Gå till innehåll
söndag 01 december 2024
Bengt

Strömtjuv

Rekommendera Poster

Hej

 

Stratbatteriet laddar sakta men säkert ur om jag inte kör. Någonstans förvsinne det ström. Någon som vet hur man bäst spårar det med en vanlig multimeter?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Laddas batteriet ur, även om batterifrånskiljaren är frånslagen? Vad är det för motor du har?

För att konstatera att det verkligen är ett strömläckage, kan man lossa en batterikabel och

koppla multimetern mellan batteriet och kabeln, och ställa den i läge Amp. Visar den ström

har du ett läckage. Det kan vara en diod i generatorn. Lossa kablarna från generatorn och

mät igen. Är läckaget borta har du hittat felet. Är det kvar kan man prova att koppla loss

startmotorn och prova. Kolla även att ingen elektriker har kopplat in något på motorns

panel, som kan dra ström. Finns inget läckage är nog batteriet förbrukat. Om du använder

10 Amperesuttaget på multimetern, Glöm inte att sätta flytta kabeln innan du mäter spänning. Annars kan du bränna upp instrumentet, eller i bästa fall en säkring. Vet detta av egen erfarenhet

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser att de grova grejerna (generator och startmotor) redan avverkats ovan..återstår smäförbrukare då.

Lite snabbt..

Lossa kabelskon till batteriets pluspol (siiter det flera kablar än en anslutna så får du beta av dom en-efter-en).

Sätt din multimeter i vettigt ampere-mätläge, typiskt 2 Ampere eller så (kan innebära att du måste flytta röda kabeln på instrumentet anslutningen för från Volt till Ampere).

Sätt röda mätkabeln på batteriets pluspol, svarta till den lossade batterikabelskon.

Visar instrumentet att någon ström dras ?

Om inte, minska mätområdet till nästa lägre..och nästa..

Om ingen ström verkar flyta så har du antingen:

  1. Kopplat fel.
  2. Instrumentet är trasigt (blåst säkring?).
  3. Det finns ingen strömtjuv.

1:an (och 2:an) kan du eliminera genom att slå på en förbrukare, får du då utslag så har du kopplat rätt och säkringen är hel.

 Om 3, så är batteriet kass, självurladdningen hög ..händer faktiskt oftare än man tror !

Om du ser att ström faktiskt flyter, så sätt tillbaks batterikabeln och ta ur alla säkringar ur säkringsboxenoch för varje säkring anslut instrumentets probar där säkringen satt.

Flyter det nu en ström så har du hittat vilken kabel som tjuven sitter på, nu återstär bara att identifiera vad som sitter i andra änden på kabeln.

Ungefär så Skrattande



Senast ändrad av Gunnar_ | 26 maj 2008 | 21:44

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Kass cell lägg 19 kr på en syreviktsmätare slår vad om att cellen närmst plus är för låg.



Senast ändrad av nikitalord | 26 maj 2008 | 22:07

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanon, tack för många bra tips. Ska prova i helgen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Får man utslag på Amperemätaren när man slår på en förbrukare,är elsystemet felkopplat.  Till startbatteriet ska endast motorn vara kopplad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det behöver väl knappast vara felkopplat, man kan ju ha ett batteri som är både start och förbrukning, så håll isär begreppen liteFlört

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, En tångampere mätare kan vara bra att ha i sådana situationer. Bara att ta kabel för kabel så ser du om det går ström och vilket håll.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...