Gå till innehåll
fredag 29 november 2024
Tropic_7800

Generator problem!?!?!?

Rekommendera Poster

Hej!

Läste i en tidning om minusen från generatorn går genom motorn så förlorade man en massa Ah så jag drog en extre minus kaben under motorn.

Å fick betydligt bättre laddning innan laddade generatorn max 10ah nu ladar den 35ah enligt min battman.

Men det gör det bara en stund sen visar den inget. Även om battmanen visar att det är ca 30amp kvar att ladda i batterierna.

Blir inte klok på detta. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Troligen en massa oxid mellan generatorn och blocket. Oxid isolerar mycket bra och det är inte var dag man skrapar oxid på kontaktytorna.

 

Ett bra tips att mäta mellan generatorgodset och batteribankens minus och se vad man förlorat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej någon oxid har jag inte hade nere generatorn å putsade allt å la vaselin på alla kontakter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej vet inte riktigt hur en batman fungerar, men hur gamla är batterierna?

Dom kanske inte tar mer laddning......

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du inte förväxlat lägena på Batmannen. Du har Ah och A samt U.

 

Ah är den laddningsmängd batteriet har laddats ur. För att ersätta 30 Ah som saknas in batterierna får man ladda 30A i en timme t.ex.

 

A är den momentana strömmen som för tillfället laddas i eller med minus före laddas ur.

 

Det verkar onaturligt att motorblocket inte leder ström så stor area som det har. Måste vara i en förbindning. Lätt att mäta med voltmeter men kabeln ska ändå dras nästan lika lång så det är mer teoretiskt intressant att veta orsaken till spänningsförlusten. Om det nu inte var mätfel på Batman.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skaffa ett vridspoleinstrument för dom ljuger aldrig och påverkas inte av en massa annat. Det här med att motorblocket inte leder är ren noja för det är en helsikes aria på en motor och då strömen kilar på utsidan så påvisar även detta att det inte föreligger något spänning, eller strömfall över en motor.

A och O är att man har rent vid anslutningarna. Extra kabel och skrifter därom, står nog någon för som har aktier i en kabelfabrik.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det en VDO Battman http://gbg.seasea.se/ImagePop.aspx?FileName=5024.jpg ?

Ladda fullt och nollställ (resetta) sedan battman:en.

Det är fullt möjligt att den tappat bort sig.

När den visar inget ( i Ah-läge antar jag) vilken spänning i läge V och Ampere i läge A visar den då ?

 



Senast ändrad av Gunnar_ | 28 maj 2008 | 20:21

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Batterierna är helt nya för i år är det är 2st Tudor 115ah marin till förbrukning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp det är en sådan battman jag har.

Å har jag den i detläget som visar hur mycket det dar å laddar om det gör det så visar den ca 40 med en gång å sen sjunker den ner å visar noll efter kanske ca 10min.

Tänkte först att det var så att det var full laddat då men tänder jag alla lampor startar gångvärmaren så visar det bara en jävla massa minus på battmanen.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan vara värt att testa vad batteribanken klarar av genom att ladda fullt. Du kan med en batteriladdare smyga i lite ström under lång tid så Batman till slut ger 0,0Ah. Sen förbrukar du ström under ett par dygn - t.ex kylen som troligen har spänningsvakt och stoppar när spännngen blir för låg. Ha kylen öppen så drar den mera.

 

Ha koll på områdena Ah är inte laddströmmen utan A (Ampere) och Ah  laddningsmängd  med minustecken före hur mycket som har dragits ur batteriet (Amperetimmar).

 

Med batterier på 200 Ah borde det alltså gå att få ur 200 men jag lyckas sällan med detta teoretiska värde utan det blir mer tre fjärdedelar c:a.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ställer frågan igen:

När den visar inget ( i Ah-läge antar jag) ??

Vilken spänning i läge V och Ampere i läge A visar den då ?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ah är väll hur mycket jag har tagit ur batterierna och A är hur mycket jag tar ur eller laddar nu.

Å då visade Ah 30 och A först 38a sen sjunker den till 0.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

30 Ah urladdat innebär att den ska ladda några timmar. Först drar batterierna (normalt) 5-20 A per batteri som sen sjunker gradvis men det tar alltså flera timmar för att det ska gå ned till 0 A. Något verkar fel. Ser ut som ett avbrott, ung som ett överströmsskydd som löst ut. Finns det nån automatsäkring i laddkretsen? Eller är det en spökande kontaktpunkt?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

..och vad visar voltläget  när A visar ~30, och vad visar den när strömmen A sjunker till noll ?

Du ska nog inte lita altför mycket på vad Battman:en säger innan du nollställt den vid full-laddade batterier, det är en simpel ampere-timme-räknare, ingen avancerad dator som min monitor Oskyldig

post-22127-1394235500,1593_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har inte hittat nån nollställning på vår Battman. Den blir nollställd när den tror att batterierna är fulladdade och för att vara säker på att de är fulladdade får man nöta på ett tag till så man säkert vet att de inte kan ta emot mer. Den fortsätter då att stanna kvar på 0,0Ah hur länge man än försöker ladda in.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Manualen till en VDO/MasterVolt Battman II säger:

Clearing of the amperehour counting.
Step forward with the pushbutton till Clr is shown in the display.
Release the button.
Hold the button down for about 3 seconds. Clr will shift to Cld.
The counter is now set to zero.
Release the button, the display will show Ah (shortly) and then 00,0.
Clr = clear, Cld = cleared.

Zeroing of the amperehour counter should be made after the batteries have been charged with a separate battery charger or after a long running time with engine and its generator.
http://193.173.58.152/download.php?id=3920

En Battman saknar all form av intelligens, det enda den kan är att mäta volt, ampere och amperetimmar.

Det är för mig helt obegripligt att den fortfarande säljs, priset är dessutom ohemult högt,

På Hjertmans är den till-och-med 100 kronor dyrare än en riktig intelligent Batt-meter Förvånad

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När du påpekar det så  finns det faktiskt det CLR-läget som jag aldrig använt. Det kan vara när man byter till nya batterier och vet att de är fulla.

 

Att man laddat fullt och Batman står på annat än noll inträffar nog sällan. Åt andra hållet är det snarare då att man för säkerhets skull får fortsätta att ladda när den kommit till noll.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte vad felt var men det är fixat nu.

Tog loss generatorn å gjorde rent å sprutade på sonax och nu funkar det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...