Gå till innehåll
torsdag 27 februari 2025
cewan

trim och tilt alpha one gen II

Rekommendera Poster

Hej

Dök upp ett fel på trimningen av drevet..

Det går ibland inte att hissa upp drevet då det är nerfällt om man trycker på up..

Det går alltid att hissa upp drevet då det är nerfällt om man trycker på trailer

Det går alltid att hissa ner drevet om man trycker down.

(Det har funkat tidigare att hissa på up)

Har inte hunnit felsöka så mycket ännu är väl nå oxid eller glapp i knappen??

Någon med tips eller liknande erfarenheter?

mvh/ christer

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Har exakt samma problem med mitt alpha one, har inte heller hunnit felsöka, så vi får hoppas att nån har nån erfarenhet av detta. Tror att ska akta sig för att använda trailerknappen för att trimma upp drevet under gång.

Mvh. Conny

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Detta är ett klassiskt fel. Simpelt att åtgärda genom att koppla förbi.

Men lat som man är så kör man med trailerknappen istället.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har läst att man kan skada drevet om man använder trailerknappen om motorns varvtal överstiger 1200 v/m.

/conny

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är nog en av trimlägesgivarna som har gett upp. Jag utgår ifrån att du har drevet helt nerfällt så att det inte hamnat i för högt trimläge (=trailerläge) för då går det inte att köra upp drevet ytterligare med upp-knappen?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

koppla förbi? hur menar du då?

mvh/

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

hmm..

trimläges givare dyrt / svårt att byta?

felsökningstips på givarna?

mvh/ Christer

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Trimlägesgivarna (jag tror att en är till att spärra upptiltning för långt, den andra är till trimlägesindikatorn/instrumentet) sitter i överkant på drevet på vardera sida och ser ut som puckar. Jag har själv inte bytt någon, så jag vet inte om det är besvärligt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Många fina tips stort tack får ta och undersöka detta närmare helgen!

återkommer med besked senare.

fler ideer o tips mottages gärna

MVH/ Christer

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Har precis samma fel som dig, bytte givaren i våras och efter andra turen fick jag samma fel som dig, av erfarenhet kan jag säga att det är givaren på babords sida om drevet som gett upp, då får man detta fel.

Du kan bygla bort denna genom att lossa kablarna som går ner till givaren och sätta ihop de kablar som går till kabelsatmmen fram till reglaget, har för mig att dessa är lila och gröna, kablarna som går ner till givaren är svarta, de brukar vara ihopskarvade kring trimpumpen.

Var dock försiktig när du trimmar upp drevet under gång, då du inte längre har något som stoppar trimningen i maxläge för gång. (Drevet har inget sidostöd vid för hög trimning)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det går att fixa till trimlägesbegränsaren utan att ta bort den. Den sitter på babords sida av bellhouse. Timma in fullt. Ta loss  locket som sitter med fyra skruvar. Märk upp hur den vridbara delen sitter, och dra ut den. Putsa blecken och släpkontakterna, smörj O-ringarna på axeln, och sätt tillbaks den. Sätt på locket, var noga med att packningen kommer rätt. Har du tur så fungerar det nu.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

..nja ? det man inte ska göra är att köra upp drevet för mycket och sedan köra med växel i .

Trim och trailer knapparna är samma sak bara att trimknappen kopplas till en begränsare som gör att ''klantar''  inte kan få upp drevet för högt och sedan köra iväg .

JAG har kopplat ur denna funktion och kan med trimknappen köra drevet hela vägen upp . Det ända man ska komma ihåg är att inte trimma för högt .. proppen ska inte tappa greppet i vattnet !!!!!!!  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Halloj!

Har själv haft samma problem och hos mig var det kablarna till up knappen inne i gashandtaget som gett upp. De rör sig kontinuerligt och var helt enkelt avnötta. Lite lödtenn och värme så var allt igång igen.

Jag kör aldrig med motorn igång när drevet är över max tilt up. Följande står i manualen:

Trim Limit Switch - Establishes the maximum trim OUT limit in both the MANUAL and AUTO mode. Prevents sterndrive unit from moving out of the gimbal ring support flanges, which could cause possible damage to sterndrive if it were to occur at higher engine speeds.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jaha vet fasiken om jag har löst felet?... Obestämd

Men var o pilla lite igår och det jag verkar ha kommit fram till är att det var själva UP knappen som har gäckat..

Sprayade en hel del Oxid cleaner o tryckte o hade mig o sen funka det.. Prov hissa o höll på en 15-20 ggr o det funka klockrent.

jaha det verkar ha vart lite oxid o skit där...

Får väl se hur det går..

Tack för all schysst support!

mvh/ Christer

Senast ändrad av cewan | 04 juni 2008 | 14:17

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...