cewan 0 Postad 2 Juni , 2008 Hej Dök upp ett fel på trimningen av drevet.. Det går ibland inte att hissa upp drevet då det är nerfällt om man trycker på up.. Det går alltid att hissa upp drevet då det är nerfällt om man trycker på trailer Det går alltid att hissa ner drevet om man trycker down. (Det har funkat tidigare att hissa på up) Har inte hunnit felsöka så mycket ännu är väl nå oxid eller glapp i knappen?? Någon med tips eller liknande erfarenheter? mvh/ christer Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Yngwie10 0 Postad 2 Juni , 2008 Hej! Har exakt samma problem med mitt alpha one, har inte heller hunnit felsöka, så vi får hoppas att nån har nån erfarenhet av detta. Tror att ska akta sig för att använda trailerknappen för att trimma upp drevet under gång. Mvh. Conny Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
davahl 0 Postad 2 Juni , 2008 Detta är ett klassiskt fel. Simpelt att åtgärda genom att koppla förbi. Men lat som man är så kör man med trailerknappen istället. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Yngwie10 0 Postad 2 Juni , 2008 Har läst att man kan skada drevet om man använder trailerknappen om motorns varvtal överstiger 1200 v/m. /conny Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Patrik_ 1 Postad 2 Juni , 2008 Det är nog en av trimlägesgivarna som har gett upp. Jag utgår ifrån att du har drevet helt nerfällt så att det inte hamnat i för högt trimläge (=trailerläge) för då går det inte att köra upp drevet ytterligare med upp-knappen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cewan 0 Postad 2 Juni , 2008 koppla förbi? hur menar du då? mvh/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cewan 0 Postad 2 Juni , 2008 hmm.. trimläges givare dyrt / svårt att byta? felsökningstips på givarna? mvh/ Christer Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Patrik_ 1 Postad 3 Juni , 2008 Trimlägesgivarna (jag tror att en är till att spärra upptiltning för långt, den andra är till trimlägesindikatorn/instrumentet) sitter i överkant på drevet på vardera sida och ser ut som puckar. Jag har själv inte bytt någon, så jag vet inte om det är besvärligt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 3 Juni , 2008 Här finns tips ..... http://www.cm-bil-och-marinmek-ab.se/html/tips___tricks.html Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cewan 0 Postad 3 Juni , 2008 Många fina tips stort tack får ta och undersöka detta närmare helgen! återkommer med besked senare. fler ideer o tips mottages gärna MVH/ Christer Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
helikoptern 0 Postad 3 Juni , 2008 Hej, Har precis samma fel som dig, bytte givaren i våras och efter andra turen fick jag samma fel som dig, av erfarenhet kan jag säga att det är givaren på babords sida om drevet som gett upp, då får man detta fel. Du kan bygla bort denna genom att lossa kablarna som går ner till givaren och sätta ihop de kablar som går till kabelsatmmen fram till reglaget, har för mig att dessa är lila och gröna, kablarna som går ner till givaren är svarta, de brukar vara ihopskarvade kring trimpumpen. Var dock försiktig när du trimmar upp drevet under gång, då du inte längre har något som stoppar trimningen i maxläge för gång. (Drevet har inget sidostöd vid för hög trimning) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 552 Postad 3 Juni , 2008 Det går att fixa till trimlägesbegränsaren utan att ta bort den. Den sitter på babords sida av bellhouse. Timma in fullt. Ta loss locket som sitter med fyra skruvar. Märk upp hur den vridbara delen sitter, och dra ut den. Putsa blecken och släpkontakterna, smörj O-ringarna på axeln, och sätt tillbaks den. Sätt på locket, var noga med att packningen kommer rätt. Har du tur så fungerar det nu. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 3 Juni , 2008 ..nja ? det man inte ska göra är att köra upp drevet för mycket och sedan köra med växel i . Trim och trailer knapparna är samma sak bara att trimknappen kopplas till en begränsare som gör att ''klantar'' inte kan få upp drevet för högt och sedan köra iväg . JAG har kopplat ur denna funktion och kan med trimknappen köra drevet hela vägen upp . Det ända man ska komma ihåg är att inte trimma för högt .. proppen ska inte tappa greppet i vattnet !!!!!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bayliner1954 0 Postad 3 Juni , 2008 Halloj! Har själv haft samma problem och hos mig var det kablarna till up knappen inne i gashandtaget som gett upp. De rör sig kontinuerligt och var helt enkelt avnötta. Lite lödtenn och värme så var allt igång igen. Jag kör aldrig med motorn igång när drevet är över max tilt up. Följande står i manualen: Trim Limit Switch - Establishes the maximum trim OUT limit in both the MANUAL and AUTO mode. Prevents sterndrive unit from moving out of the gimbal ring support flanges, which could cause possible damage to sterndrive if it were to occur at higher engine speeds. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cewan 0 Postad 4 Juni , 2008 Jaha vet fasiken om jag har löst felet?... Men var o pilla lite igår och det jag verkar ha kommit fram till är att det var själva UP knappen som har gäckat.. Sprayade en hel del Oxid cleaner o tryckte o hade mig o sen funka det.. Prov hissa o höll på en 15-20 ggr o det funka klockrent. jaha det verkar ha vart lite oxid o skit där... Får väl se hur det går.. Tack för all schysst support! mvh/ Christer Senast ändrad av cewan | 04 juni 2008 | 14:17 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser