Gå till innehåll
fredag 27 september 2024
makke_the_muss

Nya vant till min nya mast

Rekommendera Poster

Hej

Jag har nyss byggt en ny mast i trä med den gammla som mall. På den gammla är vanten fästa med ögglor som är trädda runt masten i ett spår. Men nu till mitt dilemma hur får jag ihop wiren till en öggla på ett enkelt och billigt sätt?

 

mvh

 

Marcus

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det enklaste är nog att använda wirelås och sedan tejpa, men det kanske inte blir så snyggt.

Det går ju att splitsa wire också. Lite vassare än att splitsa tamp och man behöver vanligen ha speciella splitsnålar, men det går om man vill.

Jag skulle överväga att använda stark och lättsplitsad lina av dyneema istället för wire om det inte är så att vanten är utsatta för mycket mekaniskt slitage.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo den tanken har slagit mig med. Med dynema men jag vill nog följa de traditionella och inte ändra så mycket ifrån orginalet. Det är ju till att vara lite traditionalist när man har en gammal träbåt. Men att använda wirelås kan ju vara en idé. Det är ju så högt upp så det syns inte så mycket ändå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan du inte tillverka eller få tillverkade någon sorts mastbeslag och sedan använda schackel eller bult/nit för att fästa vanten? I änden av vanten får man då pressa fast lämplig avslutning.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att få pressat på ett beslag alternativt bara pressa en ögls på wire kostar bara någon hundralapp. Wire lås är iofs billigt men inte gratis och får skarpa hörn och skruvar som kan skada seglet.

Kolla här olika tips på beslag:  http://www.baths.se/Ovrigt/wire.pdf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...