

har en mercury 50 från -71 lika slö den, går som en klocka, men som sagt slö orkar inte dra vattenskidor heller, orkar knappt dra ring tar ett tag för den o plana, när dom är så pass gamla får du inte ut mkt mer, om du inte byter kolvar ringar, vevhus lager etc, men då är de billigare med en ny motor, jag testade fixa gasen så den varvar mer, skruvade på 2 skruvar som sitter på samma sida som gas o växelvajern, lite längre upp över fördelaren, o sen ställde om en annan skruv så den öppnar mer, blev ingen skillnad, antingen gjorde ja fel eller så är den för gammal :P finns en del gamla som kan dra vattenskidor men sen beror de på båten oxå, min är ganska tung o verkar vara byggd för 70hk, en liten selco bör de gå på dvs om inte kompen är väderlös i din motor då kvittar de vilken båt du har :P

hade en mercury 50 från -68 innan på min gamla båt (jofa) liten, dålig komp o ena cylindern var paj den gjorde 25knop o orkade vattenskidor, sen rasade den, o blev stulen, kolla blockat se om du hittar en lite bättre eller iaf nyare motor, annars ha kvar denna i sommar :D

men ja skulle göra ett komptest 4:de cylindern är dock nästan omöjlig o komma åt med komp mätaren, men försök, har du dålig komp , kanske det är bättre o byta motor inte mkt o göra åt om du inte vill slänga pengar i sjön :P

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, jag har en mercury 60 -68. Den gick hur bra som helst ända fram till förra sommaren. Då blev den slö. Den startar alltid men kommer bara upp till ca 60% av sin forna kraft. Vi bytte tändstift, förgasare, bränsleslang, tank m.m. men inget hände. Nu har vi bytt tändkablar och nu går den bra igen. Testa det du med.

Det kan ju vara att den inte får rätt blandad bensin. (att den inte blandar med luft)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...